نیازمند دانشی هستیم که کاربست داشته و در جامعه فرهنگساز باشد/ لزوم فرهنگسازی امامت و مهدویت در دانشگاهها
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت که عصر دیروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه و فرا رسیدن نیمه شعبان، گفت: به محضر شریف امیرالمؤمنین(ع) و فرزندان ایشان که هر کدام برای بشر الگویی بزرگ هستند، درود و سلام میفرستیم و شهادت میدهیم که هدایت جز پیروی از اهلبیت عصمت و طهارت میسر نیست و خدا را شاکریم که این فرصت و نعمت را بر ما ارزانی داشته است.
دکتر طهرانچی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: موضوع امام زمان(عج) موضوعی نیست که بتوان به آن بهصورت سطحی نگاه کرد، بلکه مهدویت بر همه ابعاد زندگی ما تأثیرگذار است. آنچه اتفاق افتاد، توفیقی بود که خداوند به ذهن ما انداخت و ما هیچ نقشی در این توفیق برای خود قائل نیستیم. همه ارکان دانشگاه آزاد اسلامی در ایام برگزاری این جشنواره در راه بسط معارف مهدوی تلاش کردند و بر این فرصت شاکر هستند. از خداوند میخواهیم که در این مسیر قدم و عمل ما را خالصانه برای ارتقای معارف امامت و مهدویت پذیرا باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: شرکت در این مراسم سومین حضور بنده در جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت است و در طول این جشنواره این پرسش را مطرح کردهام که چرا دانشگاه و چرا امامت و مهدویت؟ واقعیت این است که درباره مبحث علم و دین 4 نحله فکری وجود دارد که شامل تضاد علم و دین، استقلال علم و دین، گفتوگو میان علم و دین و وحدت علم و دین است. رویکرد ما در این بحث همان نظریه امام خمینی(ره) است که 40 سال پیش نظریه علم و دین را تحت عنوان نظریه وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کردند.
وی ادامه داد: در این بحث نکته اینجاست که نگوییم امامت و مهدویت یک باور دینی است و آن را با علم ارتباطی نیست. این نظریه در استقلال علم و دین مطرح است که میگویند یک انسان مسلمان به مهدویت باور دارد، اما در دانشگاه کار علمی و در علوم اجتماعی تحلیل میکند و با حوزه دین در دانشگاه کاری ندارد، اما سؤالی که مطرح میشود، این است که آیا تلاش استعمار و نظام سلطه در 150 سال اخیر در بهرهگیری از موضوع مهدویت با نگاه استقلال بوده و آیا فرقههایی مانند بابیت و بهائیت با نگاه صرفاً غیرعلمی و بدون پشتوانه علمی در جوامع ما مطرح شده یا یک پشتوانه نظری اجتماعی دارد؟ آیا مباحثی که پس از استقرار نظام سلطه در عراق در حوزه مهدویت مطرح شده، خارج از مجموعه مطالعات علمی و جامعهشناسی است؟ پاسخ این است که غرب حداکثر بهرهبرداری از مفاهیم حاصل از گفتوگوی علم و دین را دارد و به ما میگویند استقلال علم و دین داشته باشید.
دکتر طهرانچی تصریح کرد: در گذشته اگر موضوع امامت و مهدویت را در فضای دانشگاهی مطرح میکردیم، میگفتند که این موضوعات روایی و حدیثی است و مربوط به حوزههای علمیه است و به دانشگاه ارتباطی ندارد، اما شواهد بسیاری داریم که امروز در جامعهشناسی ما و آنچه در جامعه در حال انجام است، نیازمند بررسیهای دقیق از سوءاستفاده نظام استعمار از مفهوم مهدویت است و این کار نیازمند یک کار علمی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه باید در فرهنگ و در علم توأمان حرکت کند، گفت: جوامع غربی به ما میگویند مهدویت را فراموش کرده و درباره آینده جهان سخن نگویید و این امر را جزو امور دینی و حوزههای علمیه میدانند و به ما میگویند که از استقلال علم و دین استفاده کنید و در حوزه علم کار دیگری انجام دهید، اما واقعیت این است که در دانشگاه هم در فرهنگ و هم در علم باید توأمان حرکت کنیم.
وی تأکید کرد: دانشگاه در بحث علم باید دانش را از منظر اجتماعی، اطلاعاتی، آیندهنگاری، آیندهپژوهی، روانشناسی و باورهایی که به انسان شور و امید میدهد، بر محوریت مهدویت نگاه کند. اعتقاد ما این است که علم میخواهد به بشر کمک کند و علوم انسانی به دنبال ساختن جامعه ایدئال است و جامعه ایدئال برای ما مسلمانان، جامعه مهدوی است، اما انقلاب اسلامی نشان داد که برای رسیدن به جامعه مهدوی باید یک مسیر را طی کرد تا عقل انسان به رشد و پیشرفت برسد. عقل انسان زمانی پیشرفت میکند که مراتب نزدیک شدن به جامعه مهدوی را طی کند و ساحتهای علم به آن بپردازند.
نیازمند دانشی هستیم که کاربست داشته باشد
دکتر طهرانچی با بیان اینکه نیازمند دانشی هستیم که کاربست داشته باشد و در جامعه فرهنگساز باشد، گفت: در این مسیر نیازمند عقبه فکری و کار بزرگ در دانشگاه هستیم. اعلام جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت یک حرکت مقدس است، چراکه میتواند به علوم انسانی اسلامی بپردازد. علوم انسانی اسلامی زمانی به وجود میآید که با فکر و اندیشه ورزی به یک موضوع مشخص بپردازیم. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر اعضای مجلس خبرگان فرمودند که "علم و فناوری با تفکر و اندیشه ورزی و نظریهپردازی جلا مییابد، نه علم و فناوری که مبنای موضوع یابی آن از غرب باشد"، بنابراین موضوعات ما باید مبتنی بر نیاز جامعه بوده و بر اساس آن علوم انسانی میتواند با مبنای اسلامی به تولید جریان علوم انسانی اسلامی بپردازد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت یک اعلام عمومی است که دانشگاه آزاد اسلامی میخواهد به امامت و مهدویت بهعنوان یک موضوع مهم و حیاتی که زندگی بشر به آن مربوط است، موردبحث و مباحثه قرار دهد؛ اما این اتفاق قرار نیست در اتاقهای بسته و کرسیهای صرفاً نظریهپردازی انجام شود، بلکه این جشنواره تلاش دارد تا خروجی آن به کاربست دانش ختم شده و فرهنگ از آن قوام بگیرد.
دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم فرهنگسازی امامت و مهدویت در محیط دانشگاه گفت: فرهنگسازی نیازمند جریان سازی، شبکهسازی، گفتمان سازی، نهادسازی، نمادسازی و درنهایت رفتارسازی است، بنابراین هدف دانشگاه آزاد اسلامی از این جشنواره علاوه بر توجه به مدل یکپارچگی اجتماعی تحت پرچم مودت فی القربی، توجه به رفتار سبک زندگی مهدوی، رفتار انسان منتظر، رفتار انتظار و رفتار منتظر بودن است که این رفتارسازیها باید از تولید جریان فرهنگی به دست بیاید.
وی ادامه داد: آنچه در برگزاری نخستین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت صورت گرفت، جریان سازی بود که ماحصل آن شبکهسازی است، یعنی خروجی این جشنواره و 828 رویدادی که برگزار شد، مجموع سخنرانیها، جلسات اندیشه ورزی، شعرخوانیها و برنامههای دانشآموزی، اتفاق مبارکی بود که باید رونق پیدا کند. جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت یک نمادسازی است که انشاءالله سال آینده به نیکی در 31 استان کشور برگزار شده و اثرات خود را خواهد داشت.
در پایان این مراسم، دکتر طهرانچی پس از اطلاع از خبر ارتحال آیتالله علوی گرگانی با تسلیت درگذشت این مرجع تقلید، گفت: ساده زیستی و نوع معاشرت ایشان با مردم و سلوک آیتالله علوی گرگانی برای همه ما درس و الگو بود. رحلت ایشان را به محضر امام زمان(عج) تسلیت عرض میکنم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/