دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش|

در جا زدن بورس در هفته آخر سال/ دورخیز بورس برای سال ۱۴۰۱

بورس طبق روال ماه های اخیر در هفته آخر سال نیز بی رمق بود و بدون اتفاق خاصی با روند نوسانی خود را آماده سال جدید می کند.
کد خبر : 648861
بورس



به گزارش خبرنگار حوزه بورس، بانک و بیمه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، سهامداران بازار سرمایه که سال ۱۴۰۰ را فرصتی برای جبران زیان خود در نیمه دوم سال ۹۹ می دیدند به نتیجه دلخواه خود طی یکسال نرسیدند، اتفاقات و حاشیه‌های زیاد موجب شد تا بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ نیز نتواند رونق اویل سال ۹۹ را داشته باشد.


تداوم روند بی ثباتی بورس طی یکسال گذشته حتی در هفته آخر سال نیز متوقف نشد و شاخص کل در این هفته نیز با فراز و فرود همراه بود و نتوانست یک روند با ثبات را طی کند.


بورس اوراق بهادار تهران نخستین روز آخرین هفته سال ۱۴۰۰ را با روند منفی آغاز کرد به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۱۵ هزار و ۳۵۹ واحد در پله یک میلیون و ۳۳۲۲ هزار و ۹۴۳ واحد ایستاد و ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۳۲۶ هزار میلیارد ریال رسید.


بازار سرمایه دومین روزکاری را در ابتدا با ریزش آغاز کرد اما در نهایت شاخص کل با افزایش ۲ هزار و ۳۷۹ واحد در رقم یک میلیون و ۳۳۵ هزار و ۳۱۲ واحد ایستاد. ارزش بازار در این روز به بیش از ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.


روز دوشنبه بورس در ساعات ابتدایی روند رو به رشد به خود گرفت و با نزدیک شدن به پایان بازار حجم عرضه‌ها بیشتر شد و همین موضوع موجب شد در پایان معاملات، شاخص کل اُفت ۹۵۹ واحدی را ثبت کند و در پله یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۸۱ واحد قرار گیرد. ارزش بازار در این روز به بیش از ۵ میلیون و ۳۳۳ هزار میلیارد تومان رسید.




بیشتر بخوانید:


رشد ۷۸۰۰ واحدی شاخص بورس در آخرین چهارشنبه سال




روز سه‌شنبه بازار سرمایه به مدار مثبت بازگشت به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با رشد ۲ هزار و ۴۰۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۲۶۸ واحد اُفت کرد در این روز ارزش بازار در این روز به بیش از ۵ میلیون و ۳۲۹ هزار میلیارد تومان رسید.


روز چهارشنبه که به عنوان آخرین روز کاری و آخرین چهارشنبه بورس محسوب می شد شاخص روند صعودی گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل بورس در پایان معاملات با رشد ۷ هزار و ۸۰۷ واحد به رقم یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۰ واحد رسید. ارزش شرکت‌های بورسی امروز به بیش از ۵ میلیون و ۳۵۹ هزار میلیارد تومان رسید.


انتظار رشد شاخص در روز شنبه


هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در این باره اظهار کرد: پیش بینی می شود بازار روز شنبه مثبت باشد و فضا برای نمادهای متاثر از موضوع برجام مثبت باشد.


وی گفت: شرایط به گونه ای در حال رقم خوردن است که روز شنبه شاهد بازگشایی نمادهای گروه بانکی باشیم.


پیش بینی وضعیت بورس ۱۴۰۱


علی جبل عاملی دیگر کارشناس بازار سرمایه معتقد است: به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۱ چند موضوع اصلی در بازار سرمایه حاکم باشد، مورد اول رویکردهای دولت در مدیریت کسری بودجه است که می تواند شامل افزایش هزینه انرژی بنگاه‌ها باشد، احتمالا قیمت حامل‌های سوخت افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین معافیت‌های مالیاتی کاهش و روی ابزارهای مالیاتی بیشتری برای حقوقی‌ها استفاده شود.


وی افزود: سیاست‌های پولی انقباضی و سطح نسبتا بالاتر نرخ بهره است، به نظر می‌رسد نرخ بهره با توجه به تورمی که وجود دارد افزایش پیدا می‌کند. عامل دیگر، کاهش انتظارات تورمی ناشی از بالا رفتن شانس احیای توافق است، به این معنا که وقتی خبر مثبتی از سمت مذاکرات وین می‌آید قیمت دلار کاهش و اندکی بازارها آرام‌تر می‌شوند. این عوامل مؤلفه‌های اصلی هستند که بازار سرمایه با آن مواجه است. همچنین به نظر می‌رسد قیمت دلار با توجه به بودجه تعیین شده در میان مدت و بلند مدت ریزش شدیدی نداشته باشد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته