دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 اسفند 1400 - 11:31
در جریان اصلاح لایحه بودجه؛

بودجه مربوط به «جهاد تبیین» حذف شد

نمایندگان مجلس با توجه به مغایرت با قانون اساسی، اختصاص هزار میلیارد ریال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت تولید و انتشار محتوای رسانه‌ای در جهاد تبیین را از بودجه سال آینده کشور حذف کردند.
کد خبر : 648574
جهاد تبیین



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۵ اسفندماه) گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بررسی کرده و جهت تامین نظر شورای نگهبان، اصلاحاتی را در تبصره ۵ و ۶ لایحه بودجه اعمال کردند.


اصلاحات تبصره ۵ بودجه سال آینده از این قرار است:


در جزء (۱) اصلاحی بند (ی) آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سی هزار میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، تا جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) با اولویت مدارس روستاهای فاقد مدرسه یا دارای مدرسه کانکسی و عشایر (با هماهنگی سازمان امور عشایر) و دانشگاه فرهنگیان به مصرف برسد. این اوراق پیش‌بینی شده در جدول شماره (۴) ماده (۷) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده و براساس ابلاغ اعتبار و تخصیص‌های صادرشده به مصرف می‌رسد. منابع حاصل از این بند به ردیف ۳۱۰۱۰۸ جدول شماره ۵ این قانون واریز می‌شود.


همچنین نمایندگان مجلس با حذف بند الحاقی ۵ این تبصره موافقت کردند که به شرح زیر بود:


ضمانت اوراق بدهی (انواع صکوک) توسط صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق حمایت از صنایع کوچک و متوسط و صندوق‌های بازنشستگی و پس انداز از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری، صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد مجاز می‌باشد و ضمانت مؤسسات و صندوقهای مذکور نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به منزله ضمانت بانکی محسوب می‌شود.


اصلاحات تبصره ۶ به شرح زیر است:


در جز (۱) بند (د) تبصره ۶ به ابتدای این جز عبارت «در سال ۱۴۰۱» اضافه می‌شود.


همچنین فراز آخر جزء (۲) بند (ی) تبصره ۶ اصلاح شد: «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صدا و سیما است.»


در جریان اصلاح بودجه، جزء الحاقی بند (ی) تبصره ۶ به علت مغایرت با بند ۱۰ اصل ۳ قانون اساسی حذف شد که در آن آمده بود: یک هزار میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از درآمد حاصل از این بند به منظور تولید و انتشار محتواهای رسانه‌ای در مقابله با جنگ نرم و جهاد تبیین به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می‌یابد.


در بند (ت) تبصره ۶ عبارت «در جهت» جایگزین عبارت «و نیز» شد و عبارت «به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور جهت اجرای جهش تولید دانش‌بنیان و تکمیل زنجیره ارزش خواهد» به عبارت «ردیف‌های درآمدی … جدول شماره ۵ این قانون و کلیه منابع جهت اجرای جهش تولید دانش‌بنیان و تکمیل زنجیره ارزش مطابق با جدول شماره ۳ هزینه می‌گردد» اصلاح شد و عبارت «بیوتیک» به عبارت «زیستی» اصلاح شد.


در جز (۱) بند (ث) تبصره ۶ عبارت «مازاد بر این مبلغ» قبل از عبارت «شمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند» اضافه شد.


در جز (۲) بند (ث) این تبصره نیز عبارت «به قیمت روز» بعد از عبارت دارایی‌های مشمول و ارزش» اضافه شد.


در جز (۴) بند (ث) تبصره ۶ عبارت «با رعایت قوانین مالیاتی «بعد از عبارت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند» اضافه شد.


همچنین از بند (ذ) این تبصره عبارت «و همچنین سایر خدماتی که به تشخیص سازمان امور مالیاتی» حذف شد.


بند الحاقی (۱۰) عبارت «که حداقل ۵۰ % آن توسط خیرین ساخته می‌شود» جایگزین عبارت «که توسط خیرین یا با مشارکت ایشان ساخته می‌شود» شد.


در بند الحاقی (۱۲) تبصره ۶ عبارت «راهبردی» به عبارت «به ردیف» اصلاح شد و عبارت «از طریق ردیف شماره …» بعد از عبارت «به صورت سه ماهه» اضافه شد.


انتهای پیام/۴۱۶۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته