دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 فروردين 1401 - 11:22
خیرالدین:

۴۰۰ هزار شغل به طور مستقیم از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به طور مستقیم ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند.
کد خبر : 649672
علی خیرالدین



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی خیرالدین با بیان اینکه چندین سال است که مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به مبحث تولید دارند، خاطرنشان کرد: مسئولان نیز باید به تولید دانش‌بنیان اهمیت ویژه‌ای دهند زیرا با این نوع تولید، اقتصاد دانش‌بنیان که یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است، ارتقا می‌یابد.


وی افزود: دانش‌بنیان شدن شرایط خاصی دارد که طبق آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان و به صورت نوپا، تولیدی، صنعتی، خدماتی و نرم و هویت ساز دسته بندی می شوند. ابتدا افرادی که دارای ایده هستند در مراکز نوآوری، استارت‌آپ‌ها و مراکز رشد وارد می‌شوند. ایده‌های فناورانه در سطح فناوری ۴ تبدیل به نمونه آزمایشگاهی می‌شوند که این بخش بیشتر در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی صورت می گیرد، سپس نمونه آزمایشگاهی باید به نمونه‌ واقعی تبدیل شود و در نهایت به نمونه نیمه صنعتی و تولید انبوه برسد.


معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و استقرار شرکت های دانش بنیان هستند.


وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توسعه تولید دانش‌بنیان عنوان کرد: دانشگاهیان با داشتن نیروی انسانی نخبه، در ایجاد اشتغال و زایش و رویش واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان می‌توانند نقش بسیار موثری ایفا کنند، در حال حاضر در زیست بوم فناوری، ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد، حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد فناور و ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی شده، که از این تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت در حوزه تولیدی فعال هستند و ما باید تعداد این شرکت‌ها را افزایش دهیم.


خیرالدین افزود: همچنین در بخش اشتغال‌زایی اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند با رویکرد جدید آموزشی و مهارتی موثر باشند به طوری که در حال حاضر ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند.


وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان حدود ۴۰۰ هزار شغل به طور مستقیم ایجاد کرده‌اند که برای توسعه این بخش نیز برنامه‌های متنوعی از جمله گرنت و دستیار فناوری را داریم.


انتهای پیام/۴۱۶۷



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته