پیشبینی سونامی ترافیک در شمال کشور با وجود هشدار پیشین به وقوع پیوست
سعید آفتابی حسین در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در بندرانزلی، با اشاره به ترافیک نوروزی در شمال کشور اظهار کرد: در شرایط گذار از دوران کرونا باید هشداری که از وقوع سونامی ترافیک در شمال کشور مطرح شده بود، جدی گرفته میشد.
بیشتر بخوانید:
پاندمی کرونا، سرپوشی بر سونامی ترافیک/ از زیرساختهای قدیمی شهرهای شمالی تا افزایش سفرها
وی بیان کرد: متأسفانه اقدامات پیشگیرانهای برای گذار از این وضع خطیر در شهرها انجام نگرفت، اغلب مدیران شهری مشغول آرایش ظواهر شهری بودند و مسئله بسیار حیاتی حرکت در شریانهای شهرهایمان را به فراموشی سپردند. این در حالی است که برنامهریزی صحیح و علمی ترافیک با کمک متخصصان و دانشگاهیان بومی هر منطقه بهراحتی قابل انجام بود و میشد بدون غافلگیری شهروندان و با برنامهریزی پیش از وقوع، آن را مدیریت کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه اهمیت بالای این مطلب در مصاحبه ۱۱ اسفند ماه با خبرگزاری آنا مطرح شده بود، بیان کرد: بحران شرایط ترافیکی شهرهای شمالی کشور با بروز نشانههای وقوع درهمریختگی معابر و شلوغی افسارگسیخته مؤکداً بیان شد. لزوم اقدامات پیشگیرانهای که باید در دستورکار قرار میگرفت، بهعنوان یک هشدار جدی اعلام شد؛ اما به طرز عجیبی شهرهای شمالی درگیر درهمریختگی گرهخوردهای شدند که تصاویر ثبتشده از سوی شهروندان در فضای مجازی و گرفتاریهای چند ساعتهای که متحمل شدند، گواه این واقعیت است.
عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد بندرانزلی عنوان کرد: سرآغاز سال نو و جشنهای نوروزی بستری را فراهم کرد که بسیاری از هموطنانمان راهی سفر شدند. روحیه نشاط و تکاپو بار دیگر جامعه را فراگرفته و تقویت شد که البته جای بسی خرسندی و شکرگزاری دارد. دمیدن روحیه امید برای مردمی که این روزها با سختیهای بسیاری دست و پنجه نرم کردهاند، برای همگان شادیآفرین است.
آفتابی اضافه کرد: اما نکته تأسفبرانگیز در ۱۰ روز اخیر، آمار به شدت بالای کشتههای سوانح جادهای و صفهای بسیار طولانی و گاه مخاطرهانگیز در جادهها و شریانهای شهری است. روزانه بالغ بر ۵۰ هموطن بهطور میانگین فوت شدهاند که این آمار، بسیار تکاندهنده است.
وی با تأکید بر اینکه عوامل بسیاری دست به دست هم دادهاند تا این شرایط رقم بخورد، افزود: بیاحتیاطی برخی رانندگان که روزانه در خیابانها با آنان مواجه هستیم، خودروهایی که گاه هیچ مقاومتی برای حفاظت از سرنشینان از خود نشان نمیدهند و گویی فقط بهعنوان پوششی برای آفتاب و باران در حین حرکت هستند و همچنین راههایی که سطح ایمنی برخی از آنها از ظاهرشان پیداست؛ ازجمله این عوامل هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد توضیح داد: در این میان نمیتوان شلوغیهای پایانناپذیر شریانهای اصلی و ازدسترفتن هزاران هزار لیتر سوخت، ضایعشدن زمان شهروندان، ازدسترفتن جانهایی که بهدلیل عدم توان رسیدن آمبولانسها به مراکز درمانی و ... را از ذهن دور کرد. چه بسا دلیل دیگری که باید به عواملی همانند مچون بیکیفیتی راهها و خودروها اضافه شود، این است که شمار قابل توجهی از کشتههای تصادفات بهدلیل خستگیهایی است که به رانندگان در شلوغیهای بیدلیل و مدیریت نشده، تحمیل شده است.
هدایت مسافران در گرههای ترافیکی با نصب تابلوی بزرگ و قابل رؤیت
این پژوهشگر ادامه داد: نکته أملبرانگیز ماجرا این است که گاهی با نصب یک تابلوی بزرگ و قابل رؤیت و حتی با اکتفا کردن به نصب یک بنر بزرگ در شرایط محدود زمانی، میشد مسافران و افراد ناآشنا به مسیر را در یک گره ترافیکی بهدرستی هدایت کرد. این در حالی است که شلوغیها و تراکم شدید ترافیکی که بهدلیل این کاستیها رخ داده، در بسیاری موارد ناشی از عدم مدیریت صحیح بوده و تأسفانگیز این که کسی هم پاسخگوی این عدم مدیریت که نتیجه آن بازی با جان هموطنانمان بوده، نیست.
آفتابی اذعان کرد: اگر منصفانه بنگریم، اغلب این شلوغیها به دلایلی بسیار پیش پا افتاده بود؛ اما بسیاری از آمبولانسها و خودروهای امداد و نجات در این ترافیکِ سنگینِ تحمیلی گیر افتادند و زمان امدادرسانی به طرز باورنکردنی در شرایط خطیری قرار گرفت. این آمار را میتوان از زبان تلاشگران حوزه امداد و نجات بهدرستی شنید و متوجه عمق فاجعه شد.
وی متذکر شد: نگاه به مقوله شلوغی و تراکم ترافیک یک مسئله کاملاً علمی است و نمیتوان با دور هم نشستنهای اداری در شوراهای ترافیک فرمانداریها بدون اتکا به کارشناسان حوزه ترافیک و نگاه تخصصی به این مهم آن را مدیریت کرد. در حالی که در روزهای تعطیل در معابر شهرها بهویژه شهرهای شمالی تردد میکنیم، گاهی در این شلوغیها، مسیری مسدود شده و یا یک بریدگی بسته میشود. این یعنی نگاه علمی پیش از وقوع نداریم و با دیدن بخشی از ترافیک، تازه به فکر راه چاره میافتیم که اغلب از اساس درست نیست و راه مردم را تنگتر از آنی که بود، می کند. تا زمانی که این نگرش درست نشود، این داستان ادامه دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بندرانزلی با اشاره به اینکه مصوبات برخی فرمانداریها بسندهکردن به ایجاد سرعتکاههای بیشتر و درنهایت خطکشی بوده است، خاطرنشان کرد: اینها علاج ماجرا نیست. ترافیک یک جریان زنده و پویاست و تغییر رفتار میدهد. همچنین نتایجِ دستکاری در یک گره، در جایی دیگر بروز و ظهور مییابد.
آفتابی با بیان اینکه نمیتوان با جلب نظر غیرمتخصصان امر، ترافیک شهر را بهدرستی مدیریت کرد، تشریح کرد: متأسفانه اخیراً نگاهی جا افتاده که مدیران شهری تلاش میکنند معابر اصلی شهر را که بیشتر در معرض دید هستند، در ظاهر امر باز نگاه دارند، این در حالی است که تمام کوچهها و خیابانهای فرعی در تنگنای تراکم ترافیک در مصیبت گرفتار هستند. جای متخصصان خالی است و کسی پاسخگوی این همه معضلی که در شهرها به ساکنان آنها تحمیل شده است، نیست. زمان امداد به طرز وحشتناکی به درازا کشیده و برجسته کردن این مسئله مهم وظیفه ماست که به آن بپردازیم.
وی یادآوری کرد: متأسفانه شرایط کرونا بسیاری از مدیران شهری را در خواب غفلت نگاه داشت. در بسیاری از شهرها، اصلاحات هندسی و راهکارهایی که بنا بود بهطور موقت کارگشا باشند، بهطور ادامهدار به آنها بسنده شده و فکر جدیدی برای معضلات مشابه متناسب با شرایط روز نشده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه این سخنان در حد تئوری نبوده و وقوع آنها دور از ذهن نیست، گفت: در سالهای گذشته اقدامات مشابه مانند اجرای طرحهای ویژه ترافیکی در نوروزهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ نشان میدهد که بهراحتی میتوان شرایط را تحت کنترل قرار داد. این اقدامات با مطالعه رفتار مردم برای حرکت در سطح شهر با توجه به دسترسیهای موجود امکانپذیر است. یکطرفه کردنهای صحیح، بازنگری در تابلوها و علائم، ارائه مسیرهای پیشنهادی برای دسترسیهای سریع، تأمل در مسیرهای امداد و نجات و ... ازجمله مواردی است که با بررسی توسط متخصصان ترافیک، راهگشای وضع موقت فعلی بوده است.
آفتابی با تأکید بر اینکه فردا برای اجرای این تصمیمها بسیار دیر است، مطرح کرد: چنانچه مشکلات و گرههای ترافیکی را به کمک متخصصان ترافیک مدیریت نکرده و ایجاد زیرساختهای ضروری را بهصورت علمی و متناسب با تقاضا اصلاح نکرده و یا توسعه ندهیم، مشکلاتی دوچندان گریبانگیر شهرهایمان خواهد شد.
وی اضافه کرد: بدیهی است که در شمال کشور بهصورت برجستهتری شاهد این وضعیت هستیم و به وضوح میتوان به محرومیت در سیستمهای حملونقل شهرهای شمالی در مقایسه با سایر مناطق مهم کشور اذعان کرد.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/