دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 اسفند 1400 - 01:37
گزارش لحظه‌به‌لحظه از بیست و چهارمین روز بحران اوکراین؛

موشک‌های نقطه‌زن روسیه پدافند هوایی اوکراین را نابود کردند/ آوارگی بیش از ۶ میلیون اوکراینی در ۴ هفته

عملیات نیروی ویژه روسیه در اوکراین همچنان ادامه دارد و گزارش‌ها نشان می‌دهد، موشک‌های نقطه‌زن این کشور پدافند هوایی اوکراین را نابود کردند.
کد خبر : 648967
ارتش روسیه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین در سومین هفته خود قرار دارد و این درحالی است که نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: دروغ‌پردازی و فریبکاری درباره اوکراین ادامه دارد؛ غرب با حمایت نظامی از اوکراین به درگیری دامن می‌زند.


در بُعد نظامی نیز ارتش روسیه توانسته بر بیش از ۹۰ درصد جمهوری لوگانسک تسلط یابد.


گزارش ملل متحد از میزان آوارگان جنگ اوکراین


طبق برآوردهای سازمان بین‌المللی مهاجرت، جنگ روسیه در اوکراین تا به امروز باعث آواره شدن ۶.۴۸ میلیون نفر در داخل کشور شده است. طبق گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، با استناد به این آمار، ۳.۲ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند. ‌


بلغارستان کمک نظامی به اوکراین را رد کرد


کریل پتکوف،  نخست‌وزیر بلغارستان در سخنانی کمک نظامی به اوکراین را رد کرد و در کنفرانسی مطبوعاتی در صوفیه با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت کشورش به ارائه کمک‌های بشردوستانه ادامه خواهد داد.


بلغارستان با وجود اینکه با اوکراین هم‌مرز نیست، هزاران پناه‌جوی اوکراینی را پذیرفته است. همچنین به‌عنوان بخشی از تقویت مرزهای شرقی ناتو،  یک گروه جدید از نیروهای ناتو (شامل حدود ۱۵۰ سرباز پیاده‌نظام از ارتش ایالات متحده) را پذیرفته است.


از سوی دیگر لهستان ممنوعیت کامل تجارت با روسیه را به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد.  ماتئوس موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان گفت: حذف کامل روسیه از تجارت می‌تواند این کشور را در زمینه پایان دادن به این جنگ ظالمانه بهتر به فکر وادارد.  به‌عنوان بخشی از تحریم‌ها، لهستان پیشنهاد می‌کند تجارت با روسیه از دریا و از زمین متوقف شود.


روسیه با موشک‌های نقطه‌زن پدافند هوایی اوکراین را منهدم کرد


وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: جنگنده‌ها و پهپادهای این کشور شب گذشته ۶۹ مرکز نظامی، انبار تسلیحات و چهار سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ و «بوک-ام۱» را با موشک‌های کینژال و پاسیتون منهدم کردند.


در بیانیه این وزارتخانه آمده است: ۱۸ مارس یک انبار زیرزمینی بزرگ موشک و مهمات نیروی هوایی اوکراین با استفاده از موشک‌های کینژال و مراکز اطلاعات راداری نیروهای مسلح اوکراین در منطقه اودسا نیز به‌وسیله موشک‌های پاسیتون منهدم شد.


این بیانیه می‌افزاید: بامداد امروز نیز هواپیماهای عملیاتی و تاکتیکی، هواپیماهای نظامی و پهپادهای روسیه ۶۹ تأسیسات نظامی در اوکراین را مورد اصابت قرار دادند.


علاوه بر این، پدافند هوایی روسیه ۱۲ پهپاد اوکراینی را در هوا سرنگون کرد.


تحریم‌های انگلیس علیه بازرگانان روسی لغو نخواهد شد


لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: لغو تحریم‌ها(ی اعمال‌شده علیه روسیه) خیلی سخت است. تاجران بزرگ به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اجازه داده‌اند کاری که می‌خواهد، انجام دهد.



لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس


وی افزود: تاجران روس ازجمله رومن آبراموویچ که مالک باشگاه فوتبال چلسی است، نمی‌تواند بعداً به بریتانیا بازگردد.


لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: واشنگتن در تقابل اوکراین علیه روسیه شرکت نخواهد کرد. هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد درگیری میان دو کشور دارای سلاح هسته‌ای باشد.


وی افزود: آمریکا بر فراز اوکراین منطقه پرواز ممنوع اعمال نخواهد کرد؛ این یعنی اگر انجام دهیم وارد رویارویی با روسیه خواهیم شد، درحالی‌که درباره دو قدرت هسته‌ای صحبت می‌کنیم و هیچ‌کس نمی خواهد آن را ببیند.


آستین تأکید کرد: آمریکا از تمام سرزمین‌های کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دفاع خواهد کرد.


روسیه اتباع آمریکایی را از «خرسون» به کریمه منتقل کرد


وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ارتش روسیه ۱۱۲ روس و خارجی ازجمله اتباع اوکراینی و آمریکایی را تخلیه و از منطقه «خرسون» به شبه‌جزیره کریمه منتقل کرد.


روز جمعه ۱۱۲ شهروند ازبکستان، صربستان، آمریکا، لبنان، تونس، گرجستان، اوکراین و روسیه به‌وسیله نظامیان روس از منطقه خرسون اوکراین به شهر گیچانسک در شبه‌جزیره کریمه منتقل شدند.


این تخلیه بنا به درخواست سفارتخانه‌ها برای اطمینان یافتن از انتقال امن اتباعشان از اوکراین و همچنین به درخواست اتباع خارجی در خرسون انجام شد.


سربازان روسی در میدان مرکزی شهر خرسون امنیت تردد همه کسانی را که تمایل خود را برای خروج از مناطق عملیات ویژه نظامی اعلام کردند، حفظ کردند و هنگام حرکت به روسیه از امنیت آن‌ها اطمینان حاصل شد.


نفربرهای زرهی آمریکا از آلمان عازم مرز چک شدند


خودروهای جنگی آمریکا از نوع   «ام ۲» (M۲) با قطار راهی شهر گرافنور (Grafenwoehr) واقع در ایالت بایرن شدند که در نزدیکی مرز جمهوری چک قرار دارد.


چندین دستگاه  خودروی جنگی پیاده نظام M۲ بردلی بر روی واگن‌ها در مانهایم آلمان، به مقصد گرافنور بارگیری شدند.


اوکراین دسترسی به دریای آزوف را از دست داد


وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد، این کشور به علت محاصره بندر ماریوپول به‌وسیله نیروهای روسیه، دسترسی به دریای آزوف را به‌صورت موقت از دست داده است.


ماریوپول در مسیر میان شبه‌جزیره کریمه در غرب و منطقه دونتسک در شرق که بخش‌های وسیعی از آن به‌وسیله استقلال‌طلبان طرفدار روسیه کنترل می‌شود، واقع شده است.


ادعای آمریکا درباره ارسال سلاح به اوکراین


جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد، سلاح‌های ارسالی آمریکا به اوکراین تنها برای کمک به این کشور با هدف دفاع از خود هستند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: واشنگتن شاهد اشتباهاتی از جانب روسیه در جنگ اوکراین بوده است.


کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی روز جمعه خود با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به تشریح تبعات و عواقب حمایت مادی احتمالی پکن از مسکو پرداخت.


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: زمان برای مذاکرات معنادار صلح میان روسیه و اوکراین فرا رسیده است، درغیر این‌صورت روسیه متحمل ضررهایی خواهد شد که جبران آن‌ها چندین نسل طول می‌کشد.


وی خواستار مذاکرات صلح جامع و هدفمند با روسیه با هدف متوقف کردن جنگ در کشورش شد.


کنترل ارتش روسیه بر بیش از ۹۰ درصد جمهوری لوگانسک


وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: کنترل بیش از ۹۰ درصد از مناطق جمهوری لوگانسک را در دست دارد.


بیش از ۹۰ درصد جمهوری لوگانسک زیر پای نظامیان روس قرار گرفت/ روسیه و اوکراین در یک قدمی توافق


ارتش روسیه موفق شد حملات ارتش اوکراین به مناطق مسکونی شهر ملیتوپول را با استفاده از موشک خنثی کند.


گفت‌وگوی تلفنی پوتین با مکرون


کاخ کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که اوکراین مرتکب جنایت جنگی شده است.


از سوی دیگر وزیر امور خارجه امارات در گفت‌وگو با همتای اوکراینی خود گفت کشورش آماده حمایت از همه تلاش‌ها با هدف دستیابی به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز نبرد در اوکراین است.


روسیه: به توافق با اوکراین نزدیک شده‌ایم


یکی از مذاکره‌کنندگان روسیه گفت: به توافق با اوکراین درباره وضعیت بی‌طرفی و نپیوستن کی‌یف به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و خلع سلاح این کشور نزدیک شده‌ایم.


وی افزود: در حال بررسی بندهای مربوط به ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین در صورت انصراف از پیوستن به ناتو هستیم.


اخراج ۱۰ دیپلمات روس از کشورهای حوزه بالتیک


وزارتخانه‌های امور خارجه لتونی، استونی و لیتوانی، سه کشور حوزه بالتیک اعلام کردند در مجموع ۱۰ دیپلمات روسیه را اخراج کردند.


لیتوانی چهار دیپلمات و لتونی و استونی هرکدام سه دیپلمات روس را اخراج کردند.


ادگارس رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: دیپلمات‌های روس در اقدامی هماهنگ در رابطه با فعالیت‌هایی که مغایر با وضعیت دیپلماتیک آن‌ها و با در نظر گرفتن تجاوزات روسیه در اوکراین است، اخراج شدند.


پوتین: هدف عملیات ما رهایی دونباس از نسل‌کشی رژیم اوکراین است


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک گردهمایی بزرگ به مناسبت سالگرد الحاق شبه‌جزیره کریمه در جمع مردم این کشور به سخنرانی پرداخت و گفت: جمهوری‌های دونباس قربانی دولت اوکراین شده بودند. هدف عملیات روسیه در اوکراین رها کردن دونباس از این نسل‌کشی است.


بیش از ۹۰ درصد جمهوری لوگانسک زیر پای نظامیان روس قرار گرفت/ روسیه و اوکراین در یک قدمی توافق
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه


او در جمع هوادارانش که فریاد «روسیه، روسیه» سر می‌دادند و به‌گفته پلیس مسکو تعدادشان به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسید، یکپارچگی روسیه از زمان ورود نیروهای روس به اوکراین را مورد تمجید قرار داد.


پوتین عنوان کرد: خیزش کریمه پس از ورود به روسیه و تصمیم مقام‌های محلی برای ایجاد مانعی مستحکم در برابر نئونازی‌ها در اوکراین ابراز خرسندی کرد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته