دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 فروردين 1401 - 09:00
گزارش لحظه‌به‌لحظه از سی‌وچهارمین روز جنگ اوکراین؛

روسیه: به استفاده از سلاح اتمی فکر نمی‌کنیم/ راهی شدن ۷۸ تروریست از ادلب سوریه به سوی اوکراین

سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند استفاده از تسلیحات اتمی در درگیری از جانب روسیه را رد کند، تاکید کرد: هیچکس به ایده استفاده از سلاح اتمی فکر نمی‌کند.
کد خبر : 649820
سوخو 35

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، خروج بدون درگیری نظامیان روس از شهر اسلاووتیچ در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل نشان از تغییر استراتژی نظامی این کشور در اوکراین دارد و این بدان معناست که روس‌ها به فاز دوم نبرد یعنی پاک‌سازی شرق این کشور تمرکز کرده‌اند.


در روز پنجم اسفند سال ۱۴۰۰ یعنی ۳۳ روز پیش به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه شروع شد. وی به نیروهای نظامی این کشور دستور داد تا وارد خاک اوکراین شوند. اهداف این عملیات انهدام ماشین جنگی و گروه‌های نئونازی اوکراین، حمایت از روس‌تباران جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در مقابل حملات ارتش اوکراین و منصرف کردن کی‌یف از پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام شد.


شویگو: اهداف مرحله اول عملیات روسیه در اوکراین به نتیجه رسید


«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه امروز (سه‌شنبه) در اظهاراتی اعلام کرد که از آنجا اهداف اصلی فاز اول عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تکمیل شده، روسیه از این پس بر آزادی دونباس تمرکز خواهد کرد. وی در این خصوص توضیح داد: پتانسیل رزمی نیروهای مسلح اوکراین به میزان قابل توجهی کاهش یافته و اکنون نیروهای روسیه می‌توانند بر دستیابی به هدف اصلی «آزادسازی دونباس» تمرکز کنند.


وزیر دفاع روسیه با بیان این که «نیروی هوایی و پدافند هوایی اوکراین عملاً از بین رفته و نیروی دریایی این کشور پس از شروع عملیات (روسیه) دیگر وجود ندارد»، تاکید کرد: نیروهای مسلح روسیه عملیات نظامی ویژه را تا دستیابی به اهداف تعیین شده، ادامه خواهند داد.


آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین در استانبول 


هیأت‌های مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین امروز (سه‌شنبه) دور جدید مذاکرات خود را در استانبول آغاز کردند. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی قبل از آغاز گفت‌وگوها، خواستار آتش بس‌فوری میان دو طرف شد.



پسکوف: هیچ‌کس در روسیه به استفاده از سلاح اتمی فکر نمی‌کند


سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند استفاده از تسلیحات اتمی در درگیری از جانب روسیه را رد کند، باز هم تاکید کرد «هیچکس به استفاده از ... حتی در خصوص ایده استفاده از سلاح اتمی فکر نمی‌کند». وی به اظهارات اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده در مورد ولادیمیر پوتین هم اشاره کرد و بار دیگر آن را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد.


حمله تفنگداران دریایی روسیه به شبه نظامیان نازی «آزوف»


تصاویری از حمله ارتش جمهوری دونتسک و تفنگداران دریایی روسیه به پایگاه شبه نظامیان نازی "آزوف" مورد حمایت ناتو در ماریوپل منتشر شده است.


یگان عملیات ویژه آزوف (اوکراینی: Окремий загін спеціального призначення «Азов») که اغلب به عنوان گروه آزوف، هنگ آزوف (اوکراینی: Полк Азов) یا گردان آزوف (تا سپتامبر ۲۰۱۴) شناخته می‌شود، یک گروه دست راستی افراط گرا و واحد نئونازی گارد ملی اوکراین مستقر در ماریوپل در منطقه ساحلی دریای آزوف است.





روسیه به اتباع کشورهای "غیر دوست" اجازه ورود نمی‌دهد


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی عنوان داشت: پیش‌نویس فرمان ریاست جمهوری روسیه درخصوص اقدامات تلافی‌جویانه ویزا در پاسخ به اقدامات "غیردوستانه" تعدادی از کشورهای خارجی در حال تهیه است. این فهرست تاکنون شامل کشورهایی از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا، انگلیس، نیوزیلند، ژاپن، کره جنوبی، تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چندین کشور دیگر است.


ورود هیات اوکراینی به استانبول


هیات اوکراینی برای شرکت در مذاکرات صلح با همتایان روسی خود وارد شهر استانبول ترکیه شده است. این هیات را اُلکسی رزنیکف وزیر دفاع اوکراین و همچنین میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر ریاست جمهوری، هدایت می کنند. این گروه می گوید که اولویت اصلی آنها دست یافتن به آتش بس است، هرچند تردیدهایی درباره محتمل بودن این هدف وجود دارد. این مذاکرات رو در رو که اولین دیدار در بیش از دو هفته اخیر است را رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه میزبانی می کند.


جبهه النصره ۸۷ تروریست خارجی در ادلب را به اوکراین فرستاد


پایگاه خبری اسپوتنیک گزارش داد که گروه جدیدی از عناصر مسلح خارجی عضو گروه‌های  تروریستی حراس الدین، انصار التوحید و هیئة تحریر الشام استان ادلب در شمال غرب سوریه را به مقصد اوکراین ترک کردند. این پایگاه خبری به نقل از منابع ویژه اعلام کرد که تعداد افراد مسلحی که روز شنبه در دو دسته عازم اوکراین شدند به ۸۷ نفر رسید که اغلب آنها عراقی، چچنی، تونسی و فرانسوی هستند. این منابع گفتند همه این تروریست ها قبل از الحاق به گروه های مسلح جدید عضو داعش بودند و از توان رزمی و تجربه بالایی در جنگ‌های چریکی برخوردارند.


هیئة تحریر الشام وابسته به جبهه النصره در ادلب روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته این عناصر را به شهر سرمدا در پنج کیلومتری شرق مرزهای سوریه با ترکیه انتقال دادند و پس از آن این عناصر روز شنبه وارد خاک ترکیه شدند تا از آنجا عازم اوکراین شوند.


جبهه النصره 87 تروریست خارجی در ادلب را به اوکراین فرستاد


این منابع تاکید کردند: ابومحمد الجولانی سرکرده جبهه النصره در ادلب در طول هفته گذشته یک سری نشست هایی را با سرکرده‌های چند گروه تروریستی در داخل یکی از مساجد در مرکز شهر ادلب برگزار کرد و در آن آنها را به جهاد در اوکراین علیه نیروهای روسیه تشویق کرد.


الجولانی در این نشست‌ها قول داده که احتیاجات خانواده‌های عناصر مسلح اعزام به اوکراین را تا زمان بازگشت آنها از اوکراین تامین خواهد کرد.


الجولانی تاکید کرده که عناصر خارجی عضو گروه‌های تروریستی فعال در ادلب عازم اوکراین شوند و با اعزام تروریست‌های بومی سوریه در اعزام‌های فعلی به اوکراین مخالفت کرده است.


قطع شدن اینترنت در اوکراین به دلیل حمله سایبری


شرکت ارتباطات اوکراین خبر داد که اینترنت این کشور به دلیل حمله سایبری بزرگی قطع شده است. مقام‌های اوکرینی مدعی هستند که روسیه پشت حملات سایبری به این کشور قرار دارند. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.


مذاکرات روسیه و اوکراین صبح امروز در استانبول برگزار می‌شود


دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که گفت‌وگوها میان نمایندگان روسیه و اوکراین امروز ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه به وقت مسکو برگزار خواهد شد. بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، این دیدار در دفتر ریاست جمهوری «دولماباچه» در استانبول و پشت درهای بسته برگزار خواهد شد. «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس جمهور روسیه ریاست هیئت روسیه در گفت‌وگوها با اوکراین را برعهده دارد.


بایدن: هرگز از اظهاراتم درباره پوتین عقب‌نشینی نمی‌کنم


«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه دوشنبه در سخنانی در واکنش به اظهارات چند روز پیش خود درباره «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت که هرگز در مورد چیزی که درباره رئیس جمهور روسیه گفته عقب نشینی نمی‌کند و با اظهارات خود، خشمش را از پوتین ابراز داشته است. وی در ادامه گفت: «چیزی که پوتین انجام می‌دهد کامل غیرقابل قبول بوده اما وی ناتو را متحدتر کرده است. رئیس جمهور آمریکا افزود: «اگر پوتین به رویکرد خود درقبال اوکراین ادامه دهد، به فرد منحوسی تبدیل خواهد شد». وی گفت که کسی باور نمی‌کند که ما درصدد سرنگونی پوتین هستیم و سخنان من درباره وی، بیانگر خشمم از اقدامات این فرد بوده است.


شولتز: آلمان در صورت توقف واردات انرژی از روسیه با پیامدهای وخیمی مواجه می‌شود


«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان روز یکشنبه در سخنانی بار دیگر توقف واردات انرژی از روسیه را رد کرد. وی گفت: «در صورتی که واردات انرژی به طور کامل از روسیه متوقف شود، آلمان با پیامدهای وخیمی مواجه خواهد شد و برخی از بخش‌های اقتصادی آلمان مجبور خواهند شد تا به طور کامل فعالیت خود را متوقف کنند که این به معنای از دست رفتن تعداد باورنکردنی از فرصت‌های شغلی است. صدر اعظم آلمان در ادامه گفت: «دولت آلمان در راستای توقف واردات زغال سنگ، گاز و نفت از روسیه در سریعترین زمان ممکن کار خواهد کرد».


ترکیه: هیچ تحریم جدیدی علیه روسیه اعمال نمی‌کنیم


«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که این کشور هیچ تحریم جدیدی را علیه روسیه اعمال نمی‌کند چون می‌خواهد کانال‌های ارتباط باقی بماند. این در حالی است که روز گذشته یک مذاکره کننده اوکراینی خبر داد که دور بعدی مذاکرات روسیه و اوکراین در ترکیه برگزار می‌شود.


ترکیه: هیچ تحریم جدیدی علیه روسیه اعمال نمی‌کنیم


در حال بروز رسانی ...


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته