حاکمکردن پژوهشمحوری بر فرآیند یاددهی از ارکان آموزش و پرورش است
مجتبی مددیار در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در ارومیه با تأکید بر اهمیت تبیین پژوهش در سطح مدارس و تشریح موفقیتهای پژوهشی مدارس سمای استان آذربایجان غربی اظهار کرد: حاکم کردن پژوهش محوری بر فرآیند یاددهی و یادگیری یکی از مقولههای اساسی در آموزش و پرورش است و معلمان و دانشآموزان با شرکت در مسابقات و رویدادهای پژوهشی استعدادهای خودشان را بهتر میشناسند؛ حضور معلمان کیفی منجر به تربیت دانشآموزان برتر در حوزههای مختلف آموزشی، فرهنگی و پژوهشی میشود که به این مهم در مدارس سما توجه ویژهای شده است.
وی افزود: آموزش و پرورش باید از نظامی پویا برخوردار باشد در همین راستا با نهادینه کردن علم و دانش در مدارس، پژوهش دانشآموزان، جایگاه و موقعیت واقعی خود را در نظام آموزشی بازمییابد؛ در عین حال نقش خانواده بهعنوان بستر شکوفاسازی استعدادهای دانشآموزان و معلمان، بهعنوان نخستین مشعلداران پیشرفت فکری دانشآموزان، نیز بیبدیل بوده و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بهعنوان نقشه راه تغییرات و تحولات در سیستم آموزش و پرورش، بر تقویت بنیه تحقیق و پژوهش برای دانشآموزان و فرهنگیان تأکید شده است.
بیشتر بخوانید:
لزوم توجه به رویکرد تربیتی و فرهنگی در کنار کیفیتبخشی آموزشی در مدارس
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اضافه کرد: توجه به نوآوریها و تحقیقات علمی معلمان و دانشآموزان و انعکاس آن برای بررسی یا نقد یا نهایتاً بهرهگیری از آن باعث ایجاد انگیزه و تحرک معلمان در ایجاد نوآوری و تحول در شیوهِ آموزش میشود. با توجه به اهمیت تبیین فرهنگ پژوهش در مدارس از دوران ابتدایی، باید کودکان و نوجوانان با چگونه فکر کردن و یافتن راهحل برای پاسخ به مسائل آشنایی پیدا کنند و بهترین بستر برای دستیابی به این مهم، مدارس و بهویژه مدارس ابتدایی است.
مددیار گفت: با توجه به امکانات مناسب آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و مدارس سما در استان از قبیل کلاسهای مجهز به سیستم آموزشی نوین، آزمایشگاهها، سایتهای کامپیوتری و کارگاههای تخصصی، دانشآموزان مدارس سما و دانشجویان دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، علاوه بر تحصیل در رشته تخصصی خود، امکان فراگیری مهارتهای مختلف را نیز کسب میکنند. در حالت کلی تربیت نیروهای ماهر در راستای ورود به بازار کار، تربیت فارغالتحصیلان پژوهش محور و توسعه رشتههای کاربردی در راستای جذب دانشآموزان مدارس عالی مهارتی و دانشجویان دانشکدههای مهارت و کارآفرینی از اهم برنامههای این معاونت در سال آینده خواهد بود.
وی درباره تعداد مدارس و دانشآموزان سمایی استان آذربایجان غربی عنوان کرد: اکنون در ۲۰ مدرسه سمای این استان، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشآموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند. در سال تحصیلی جاری دانشآموزان و معلمان مدارس استان در جشنوارهها و رویدادهای مهمی حائز رتبههای برتر کشوری شدهاند که ازجمله آنها میتوان کسب عنوان پژوهشگر برتر کشوری توسط دانشآموز دبیرستان دخترانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، کسب عنوان راهبر برتر پژوهشی کشور، کسب عنوان برتر جشنواره بینالمللی ریاضی توسط دانشآموز دبستان پسرانه و کسب عناوین معلم پژوهنده برتر توسط معلمان و دبیران مدارس دخترانه و پسرانه در مدارس سمایی کشور را نام برد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اضافه بیان کرد: اجرایی کردن سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان برنامه پنجساله راهبردی عملیاتی در راستای شکوفایی علمی، معنوی و اخلاقی دانشجویان بهواسطه قرارگیری در محیط رشد دهنده علمی و تربیتی، از اولویتهای مهم این معاونت است که در سال آینده با جدیت بیشتری پیگیری میشود.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/