دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 فروردين 1401 - 08:57
گزارش لحظه‌به‌لحظه از سی‌ویکمین روز بحران اوکراین؛

روسیه محقق شدن اهداف فاز اول عملیات در اوکراین را تأیید کرد/ زلنسکی کماکان در پی دریافت تسلیحات بیشتر از ناتو

درحالی‌که منابع میدانی از درگیری در اطراف کی‌یف، مرکز شهر ماریوپل و اطراف خارکیف خبر داده‌اند کماکان رئیس‌جمهور اوکراین به دنبال دریافت تسلیحات و تجهیزات بیشتر از ناتو است.
کد خبر : 649568
ارتش روسیه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، جنگ در اوکراین وارد ماه دومین ماه شده است. ۳۱ روز پیش بود که ستون‌های نظامی روسیه به دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور وارد خاک اوکراین شدند تا اهداف از پیش تعیین‌شده‌ای ازجمله انهدام ماشین جنگی و گروه‌های نئونازی اوکراین، حمایت از روس‌تباران جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در مقابل حملات ارتش اوکراین و منصرف کردن کی‌یف از پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را محقق کنند.


تابه‌حال ارتش روسیه موفق شده است که تمامی مناطق مرزی اوکراین با روسیه را تصرف کند. تمامی مناطق شرقی اوکراین از کنترل کی‌یف خارج شده‌اند. تمامی مرز ساحلی اوکراین با دریای آزوف و دریای سیاه به‌جز شهر بندری اودسا به تصرف نیروهای مسکو در آمده است.


بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی در داخل کشور آواره و بیش از چهار میلیون نفر هم به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.


کی‌یف از سه جهت محاصره شده است، خارکیف در شرق و خرسون در جنوب به کنترل ارتش روسیه در آمده‌اند، حدود ۹۰ درصد ماریوپل به تصرف ارتش روسیه در آمده است اما هنوز حدود یک‌صد هزار غیرنظامی اوکراینی در این شهر گرفتار هستند. گفته می‌شود جنگجویان چچن که متخصص جنگ خیابانی هستند در ماریوپل به نبرد با اوکراینی‌ها مشغول‌اند.


گزارش‌ها می‌گویند که مردم در شهر مهم بندری اودسا در ساحل دریای سیاه در حال مسلح شدن و ساختن سنگر هستند. احتمالاً روسیه درصدد است که با تصرف اودسا ارتباط اوکراین با آب‌های آزاد را کاملاً قطع کند.


به نظر می‌رسد در روز سی‌ویکم جنگ آخرین مقاومت‌ها در ماریوپل شکسته شوند، اوکراینی‌ها در حومه کی‌یف حملات بیشتری به مواضع روسیه داشته باشند و روس تباران بیشتری از دونتسک و لوگانسک برای نبرد به پایتخت اعزام شوند.


شهر اسلاووتیچ به تصرف ارتش روسیه در آمد


فرماندار منطقه کی‌یف اعلام کرد، نیروهای روسی شهر "اسلاووتیچ" در مجاورت نیروگاه چرنوبیل را تحت کنترل درآورده و شهردار آن را بازداشت کرده‌اند.



حمله موشکی نیروی دریایی روسیه به انبار مهمات بزرگ اوکراین


انهدام انبار بزرگ مهمات ارتش اوکراین در حمله موشکی روسیه


ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که چهار موشک از عرشه یکی از ناوهای نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه  به انبار بزرگ اسلحه و مهمات ارتش اوکراین در  نزدیکی شهر صنعتی ژیتومیر واقع در ۱۲۰ کیلومتری غرب کی‌یف اصابت کرده است.


وی تائید کرد که این انبار مهمات کاملاً نابود شده است.


کوناشنکوف افزود که در ۲۴ ساعت گذشته درمجموع ۱۱۷ هدف نظامی اوکراین ازجمله ۶ پست فرماندهی و سه هواپیما منهدم شده‌اند.


تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه


وال‌استریت ژورنال خبر داده است که آمریکا قصد دارد علیه شرکت‌هایی که کالا و خدمات برای سازمان‌های اطلاعاتی و ارتش روسیه فراهم می‌کنند، تحریم‌های جدیدی اعمال کند.


واکنش کاخ سفید به گاف بایدن


سخنگوی کاخ سفید درباره اظهارات دردسرساز جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در لهستان توضیح داد و تأکید کرد واشنگتن قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد.


بایدن در جمع نظامیان آمریکایی گفته بود: «برخی از شما در آنجا (اوکراین) حضور داشته‌اید و هنگامی‌که به آنجا بروید خواهید دید که زنان و افراد جوان در مقابل تانک‌ها ایستاده‌اند و می‌گویند کشورم را ترک نمی‌کنم».


آمارهای جدید وزارت دفاع روسیه در ۲۴ ساعت گذشته


وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته یک انبار تسلیحاتی در منطقه «ژیتومیر» و یک ایستگاه سوخت‌رسانی  نظامیان اوکراینی منهدم شده و درمجموع ۱۱۷ هدف نظامی ازجمله سامانه‌های موشکی و راکت‌انداز نابود شده‌اند.


وزارت دفاع روسیه افزود: دو جنگنده سوخو۲۵ و یک جنگنده سوخو۲۴ و ۶ پهپاد اوکراینی در روز گذشته سرنگون شدند.




رنگ قرمز: تحت کنترل روسیه - سفید: تحت کنترل اوکراین - خاکستری: روسیه داعیه تسلط دارد - هاشور کمرنگ: منطقه عملیاتی - آبی: ادعای باز پس‌گیری توسط اوکراین


نقشه روز سی‌ویکم پیشروی ارتش روسیه در اوکراین


با توجه به نقشه روز سی‌ویکم جنگ، نیروهای روسیه با عقب‌نشینی تاکتیکی در برخی مناطق حومه کی‌یف این گمانه‌زنی را تقویت کرده‌اند که درصدد تمرکز بر تصرف مناطق بیشتری در دنباس هستند.


نیروهای اوکراینی علاوه بر اطراف کی‌یف در بخش جنوب شرق شهر میکلایف هم توانسته‌اند مناطق جدید را باز پس گیرند.


در شمال خارکیف هم سربازان اوکراینی توانسته‌اند به مرز با روسیه برسند و بین نیروهای روسیه مستقر در خارکیف و "سومی" فاصله بیندازند.



مادر بزرگ ۶۱ ساله و نوه ۹ ساله‌اش سه هفته است در این پناهگاه زیرزمینی در ماریوپل به سر می‌برند


اوضاع غیرنظامیان جا مانده در ماریوپل نگران کننده است


تیم حقوق بشری سازمان ملل از اوضاع وخیم غیرنظامیانی که هنوز موفق نشده‌اند شهر بندری ماریوپل را ترک کنند خبر داده است. 


ایرینا ورشچوک معاون نخست وزیر اوکراین  تایید کرده است که فقط دو هزار و ۸۰۰ نفر از غیرنظامیان ماریوپل روز جمعه توانستند با استفاده از وسایل حمل و نقل خصوصی این شهر را ترک کنند.


وزارت دفاع روسیه از محقق شدن اهداف فاز اول عملیات نظامی خبر داد


وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اهداف اصلی فاز نخست عملیات نظامی در اوکراین محقق شده‌اند و از ابتدای ماه دوم عملیات یعنی از ابتدای روز سی و یکم نظامیان روسیه با اطمینان بیشتری به تکمیل اهداف خود ادامه خواهند داد.


رایزنی تلفنی روسای جمهور اوکراین و ترکیه


ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین از گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره نتایج اجلاس اخیر ناتو و تلاش‌های دیپلماتیک پیرامون اوضاع اوکراین خبر داد.


زلنسکی گفت: با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره نتایج اجلاس سران پیمان ناتو گفتگو کردم و درباره تلاش‌های دیپلماتیک جاری رایزنی کردیم.


وی افزود: خطر بحران غذا و جلوگیری از وقوع آن را بررسی کردیم.


وزارت دفاع آمریکا: روسیه سربازان خود در گرجستان را به اوکراین می‌فرستد


یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: شاهد تحرکات و انتقال نیروهای روسیه از گرجستان به سمت اوکراین هستیم اما تخمین تعداد دقیق آن‌ها ممکن نیست.


وی افزود: تخمین ما این است که نیروهای روسیه ۲۲ کشتی جنگی در دریای سیاه دارند که اغلب آن‌ها آماده انجام عملیات هستند.


پنتاگون: نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف حالت تدافعی به خود گرفتند


یک مقام پنتاگون که نامش فاش نشده تایید کرده است که نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین هم‌اکنون حالت دفاعی به خود گرفته‌اند و عملیات زمینی به سمت کی‌یف را متوقف کرده‌اند و حملات آن‌ها بر منطقه دنباس در شرق اوکراین متمرکز شده است.


انتقال غیرنظامیان از مناطق درگیری به مناطق امن کند است


منابع رسانه‌ای در مناطق درگیری در جنوب و شرق اوکراین از تخلیه آهسته غیرنظامیان خبر داده‌اند. این امر می‌تواند ریسک تلفات غیرنظامی در صورت تشدید درگیری‌ها را افزایش دهد.


لاوروف: غرب یک جنگ تمام‌عیار هیبریدی علیه روسیه اعلام کرده است


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد کشورهای غربی یک جنگ تمام‌عیار هیبریدی را علیه روسیه به راه انداخته است.


وزیر خارجه روسیه رؤیای آمریکا و غرب را برای تسلط بر امور بین‌المللی و بازگشت به نظم جهانی تک‌قطبی «خیال باطل» دانست.




بیشتر بخوانید: 


نقشه روز سی‌ام پیشروی ارتش روسیه در اوکراین


پیشروی ارتش اوکراین در شرق کی‌یف


مقامات اوکراینی مدعی حمله روس‌ها به قطار حامل غیرنظامیان شدند




 لاوروف در سخنرانی خود در یک نشست دیپلماتیک گفت: «امروز جنگی هیبریدی، یک جنگ تمام‌عیار، علیه ما اعلام شده است. این عنوان که توسط نازی‌های آلمان مورداستفاده قرار می‌گرفت، حالا از سوی سیاست‌مداران اروپایی برای توضیح اقداماتشان علیه فدراسیون روسیه به کار می‌رود. هدف آن‌ها پنهان نیست. آن‌ها به دنبال ویرانی، فروپاشی و خفه کردن اقتصاد روسیه و درنهایت کشور روسیه هستند.»


وضعیت غیرنظامیان در شهر خارکیف بحرانی است


منابع میدانی در شمال شرق اوکراین تصریح کرده‌اند که غیرنظامیانی که در شهر خارکیف باقی مانده‌اند از کمترین امکانات زندگی برخوردار هستند.


این منابع از درگیری در مناطق مختلف حومه خارکیف نیز خبر داده‌اند.



توزیع غذا بین غیرنظامیانی که در ایستگاه‌های مترو در شهر خارکیف پنهان شده‌اند



انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته