دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1401 - 08:59
گزارش لحظه‌به‌لحظه از سی‌وسومین روز بحران اوکراین؛

سربازان روسیه از شهر اسلاووتیچ در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل خارج شدند/ ابراز تمایل زلنسکی برای پذیرش شرط روسیه برای غیرنظامی شدن اوکراین

منابع میدانی در شمال اوکراین خبر داده‌اند که ارتش روسیه بدون درگیری از شهر اسلاووتیچ خارج شده است و منابع رسانه‌ای نیز از در اولویت قرار گرفتن شرط غیرنظامی شدن اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه گفته‌اند.
کد خبر : 649733
ارتش روسیه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، خروج بدون درگیری نظامیان روس از شهر اسلاووتیچ در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل نشان از تغییر استراتژی نظامی این کشور در اوکراین دارد یعنی اینکه روس‌ها به فاز دوم نبرد یعنی پاک‌سازی شرق این کشور تمرکز کرده‌اند.


لازم به ذکر است که در روز پنجم اسفند سال ۱۴۰۰ یعنی ۳۳ روز پیش به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه شروع شد. وی به نیروهای نظامی این کشور دستور داد تا وارد خاک اوکراین شوند. اهداف این عملیات انهدام ماشین جنگی و گروه‌های نئونازی اوکراین، حمایت از روس‌تباران جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در مقابل حملات ارتش اوکراین و منصرف کردن کی‌یف از پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام شد.


سه روز پیش وزارت دفاع روسیه از محقق شدن تمامی اهداف فاز اول عملیات در اوکراین خبر داده است یعنی اینکه از ابتدای ماه دوم نبرد مسکو بر پاک‌سازی منطقه دنباس شامل جمهوری‌های لوگانسک و دونتسک تمرکز خواهد داشت.


روسیه در فاز اول عملیات موفق شد تمامی مناطق مرزی اوکراین با روسیه را تصرف کند. البته تمامی مرز ساحلی اوکراین با دریای آزوف و دریای سیاه نیز به‌جز شهر بندری اودسا به تصرف نیروهای مسکو در آمده است.


به گزارش منابع حقوق بشری بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی در داخل کشور آواره و بیش از چهار میلیون نفر هم به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.


کی‌یف کماکان از سه جهت در محاصره روس‌هاست اما به نظر نمی‌رسد که کرملین قصد حمله به پایتخت اوکراین و تصرف آن را داشته باشد زیرا مذاکرات صلح از درگیری میدانی روند مطمئن‌تری را طی کرده است.


به‌هرحال شهرهای خارکیف در شرق و خرسون در جنوب به کنترل ارتش روسیه درآمده‌اند، حدود ۹۰ درصد ماریوپل به تصرف ارتش روسیه درآمده است.


چندین کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها در ماریوپل خواهد بود.


به نظر می‌رسد در روز سی‌وسوم جنگ درگیری‌های پراکنده در ماریوپل و اطراف خارکیف و کی‌یف ادامه داشته باشد و خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی سرعت گیرد اما احتمالاً این سیاسیون خواهند بود که در دور جدید مذاکرات در ترکیه سرنوشت این جنگ را تغییر دهند.





بازداشت فرمانده فراری نیروهای اوکراینی در ماریوپل


معاون رئیس ستاد گردان  ۵۰۳ تفنگداران دریایی اوکراین زمانی که در تلاش برای فرار از شهر محاصره‌شده ماریوپل بود به اسارت نیروهای روسیه در آمد.


حدود ۹۰ درصد شهر بندری ماریوپل در ساحل دریای آزوف به تصرف نیروهای روسیه در آمده است.


غیرنظامیان در حال خروج از این شهر از طریق یک کریدور بشردوستانه هستند.


گفته شده که نیروهای چچنی در ماریوپل در حال نبرد هستند.


سقوط ۵ جت جنگنده اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته


وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور در خلال ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ هواپیمای بدون سرنشین و پنج جت جنگنده اوکراین را سرنگون کرده‌اند.


ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین بارها از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواسته است تا فقط یک درصد از جت‌های جنگنده و تانک‌های خود را در اختیار اوکراین قرار دهند تا در مقابل نیروهای روسیه به کار گرفته شوند.


ناتو تا کنون با این تقاضای اوکراین موافقت نکرده است.


تعداد هواپیماهای جنگی اوکراین بر اساس آمار سال ۲۰۲۰ کمتر از یک‌صد فروند بود درصورتی‌که شمار جنگنده‌های روسیه به بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ فروند می‌رسید.


با توجه به اینکه اوکراین همه توان هوایی خود را از پنجم اسفندماه سال گذشته در مقابل روسیه به کار گرفته است به نظر نمی‌رسد تعداد زیادی جنگنده برای کی‌یف باقی مانده باشد.


مسکو درباره تصاویر شکنجه اسرای روس توسط نیروهای اوکراینی تحقیق می‌کند


پس از انتشار تصاویری خشن و ناراحت‌کننده در فضای مجازی که گفته می‌شود شکنجه اسرای روس توسط نیروهای اوکراینی را نشان می‌دهد، مسکو اعلام کرد تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کرده است.




محل فرودگاه چورنوبایفکا در نقشه


دوازدهمین ناکامی سربازان روسیه برای تصرف فرودگاه چورنوبایفکا


الکسی آرستویچ یکی از دستیاران رئیس‌جمهور اوکراین گفت، برای دوازدهمین بار، نیروهای روسیه در شهر جنوبی چورنوبایفکا پس از تلاش برای تصرف فرودگاه استراتژیک این شهر شکست خوردند.


فرودگاه چورنوبایفکا بین شهر تصرف‌شده خرسون و شهر محاصره‌شده میکولایف واقع شده است.


وزارت دفاع اوکراین گفت، ژنرال یاکوف رزانتسف، که فرماندهی لشگر ترکیبی ۴۹ ارتش روسیه  را بر عهده داشت، هفته گذشته در چورنوبایفکا کشته شد.


آرستویچ گفت که روس‌ها پس از شکست در پیشروی در کیف و شهرهای مرکزی و جنوبی اوکراین، تلاش‌های خود را بر منطقه جنوب شرقی دنباس متمرکز کرده‌اند که از سال ۲۰۱۴ تا حدی توسط جدایی‌طلبان طرفدار مسکو کنترل شده است.


او گفت که روس‌ها در حال جمع‌آوری ذخایر برای دومین تلاش خود برای پیشروی در دنباس هستند.




رنگ قرمز: تحت کنترل روسیه - سفید: تحت کنترل اوکراین - خاکستری: روسیه داعیه تسلط دارد - هاشور کمرنگ: منطقه عملیاتی - آبی: ادعای باز پس‌گیری توسط اوکراین


نقشه روز سی‌وسوم پیشروی روسیه در اوکراین 


با انتشار نقشه روز سی‌وسوم جنگ مشخص شده است که روسیه واقعاً فاز اول عملیات نظامی خود پس از محقق شدن اهدافش را به فاز دوم ربط داده است.


به‌عنوان نمونه مناطق آبی‌رنگ در اطراف کی‌یف به‌احتمال خیلی زیاد در نوعی تغییر موضع توسط نیروهای روسیه به دست نظامیان اوکراین افتاده‌اند. به نظر می‌رسد که مسکو در حال کاستن از حجم نیروی انباشته در اطراف کی‌یف است.


مناطقی خاکستری‌رنگ هم که روسیه ادعای تسلط بر آن‌ها را دارد فقط اندکی نسبت به روزهای قبل افزایش داشته‌اند.


سمت‌وسوی مناطق درگیری که با هاشور کمرنگ مشخص شده‌اند به جهت شرق اوکراین است.


هنوز شهر اسلاووتیچ که روس‌ها آن را ترک کرده‌اند در این نقشه به رنگ آبی درنیامده است یعنی اینکه نیروهای اوکراینی تمایلی برای پیشروی در این منطقه ندارند و کماکان به فکر دفاع از حمله احتمالی روس‌ها به کی‌یف هستند.


سربازان روسیه از شهر اسلاووتیچ در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل خارج شدند/ ابراز تمایل زلنسکی برای پذیرش شرط روسیه برای غیرنظامی شدن اوکراین
مکان قرمز رنگ: شهر اسلاووتیچ در شمال اوکراین نزدیک به مرز بلاروس که نیروهای روس از آن خارج شدند


نظامیان روسیه شهر اسلاووتیچ را ترک کردند


شهردار شهر اسلاووتیچ در نزدیکی نیروگاه اتمی چرنوبیل در شمال اوکراین اعلام کرده است که نیروهای روسیه بعد از انجام عملیات جستجو و اطمینان حاصل کردن از غیرنظامی بودن این شهر را بدون درگیری ترک کرده‌اند.


زلنسکی از آمادگی برای بی‌طرفی اوکراین خبر داد


ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین با اعلام آمادگی برای بی‌طرفی کشورش به‌عنوان بخشی از مصالحه با روسیه، خواستار این شد که در این زمینه یعنی پایبندی روسیه به تعهداتش در توافقی احتمالی طرف‌های ثالث تضمین بدهند.


دور بعدی مذاکرات روسیه و اوکراین در ترکیه برگزار می‌شود


مذاکره‌کننده اوکراینی خبر داد دور بعدی مذاکرات روسیه و اوکراین از فردا در ترکیه آغاز خواهد شد و سه روز به طول خواهد انجامید.


اردوغان خواستار آتش‌بس روسیه در اوکراین شد


رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای روس خود، بر اهمیت آتش‌بس در اوکراین اشاره کرد.


بسته شدن سفارت روسیه در لهستان


سفیر روسیه در لهستان اعلام کرد با توجه به تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور ممکن است سفارت روسیه در ورشو مدتی بسته شده و لهستانی‌ها نیز دست به همین اقدام بزنند.


ترکیه از تحریم‌ها علیه روسیه پیروی نخواهد کرد


مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه نشست دوحه با تأکید بر عدم پیروی کشورش از تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: افراد پرنفوذ روس یا هر شهروند روسی که بخواهد از ترکیه دیدن کند، البته که می‌تواند این کار را انجام دهد.


ارسال تسلیحات انگلیسی بیشتر به اوکراین


بن والاس وزیر دفاع انگلیس گفت که سامانه دوش‌پرتاب استاراستریک با سرعت بیش از سه برابر سرعت صوت، طراحی‌شده برای سرنگون کردن هواپیماهای جنگنده که در ارتفاع پست پرواز می‌کند در آینده نزدیک در ارتش اوکراین استفاده خواهد شد.


والاس افزود که نخستین یگان از نیروهای نظامی اوکراین که برای کاربرد این سلاح آموزش دیده‌اند در جبهه‌های درگیری اوکراین با روسیه مستقر شده‌اند.




بیشتر بخوانید:


احتمال برگزاری رفراندوم الحاق به روسیه در لوگانسک


نقشه روز سی‌ودوم پیشروی روسیه در اوکراین + تصویر


گزارش لحظه‌به‌لحظه از سی‌ودومین روز بحران اوکراین؛ دست‌به‌دست شدن کنترل شهرهای کوچک در شمال و شرق اوکراین/ انتقاد زلنسکی از غرب به خاطر پاس‌کاری برای انتقال جت جنگنده به اوکراین




والاس درباره درخواست کی‌یف برای دریافت تانک و تجهیزات نظامی گفت: از بزرگ‌ترین چالش‌ها این است که هرقدر پیچیدگی سامانه‌های تسلیحاتی بیشتر باشد، نظامیان به آموزش بیشتری برای کاربرد آن‌ها نیازمند خواهند بود و به همین علت تمرکز واقعی تلاش‌های ما باید بر کمک به نظامیان اوکراین برای نوسازی تسلیحات ساخت روسیه یا شوروی باشد که از قبل در اختیار ارتش این کشور بوده است و قرار دادن تانک‌های انگلیسی در اختیار آنان، سودی نخواهد داشت.


فرانسه خواستار خویشتن‌داری در اعلام مواضع در مناقشه اوکراین شد


امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به دنبال اظهارات جو بایدن که پوتین را «قصاب» خواند و گفت «او نباید در قدرت بماند»، خواستار خویشتن‌داری در الفاظ و اقدامات در برخورد با مناقشه اوکراین شد.


رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت: ما می‌خواهیم جنگ را متوقف کنیم و هدف ما حفظ آتش‌بس و خروج نیروها از طریق ابزارهای دیپلماتیک است.


مکرون افزود: اگر این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم نباید اوضاع را نه با الفاظ و نه با رفتارها وخیم‌تر کنیم.


سربازان روسیه از شهر اسلاووتیچ در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل خارج شدند/ ابراز تمایل زلنسکی برای پذیرش شرط روسیه برای غیرنظامی شدن اوکراین
غیرنظامیانی که هنوز نتوانسته‌اند از مناطق درگیری خارج شوند


خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری کماکان با مشکل روبروست


گزارش‌های زیادی توسط تیم حقوق بشری سازمان ملل از کند بودن روند انتقال غیرنظامیان به مناطق امن در اوکراین خبر داده‌اند.



انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته