دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1394 - 12:05

معاون وزیر راه و شهرسازی: به جای توسعه مرکز کلان‌شهر باید در محدوده وسیع‌تری برنامه‌ریزی شود/ جلوگیری از تمرکز با ایجاد دو ایستگاه جدید راه‌آهن

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: به جای توسعه مرکز کلان‌شهر باید (اسکان) جمعیت و فعالیت را باید در عرصه وسیع‌تری برنامه‌ریزی کنیم و این امر مگر با برنامه‌ریزی برای ایجاد یک نظام یکپارچه حمل‌ونقل وسیع‌تر میسر نیست.
کد خبر : 64808

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، پیروز حناچی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید برای اسکان و استقرار جمعیت در محدوده کلان شهرها برنامه‌ریزی داشته باشیم، افزود: به جای اینکه همه برنامه‌ریزی‌ها را برای مرکز شهر در نظر شود باید یک شعاع 80 کیلومتری برای کلان شهری مانند تهران و یک شعاع 50 کیلومتری برای سایر شهرهای بزرگ در نظر گرفت تا مراکز با سیستم‌های حمل ونقل مستقیم، وسیع و راحت به سایر اقمار متصل شوند.


وی ادامه داد: این تجربه در سایر کشورها از تاکسی و خودروهای شخصی شروع شده و با BRT و تراموا ادامه داشته و با حمل و نقل بین شهری به حد اعلای خود رسیده است. حتی در اتحادیه اروپا حمل ونقل بین شهری را نیز در دستور کار قرار دارند.


حناچی با تاکید بر اینکه سیستم‌های ریلی در بسیاری از کلان‌شهرها مانند تهران، مشهد و شیراز شکل گرفته است، بیان کرد: البته این امر تنها در داخل محدوده‌هاست و باید این سیستم به حومه نیز منتقل شود.


معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اقمار جمعیت‌پذیری درباره کلان‌شهر مادر یا اقماری مانند شهرای جدید باید به سیستم شبکه ریلی متصل شوند، عنوان کرد: اکنون تعدادی از این شهرهای جدید مانند هشتگرد، گلبهار مشهد، پرند به شبکه ریلی متصل شده‌اند و بخش‌های دیگر نیز نیاز به برنامه‌ریزی دارند.


وی با تاکید بر اینکه البته حوزه نفوذ مترو محدود است، اظهار کرد: آنجا که مترو دیگر جایی برای توسعه ندارد، حوزه فعالیت راه‌آهن بین‌شهری و سپس راه‌آهن ملی آغاز می‌شود که وظیفه اتصال کلان شهر را به شهرهای دیگر بر عهده دارند.


وی درباره ایجاد دو ایستگاه راه‌آهن جدید در تهران نیز گفت: مکان‌یابی و تصویب احداث ایستگاه راه‌آهن جدید در تهران بر عهده شورای عالی شهرسازی و کمیسیون‌های طرح تفصیلی یعنی کمیسیون‌های ماده 5 است. اینکه ما از حالت تمرکز دوری کنیم، موضوع پذیرفته‌شده‌ای است اما چگونگی انجام این اقدام باید در طرح‌های بالادست نهادینه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته