دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 اسفند 1400 - 08:33
گزارش لحظه‌به‌لحظه از بیست و یکمین روز بحران اوکراین؛

ساقط شدن ۱۱۱ جنگنده اوکراینی/ بایدن هفته آینده برای بررسی بحران اوکراین به اروپا می‌رود

با ادامه درگیری‌های پراکنده بین نظامیان روسیه و اوکراین در مناطق عملیاتی گفته شده است که رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده برای بررسی بحران اوکراین به اروپا سفر خواهد کرد.
کد خبر : 648498
نبرد حومه کی‌یف

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، دور چهارم مذاکره بین نمایندگان سیاسی روسیه و اوکراین روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار شد و به‌موازات این گفت‌وگوها وزرای خارجه دو کشور هم به‌صورت وبیناری باهم در ارتباط هستند تا شاید بتوانند راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران اخیر بیابند.


بااین‌حال، نظامیان در مناطق عملیاتی به کار خود مشغول‌اند. اوکراینی‌ها در شهر بندری ماریوپل در ساحل دریای آزوف که در محاصره قرار دارد محله به محله در حال عقب‌نشینی هستند. کی‌یف به از سه جناح در محاصره نیروهای روس است و تنها راه تنفس آن مسیر جنوبی است. شهرهای خارکیف در شمال شرق و خرسون در جنوب کاملاً سقوط کرده‌اند و بر اساس نقشه‌های موجود روس‌ها حرکت محسوسی برای تصرف بندر اودسا در ساحل دریای سیاه در نظر دارند تا ارتباط اوکراین را با آب‌های آزاد قطع کنند.


در این میان میلیون‌ها اوکراینی در داخل و خارج کشور آواره شده‌اند. بدتر از همه این کشور به جولانگاه جنگجویان خارجی که بسیاری از آن‌ها تروریست‌های سابق در جنگ‌های منطقه غرب آسیا هستند بدل شده است.


به نظر می‌رسد در روز بیست و یکم در میدان نبرد شاهد تحول چشم‌گیری نباشیم اما به‌هرحال درگیری پراکنده، پیشروی‌های محدود و تخلیه غیرنظامیان ادامه خواهد داشت.


اوکراین به‌دنبال محو آثار فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکاست


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: حضور نیروهای روسیه در نزدیکی کی‌یف ربطی به قصد اشغال اوکراین ندارد. رژیم طرفدار نازی در پایتخت اوکراین در آینده قابل پیش‌بینی می‌توانست به سلاح هسته‌ای دست یابد تا روسیه را هدف قرار دهد.


وی افزود: اوکراین تلاش می‌کند آثار فعالیت‌های بیولوژیکی که با کمک آمریکا توسعه یافته بود، محو کند.


رئیس‌جمهور روسیه عنوان کرد: عملیات نظامی روسیه در اوکراین تا پایان ادامه خواهد داشت. چاره‌ای جز عملیات نظامی ویژه نداشتیم و قصد اشغال اوکراین را نداریم.



ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه 


پوتین گفت: ناتو تا مرزهای ما پیشروی کرد و چاره‌ای جز عملیات نظامی نداشتیم. اوکراین برای جنگ علیه ما و منطقه دونباس آماده می‌شد.


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در اظهاراتی خطاب به کنگره آمریکا گفت: در حال حاضر به منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین و سامانه‌های پدافند هوایی مانند اس-300 نیاز داریم.


رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به برخی اخبار رسانه‌های روسی که گزارش کردند، پیشنهاد ترک مخاصمه و زمین گذاشتن سلاح را داده است، گفت: درباره اقدام تحریک‌آمیز بچه‌گانه‌ اخیر که گویا پیشنهاد دادم اسلحه را زمین بگذارم. (باید گفت) من فقط می‌توانم به ارتش روسیه پیشنهاد کنم اسلحه خود را زمین بگذارد و به خانه بازگردد، زیرا ما در خانه هستیم. ما از سرزمین خود و فرزندانمان دفاع می‌کنیم. ما هرگز اسلحه را زمین نخواهیم گذاشت.


میخایلو پودولیاک، مذاکره‌کننده اوکراینی گفت: به توافقی محکم نیاز است که در آن گروهی از دولت‌ها باید تعهدات قانونی شفاف را برای جلوگیری فعالانه از حملات آینده برعهده گیرند. چنین مدلی روی میز مذاکره است.


مشاور رئیس‌جمهور اوکراین به این ترتیب به اظهارات طرف روسی درباره اینکه بی‌طرفی در اوکراین و غیرنظامی شدن آن، به تبعیت از اتریش یا سوئد می تواند توافقی برای راه‌حل مذاکره باشد، واکنش نشان داد.


ناتو: حمله روسیه به اوکراین عواقب پایداری برای ائتلاف نظامی غرب خواهد داشت


ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: حمله روسیه به اوکراین عواقب پایداری برای ائتلاف دفاعی غربی خواهد داشت. وی در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل گفت: این جنگ محیط امنیتی ما را تغییر خواهد داد و پیامدهای بلندمدتی برای همه متحدان ناتو خواهد داشت.


استولتنبرگ افزود: در واکنش به جنگ اوکراین، چند صد هزار نیرو از کشورهای این ائتلاف در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. در میان آن‌ها 100هزار سرباز آمریکایی در اروپا و حدود 40 هزار سرباز تحت فرماندهی مستقیم ناتو هستند.


افزایش تحریم‌های سوئیس علیه روسیه


وزارت اقتصاد سوئیس اعلام کرد، تحریم‌های مسافرتی و مالی به 197 نفر و 9 سازمان از روسیه گسترش می‌یابد. بنابراین فهرست تحریم‌ها کاملاً با فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا مطابقت دارد.


علاوه بر این، اقدامات علیه بلاروس از طرف سوئیس هم تشدید می‌شود.


گزارش ارتش روسیه از آخرین آمار نظامی در جنگ اوکراین


در بیست و یکمین روز از درگیری‌ها در اوکراین، نیروهای مسلح روسیه گزارشی از روند عملیات نظامی خود در این کشور اروپایی ارائه کردند و از ساقط شدن دو جنگنده «سوخو-۲۵» اوکراین در منطقه «چرنیهف» خبر دادند.


خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این خصوص گزار کرد، وزارت دفاع روسیه در خصوص روند تحولات در اوکراین اعلام کرد:‌ «نیروهای جمهوری خلق لوهانسک» علی‌رغم محدودیت‌ها در شمال غربی، شمال شرقی و شرق «سورودونتسک» در حال نبرد هستند.


در این بیانیه در خصوص خساراتی که به ارتش اوکراین وارد آمده، اعلام شده است: «نیروهای مسلح روسیه دو جنگنده سوخو ۲۵ در منطقه چرنیهف و یک بالگرد میگ-۲۹ در منطقه «نوایابیکوفکا» و یک خودروی زرهی خبر دادند».


طبق آمار و ارقام اعلام شده وزارت دفاع روسیه، هواپیمای بدون سرنشین ارتش روسیه ۱۲۸ تأسیسات نظامی را در روز گذشته هدف قرار داده است و در این خصوص گفت: «نیروهای ما ۱۲۸ مکان از ارتش اوکراین را تخریب کردند که شامل هفت انبار مهمات و تسلیحات می‌شود».


وزارت دفاع روسیه در پایان افزود: «ما ۱۱۱ جنگنده اوکراینی، ۶۸ بالگرد و ۱۶۰ پهپاد ارتش اوکراین را از زمان آغاز عملیات نظامی منهدم کرده‌ایم».


رایزنی تلفنی وزیران خارجه قطر و اوکراین


وزیر خارجه قطر پس از بازگشت از روسیه، با همتای اوکراینی خود تلفنی گفت‌وگو کرد و دو طرف تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران را بررسی کردند.


اصابت موشک کروز روسی به مقر سربازان اوکراینی


همزمان با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره پایتخت اوکراین، ارتش روسیه تصاویری از بمباران و موشکباران مواضع ارتش این کشور را منتشر کرده است.


این ویدئو مربوط به برخورد یک تیر موشک کروز به محل تجمع نیروهای نظامی اوکراینی است.





۳ بالگرد روسیه در منطقه «خرسون» منهدم شدند


 شکبه خبری CNN با استناد به تصاویر ماهواره ای و پهپادی، مدعی شد که نیروهای اوکراینی دست کم ۳ فروند بالگرد نظامی روسیه را در فرودگاه خرسون واقع در جنوب اوکراین منهدم کرده‌اند.   روسیه دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که کنترل منطقه خرسون را به طور کامل به دست گرفته است.


زلنسکی: رویدادهای اخیر سبب شد تا دوستان واقعی خود را بشناسیم


ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در جریان سخنرانی برای پارلمان کانادا گفت آنچه که بر سر اوکراین آمد سبب شد تا دوستان واقعی خود را بشناسیم.




بیشتر بخوانید:


اتحادیه اروپا معامله با شرکت‌های نفتی روسیه را ممنوع کرد


جورج سوروس: روسیه و چین تمدن ما را نابود خواهند کرد


روسیه: مردم باید درباره بازگشت دونتسک و لوگانسک به اوکراین تصمیم بگیرند


نخست‌وزیر انگلیس: دست کشیدن از نفت و گاز روسیه ضروری اما دردناک است




وی بارها از آمریکا و ناتو خواست که منطقه پروازممنوع بر فراز کشورش ایجاد کنند اما آن‌ها موافقت نکردند.


بایدن هفته آینده برای بحث درباره اوکراین به اروپا می‌آید


یک مقام اروپایی خبر داد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده به بروکسل سفر خواهد کرد.


بایدن در بروکسل در نشست سران کشورهای اروپایی شرکت خواهد کرد تا درباره اوضاع اوکراین به بحث بپردازد.


زلنسکی: ۹۷ کودک در طی جنگ کشته شدند


رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد تاکنون ۹۷ کودک در جنگ کشته‌ شده‌اند.


انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته