دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 اسفند 1400 - 10:43

کمیسر حقوق بشر: اعدام جمعی در عربستان، در حکم جنایت جنگی است

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل «اعدام دسته‌جمعی» در عربستان را محکوم و آن را به مثابه جنایت جنگی توصیف کرد.
کد خبر : 648280
میشل باچله



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از «فرانس پرس»، «میشل باشله»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام عربستان تأکید کرد که از میان کسانی که گردن زده شده‌اند ۴۱ تن از اقلیت شیعه هستند که در تظاهرات ضد حکومتی در سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۲ با مطالبه افزایش مشارکت در روند سیاسی کشور مشارکت داشتند.


او افزود که بر اساس اطلاعاتی که سازمان ملل به دست آورده دست‌کم برخی از این افراد در دادگاه‌هایی فاقد استانداردهای بین‌المللی محاکمه شده‌اند.


در بیانیه کمیسر سازمان ملل تأکید شده که ۷ یمنی اعدام شده در این گروه هم به جنگ جاری در یمن مربوط می‌شود.


وی تأکید کرد که اجرای حکم اعدام در پی محاکمه‌های غیر منصفانه به موجب قوانین بین‌المللی و حقوق بشری غیر منصفانه و در حکم جنایت جنگی است.


باشله افزود که اصل اعدام با مبانی حقوق بشر تعارض دارد و خودداری از اعطای اطلاعات به خانواده و بستگان محکومان درباره شرایط اعدام مصداق شکنجه و بدرفتاری است.


وی تأکید کرد که حکومت عربستان همچنین موظف به تحویل دادن اجساد اعدام‌شدگان به خانواده‌ها و بستگانشان است.


او همچنین نسبت به قوانین عربستان که «تعریفی بسیار کلی از مفهوم تروریسم دارد که می‌تواند همه موارد آزادی بیان و حق تظاهرات را شامل شود» ابراز نگرانی کرد و از عربستان خواست که از آمار اعدام‌های خود بکاهد و احکام محکومان به اعدام را تخفیف دهد.


روز شنبه عربستان سعودی اعلام کرد که ده‌ها فرد را به اتهام آنچه «تروریسم و وابستگی به داعش و القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی مخالف عربستان و اندیشه‌های منحرف» خوانده اعدام کرده است.


انتهای پیام/۴۱۰۶/




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته