دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 اسفند 1400 - 13:59
خطیب زاده‌:

بدهی پرداخت شده انگلیس نزد دولت است و سایر ادعاها صحت ندارد/ وصول طلب فروش تانک‌های چیفتن بعد از ۴۰ سال

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شکسته شدن مقاومت بی‌جا و چند دهه‌ای انگلیس در بازپرداخت طلب ملت ایران توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 648795
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، سعید خطیب زاده در پاسخ به سؤال رسانه‌ها درباره اقدامات گسترده انجام شده در زمینه دریافت بدهی چند دهه‌ای انگلیس به ایران گفت: مذاکره‌کنندگان کشورمان با محوریت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران توانستند بعد از بیش از ۴۰ سال، در فرآیند مذاکراتی فشرده و با وجود مانع‌تراشی های مکرر طرف انگلیسی، بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران را به خزانه کشور بازگردانند.


وی افزود: این بدهی مربوط به اصل و فرع پیش‌پرداخت رژیم پهلوی به بریتانیا برای خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۳۵۰ بود. طرف بریتانیایی پس از انقلاب اسلامی ایران و در بیش از چهار دهه، از تحویل این مبلغ به کشورمان به بهانه‌های مختلفی چون تحریم سر باز می‌زد.


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان عنوان کرد: با وجود این، نمایندگان کشورمان توانستند پیرو فرآیند حقوقی نزد دادگاه‌های ذی‌ربط و فشار سیاسی بر دولت بریتانیا، مقام‌های این کشور را به اذعان در زمینه ضرورت پرداخت بدهی وادار کنند. بر همین اساس بود که در سال‌های اخیر وزیران امور خارجه، دفاع و نیز نخست‌وزیر بریتانیا به ناچار بر بدهی دولت متبوع خود اعتراف کردند.


خطیب زاده تصریح کرد: این مهم در روزهای اخیر با تلاش همه‌جانبه دستگاه‌های ذی‌ربط در نهایت محقق شد و حق مردم شریف ایران از بریتانیا اعاده و به حساب خزانه کشور واریز شد.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این پول در اختیار قطعی و کامل ایران و نحوه صرف مبلغ بازپرداخت شده نیز کاملاً تابع تصمیم جمهوری اسلامی ایران است و طرف بریتانیایی یا هیچ طرف دیگری حق مداخله در این موضوع را ندارد.


خطیب زاده‌ علاوه بر رد گمانه‌زنی‌های انحرافی و غیرواقعی برخی رسانه‌های انگلیسی تأکید کرد: طلب مردم ایران با عزت و بدون ارتباط با هر موضوع دیگری اعاده شد و این ادعا که نزد دولت سوئیس است، واقعی نیست.


خطیب زاده عنوان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که رسانه‌ها و مردم شریف ایران باید به آن توجه کنند، این است که رسانه‌های انگلیسی به‌صورت هماهنگ با طرح هیجانی موضوع زندانیان امنیتی تلاش می‌کنند تا بازپرداخت بدهی از سوی دولت متبوع خود را در سایه ببرند، اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد و محوری است، دریافت حقوق و طلب مردم ایران از دولت انگلیس است که دهه‌ها به‌دلیل مقاومت بی‌جای لندن بازپرداخت نشده باقی مانده بود.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته