جهانبین اعلام کرد؛
ارزیابی فرهنگی واحدهای دانشگاهی بر اساس سند تحول و تعالی
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ملاک ارزیابی در حوزه فرهنگی، براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از تبریز، نخستین نشست رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین و زنجان با حضور فرزاد جهانبین معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استانها و دبیرخانهها به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد.
جهانبین در این نشست که با محور سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد با تأکید بر اهمیت سند آمایش و نقش آن در طراحی برنامه تحول و تعالی واحدهای دانشگاهی گفت: در برنامه تحول استانها، هم روند پژوهشی گذشته و هم تحولات آینده باید مورد توجه قرار گیرد. این توجه نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است؛ چراکه اگر این همسویی با تحولات آینده صورت نگیرد، دانشگاه دچار مشکلات اساسی خواهد شد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر ضرورت ادامه اینگونه جلسات اظهار کرد: هر استان وضعیت خاص خود را دارد؛ به عنوان نمونه استانهای مرزی نمیتوانند نسبت به تحولات و مناسبات فرامرزی بیتوجه باشند. گام بعدی تدوین سند آمایش، تعبیر و تفسیر راهبردی دادههای آمایش و تدوین برنامه تحول واحد و استانها بر همین اساس است. به عنوان مثال وقتی در استانی، نرخ جمعیت دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای بالاتر است، نمیتوانیم در بازآرایی رشتهها به این موضوع بیتوجه باشیم.
وی بیان کرد: از مهمترین چالشها در زمینه تحول، فرهنگ سازمانی است و ضروری است تمام عناصر دانشگاه خود را در این مسیر سهیم بدانند.
کارنامه فرهنگی واحدها براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی صادر میشود
جهانبین در ادامه سفر به استان آذربایجان شرقی با رؤسا و معاونان فرهنگی دانشجویی واحدهای استان آذربایجان شرقی دیدار و گفتوگو کرد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با قدردانی از معاون، کارکنان و همکاران مؤثر در مباحث فرهنگی واحد تبریز که اقدامات آنها منجر به کسب رتبه خیلی خوب در سطح واحدهای ویژه شد، گفت: ملاک ارزیابی در حوزه فرهنگی، براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است.
این مسئول توضیح داد: در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پنج چرخش راهبردی با رویکرد تحولآفرین مطرح شده است که سومین چرخش راهبردی این سند مربوط به چرخش تحولآفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی ارزش مدار، درون زا، پویا، اثربخش و مقوم وحدت ملی، انسجام بخش فرهنگی و اجتماعی و امیدآفرین با تکیه بر نقش اقطاب اثرگذار است.
وی با اشاره به بستههای کاری در این سند، بیان کرد: تقویت فضایل اخلاقی و باورهای دینی و التزام به مسئولیتهای اجتماعی، ارتقای بینش تمدنی، روحیه انقلابی، تعلق به آرمانهای انقلاب و هویت ایرانی- اسلامی، نهادینه سازی فرهنگ عفاف و خانواده محوری، رواج سبک زندگی اسلامی-ایرانی و روحیه قناعت و سختکوشی و ارتقای قانونمندی، خردورزی، اعتمادبهنفس و روحیه ایثار و جهاد از اهداف این بسته کاری است.
جهانبین ادامه داد: بسته کاری ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی دارای ۷ راهکنش و ۷۳ اقدام است و کارنامه فرهنگی تمامی واحدها براساس این سند صادر میشود.
در پایان این جلسه، کارنامه واحدهای استانهای آذربایجان شرقی و موضوعات آن بررسی شد و از سعید وحیدی مهر معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اهدای لوح و تندیس قدردانی شد.
بر اساس طرح آمایش استانی انجام میشود؛
تشکیل هیئتهای اندیشهورز در راستای بومیسازی سند تحول دانشگاه
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل هیئتهای اندیشهورز در راستای بومیسازی سند تحول و تعالی این دانشگاه بر اساس طرح آمایش استانی خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از اهواز، حجتالسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جلسهای که با رؤسای واحدها، معاونان و استادان رشتههای علوم انسانی دانشگاههای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان که بهصورت برخط و نیمه حضوری برگزار شد، عنوان کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که حاصل تلاشهای بیوقفه و کارشناسانه تعداد زیادی از استادان و صاحبنظران در این عرصه است و نقشه راه ۵ساله این دانشگاه را با افقی روشن نشان میدهد، باید در استانهای مختلف براساس طرح آمایش سرزمینی آن استان با تشکیل هیئت اندیشهورز بومیسازی شود.
دانشگاه خصوصی که خدمات اجتماعی قابل توجهی دارد
خسروپناه با بیان نمونه بودن خدمات ارزنده اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره مشکلات مالی دانشگاه عنوان کرد: بدون اتکا و وابستگی به سرمایههای دولتی، کار و حیات دانشگاه آزاد اسلامی بدون پشتوانه سرمایه دولت بسی دشوار است و این موضوع جای تأمل و ارزش نهادن دارد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مشکلات تحریم بخش اعظم آن برخاسته از درون کشور است، اضافه کرد: باید از ظرفیتهای داخلی برای رفع تحریحها استفاده شود. امروز اقتدار نظامی ایران محصول علم و دانش جامعه است؛ اما شاید فقط درصد کمی از متولیان علم در رشد علمی کشور مؤثر عمل کردهاند و این یکی از همان مصادیق خودتحریمی است.
وی گفت: طبق فرمایش دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۴ دانشگاه آزاد اسلامی باید اولین انتخاب داوطلبان باشد.
خسرپناه خواستار تنظیم سند تعالی علوم انسانی، روزآمدی و بومیسازی علوم، روزآمدکردن سرفصلها و احیای مجلات علوم انسانی شد و از معاونان آموزشی، رؤسای دانشکدهها و مدیران گروهها خواست جلسات منظم و مکرر هفتگی یا ماهانه با اعضای هیئت علمی، کرسیهای آزاداندیشی، نظریه پردازی و ترویجی بهصورت حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شود.
انتهای پیام/