دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1401 - 17:13

مجتبی جعفری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر

مجتبی جعفری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر
کد خبر : 649339
دانشگاه بهشتی

رهبر معظم انقلاب به رسم هر ساله سال 1401 را نیز به نامی ویژه مزین کردند یعنی به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی.
درخصوص این نامگذاری نکات مهمی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.
 این نکته که علم و دانش موجب قدرت و توانایی و تحول در جامعه می شود پیشتر نیز به طور مکرر در بیانات رهبر انقلاب بیان شده است از جمله در بیانیه گام دوم ایشان دانش را منشا عزت و توانایی معرفی کردند و ثروت و نفوذ و قدرت غرب را ناشی از دانش آن دانستند.
نکته بعد اینکه زیرساخت‌های این تحول امروز در جامعه ما فراهم است. رتبه‌های عالی و ممتاز علمی که در این سال ها کشور ما کسب کرده است به این معناست که ایران اسلامی امروز آماده این تحول است. آنچه در این سالها در قالب مقالات علمی در مجله های بین المللی منعکس شده است امسال به برکت این نامگذاری باید شکل عملیاتی به خود بگیرد. این اتفاق اگر بیفتد می تواند به سرعت رشد اقتصادی کشور ما را ارتقا بخشد چراکه ارزش افزوده تولیدات دانش بنیان بسیار بسیار زیاد است، به عنوان مثال کالایی که به صورت خام یک دلار ارزش دارد اگر به محصول دانش‌بنیان تبدیل شود ممکن است صدها و هزاران دلار قیمت داشته باشد و این نکته نشان دهنده اهمیت این کار است. بنابراین اگر اقتصاد دانش بنیان رشد کند، تولید و اشتغال زایی نیز به طور طبیعی به دنبال آن خواهد آمد.
نکته بسیار مهم دیگر این است که امروز دانشمندان ایرانی، هم در ایران هم در خارج ایران منشا تحولات بزرگ دانش بنیان شده‌اند و این نامگذاری سال می تواند به‌عنوان یک فراخوان برای همه علاقه مندان و عاشقان ایران اسلامی تلقی شود تا داشته های خود را برای رشد میهنشان در طبق اخلاص قرار دهند و ایران را به جایگاهی که در شأن آن است برسانند.
از طرف دیگر این بیان رهبر انقلاب  آماده باشی برای دانشگاههای ما برای حضور جدی  در عرصه ای است که کشور نیاز به آن دارد. یعنی از امروز دانشگاه ها باید به صف شوند برای این تحول بزرگ. دیگر زمان آنکه دانشگاه ها فقط سرفصل های نظری ارائه کنند گذشته است. آموزشها حتما باید به درد کارگاه و کارخانه بخورد و دانشجو را به اشتغال پیوند بزند.
 با توجه به تسهیل مراودات بین المللی که  بحمدالله با شروع دولت انقلابی تحقق یافته است زمینه استفاده از ظرفیت فعالیت های دانش بنیان نه تنها در ایران بلکه در سطح منطقه و جهان نیز فراهم است. بنابراین امروز اساتید جوان دانشگاه و دانشجویان با استعداد ایرانی که پیشتر نیز رهبر معظم انقلاب بارها توانایهای ایشان را ستوده اند باید وارد یک جهاد علمی شوند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.
خلاصه امروز ابر و باد و مه و خورشید فلک در کارند تا جوان ایرانی بدرخشد و از درخشش او جهانی تابان شود همانطور که در سده های  پیشین نیز ایران جایگاه ممتاز علمی داشته است. ان شاءالله.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته