دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 اسفند 1400 - 17:03

جشن دیپلماتیک نوروز با حضور امیرعبداللهیان برگزار شد

سخنگوی وازرت امور خارجه در جشن دیپلماتیک نوروز با بیان این‌که سده جدید شمسی که با شروع کار دولت جدید همزمان شده، برای ما معنا و خجستگی مضاعفی دارد، گفت: سیاست همسایگی ما در این حوزه مشترک تمدنی تجلی خواهد یافت.
کد خبر : 648675
جشن دیپلماتیک نوروز



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، جشن دیپلماتیک نوروز ۱۴۰۱ بعدازظهر امروز (چهارشنبه) ۲۵ اسفند ماه با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفرا روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران در محل باشگاه دیپلماتیک وزارت امور خارجه برگزار شد.


سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه طی اظهاراتی در این مراسم اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد امروز با زبان هنر و شعر و موسیقی صحبت کنیم. امروز رسیدن بهار و نو شدن عالم را تبریک عرض کنم. به نیابت از وزارت و وزیر خارجه و همسر محترمشان بار دیگر خدمت مهمانان عزیز خیرمقدم عرض می‌کنم. خیلی خرسندم که در طلیعه سده جدید شمسی میزبان شما مقامات عالیرتبه و خانواده‌های محترم هستیم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: نوروز آیینی کهن و ماندگار با تاریخی شکوهمند که در گستره جغرافیایی جهان مشترک از جیحون تا فرات پاس داشته می‌شود از غرب چین تا آناتولی و از شبه قاره هند و افغانستان در شرق تا بین النهرین در غرب و از سین کیانگ و آسیای مرکزی در شمال شرق تا دامنه‌های شمالی قفقاز بزرگ در شمال تا آسیای صغیر در شمال غربی به این حکایت نیاکان دل بسته‌اند.


وی افزود: جشن نوروز هزاران سال است که در فلات ایران و در بین اقوام و ملت‌های حوزه تمدن مشترک جشن گرفته می‌شود و نیاکان ما چه خوش سلیقه بودند که در تعادل بهاری سال را نو می‌کردند.


خطیب‌زاده بیان کرد: نوروز به معنای شروع جدید است و ایرانیان نیز مانند همه ملت‌های این حوزه مشترک تمدنی هر آغازی را جشن می‌گیرند و سده جدید شمسی که با شروع کار دولت جدید و سیاست خارجی جدید همزمان شده برای ما معنا و خجستگی مضاعفی دارد.


وی گفت: معتقدیم نوروز و سده جدید آغاز کارهای بزرگ برای حوزه مشترک تمدنی ماست و به معنای دقیق‌تر سیاست همسایگی ما در این حوزه تجلی خواهد یافت. نیاکان ما که سهم سترگی در ساخت تمدن بشری داشتند و شرق را با غرب و باختر را به خاور پیوند دادند، در مسیر این تبادل ارزش‌های تاریخی و فرهنگی صیقل یافته خود را به نمایش گذاشتند. به همت آنها بود که همه ما امروز بر سر سفره این تمدن مشترک بشری نشسته‌ایم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: به صداقت، عقل و اندیشه آنها بود که همه ما نوروز را از خود و برای خود و برای یکدیگر می‌دانیم و می‌خواهیم. این فستیوال طبیعت که بیش از همه پیام آور شادی، صلح و دوستی است فرصتی است که بهره برداری کنیم و تقویت مبانی مشترک بشری خود را جشن بگیریم. امروز جهان بیش از هر زمان دیگری به ندای تمدنی صلح، گفت‌وگو و همزیستی مسالمت آمیز نیاز دارد. بر پایه اشتراکات فرهنگی و غبه فرهنگ بر هر انگاره دیگری، می‌توانیم تاریخ مشترکی را بهتر از قبل بسازیم.


خطیب‌زاده ادامه داد: سیاست خاجی دولت مردمی آقای دکتر رئیسی در نظر دارد که مبتنی بر این مولفه‌های مشترک، آینده‌ مشترکی را در این منطقه رقم بزند تا دوستی‌ها بیشتر و مهربانی‌ها ملموس‌تر شود و وحدت بین ملت‌های وفادار به آیین‌ها و آداب باستانی مشترک افزایش یابد.


وی گفت: دیپلماسی نوروز یعنی دیپلماسی همسایگی. یادآور می‌شوم که روز یکشنبه سه دقیقه بعد از ساعت ۷ همه ما منتظر نو شدن این جهان کهنه و پیر هستیم. نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد، عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد...


علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه و دیگر معاونان و مدیران کل وزارت خارجه نیز در این مراسم حضور دارند.


سفرای کشورهای حوزه تمدنی نوروز، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و همچنین سفرای روسیه، چین، هند و ... در این مراسم حضور دارند.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته