دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا؛

دلیل عدم نصب دوربین‌های جدید در جاده‌ها چیست؟ / دوربین‌هایی که درصورت نصب، کاهش تصادفات را در پی خواهد داشت

با اینکه نصب دوربین‌های جدید در جاده‌ها تأثیر بسیاری بر کاهش تصادفات خواهد داشت اما محدودیت های مالی مهمترین مشکلی است که نصب دوربین های جدید را با مشکل مواجه کرده است.
کد خبر : 647573
نصب دوربین های بین شهری



گروه جامعه خبرگزاری آنا- احسان یعقوبی؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرارسیدن نوروز باستانی، سفرهای نوروزی نیز آغاز می شود و از آنجا که در این ایام میزان تردد وسایل نقلیه در جاده‌های کشور به ویژه جاده‌های مواصلاتی به استان های شمالی و استان هایی نظیر خراسان رضوی، قم و فارس بالاست، لذا باید در راستای بالا بردن ضریب ایمنی جاده‌ها اقدامات موثری در طول سال صورت می گرفت و اگر هم اقدام موثری در راستای بالا بردن ضریب ایمنی که منجر به کاهش تصادفات جاده‌ای می شود باقی مانده است در این مدت کوتاه تا عید نوروز صورت گیرد تا تصادفات در این ایام که به واسطه حجم بالای ترددها همواره آمار قابل توجهی بوده، کاهش پیدا کند. سالانه ۱۶ هزار نفر به دلیل تصادف در جاده‌های کشور جان خود را از دست می دهند و بیشترین آمار تصادفات نیز در ایام نوروز ثبت می شود، به طوری که در نوروز ۱۴۰۰ به طور متوسط روزانه ۳۴ نفر در حوادث ترافیکی فوت کردند که این میزان از فوتی نسبت به نوروز ۹۹ با رشد ۴۹ درصدی همراه بوده است.


در نوروز سال گذشته ۴۴۰ میلیون تردد در جاده‌های کشور به ثبت رسید و این آمار در نوروز ۹۹ که به دلیل شرایط کرونایی تعداد سفرها کاهش پیدا کرده بود، ۲۴۶ میلیون بود اما جالب اینجاست که آمار ترددها در نوروز ۹۸ که بیماری کرونا تازه وارد کشور شده بود، ۵۰۶ میلیون تردد بود. این آمار بدان معنی است که میزان ترددها در نوروز سال گذشته نسبت به نوروز سال ۹۹ با رشد ۸۹ درصدی همراه بوده است، لذا ایمنی جاده‌ها از آن دست موضوعاتی محسوب می شود که درصورت انجام می تواند جان مردم را نجات دهد. حوادث رانندگی سومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می شود و کشور ما از این حیث در دنیا نیز جزو ۱۰ کشور اول است. تمام این آمار و ارقام‌ها که از سوی مسئولان پلیس راهور اعلام شده، ضرورت توجه به ایمنی جاده‌ها را دوچندان می کند تا در آستانه نوروز و با اتخاذ تدابیر ویژه‌ای موجب کاهش تصادفات در جاده‌ها شویم. هیچ پارامتری مهم‌تر از جان مردم نیست و شاید هم به این دلیل باشد که دستگاه قضائی نیز چندی پیش در راستای حمایت از حقوق عامه وارد میدان شد و نسبت به کم‌کاری های نهادهای متولی در حوزه بالا بردن ضریب ایمنی جاده‌ها هشدار داد.




بیشتر بخوانید:


تأخیر در نصب دوربین‌های بین شهری به‌دلیل محدودیت‌های مالی/ تمام جاده‌ها باید دارای دوربین باشند


آخرین آمار از پرحادثه‌ترین بزرگراه‌های پایتخت/ چه اقداماتی در زمینه ایمن‌سازی آزادگان صورت گرفته است؟




یکی از اقداماتی که موجب بالا بردن ایمنی جاده‌ها می شود، هوشمندسازی پلیس است. در حوزه پلیس راهور این امر به خوبی پیش رفته است به‌طوری که به گفته سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا، هوشمندسازی پلیس راهور تا حدودی پیش رفته است و یکی از مصادیق آن استفاده از پهپادها برای جریمه رانندگان متخلف است که در نوروز سال گذشته اجرا شد و ۱۰۰ برگه جریمه نیز از سوی این پهپادها صورت گرفت. یکی دیگر از اقدامات، استفاده از دست افزار سپهر بود که تقریبا در اکثر شهرهای کشور مورد استفاده قرار می گیرد و با این دست افزار امکان مشاهده در لحظه خودروهای سرقتی نیز وجود دارد، اما کروکی الکترونیک مهمترین برنامه پلیس برای هوشمندسازی پلیس راهور است، چراکه با اجرایی شدن این اقدام می توان به راحتی علل و عامل تصادف، شرایط راه و ایمنی وسایل نقلیه را بررسی کرد. اما مهمترین بحثی که می تواند در حوزه بالا بردن ضریب ایمنی جاده‌ها موثر باشد، نصب دوربین های بین شهری است.


درحال حاضر چه تعداد دوربین پلاک خوان در جاده‌ها داریم؟


با نصب دوربین های جدید، توسعه دوربین‌های ثابت و بالا بردن کیفیت دوربین های پورتال می توان کاهش تصادفات در جاده‌ها را انتظار داشت. طبیعی است که هرچقدر تعداد دوربین ها در جاده‌ها به ویژه جاده‌های پرتردد بیشتر باشد، کنترل سرعت خودروها به راحتی صورت می گیرد و با شناسایی رانندگانی که پرخطر رانندگی می کنند، می شود میزان تصادفات به ویژه تصادفات منجر به فوت را کاهش داد. درحال حاضر یک‌هزار و ۷۰۵ دوربین پلاک خوان در جاده‌ها مستقر است و از طرفی ۸۸۰ سامانه نظارت تصویری نیز در کشور داریم. همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ ترددشمار در جاده‌ها و ورودی شهرها وجود دارد، به‌طوری که روزانه ۸ میلیون عکس از خودروهای عبوری گرفته می شود. اما این تعداد از دوربین ها و سامانه‌های نظارتی به گفته پلیس راهور با توجه به حجم بالای ترددها در جاده‌ها به ویژه در ایام نوروز پایین است.


پلیس در مسیر هوشمندسازی قرار دارد


موضوعی که سردار تیمور حسینی نیز به آن اشاره دارد. سردار حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید: «تعداد دوربین ها در جاده‌ها پایین است و از آنجا که افزایش تعداد دوربین های بین شهری و رفتن به سمت استفاده از سامانه‌های هوشمند می تواند تأثیر به سزایی در کاهش تصادفات داشته باشد، لذا نصب دوربین های بین شهری باید افزایش پیدا کند. مستحضر هستید که افزایش دوربین ها در جاده‌ها کار کنترل سرعت‌ وسایل نقلیه را آسان تر می کند. نه تنها در امر نصب دوربین ها بلکه در امر هوشمندسازی برنامه جدی داریم و تاکنون به ۷۰ درصد از برنامه موردنظر دست پیدا کرده‌ایم و ۳۰ درصد باقی مانده نیز به دلیل محدودیت های مالی پیش نرفته است. سازمان راهداری، شورای عالی ترافیک در استان‌ها و پلیس تمام هم و غمشان این است تا به امید خدا بتوان با توسعه دوربین های بین شهری و افزایش تعداد آنها در نهایت تصادفات را کاهش دهیم. البته که سازمان راهداری در این خصوص تلاش‌های بسیاری انجام داده است اما مشکلاتی در زمینه افزایش تعداد دوربین ها وجود دارد که مهمترین آن محدودیت های مالی است.»


گفتنی است که تردد وسایل نقلیه در جاده‌های مواصلاتی به استان‌های شمالی کشور بیشتر از سایر جاده‌هاست، لذا در این جاده‌ها برای کاهش تصادفات باید فکر جدی در راستای نصب دوربین های بین شهری کرد.


در این خصوص نیز سرهنگ یدالله جهان تاب رئیس پلیس راه استان مازندران می‌گوید: «در محور هراز از نظر دوربین‌های ترافیکی و ثبت سرعت مشکلی نداریم، چراکه به همت سازمان راهداری در این محور دوربین ها نصب هستند و به خوبی در راستای کنترل سرعت ها کمک حال پلیس راه است. در محور سوادکوه و کندوان مشکلاتی در زمینه دوربین‌های ثبت سرعت و کنترل ترافیک وجود دارد که در این زمینه نیز راهداری قول مساعد داده است تا نسبت به نصب این دوربین ها تا قبل از نوروز ۱۴۰۱ اقدام شود. دوربین‌های ترافیکی در تصادفات، مدیریت ترافیک و مدیریت سرعت نقش مهمی دارند و این کار علاوه بر اینکه موجب عدم تخلف رانندگان وسایل نقلیه می شود، در نتیجه در کاهش تصادفات به ویژه تصادفات منجر به فوت نقش به سزایی دارد. این دوربین ها موجب رعایت فاصله طولی رانندگان از یکدیگر نیز می شود. به طور کلی در حوزه نصب دوربین ها در استان مازندران به لحاظ اینکه تردد وسایل نقلیه بالاست، مشکل حادی وجود ندارد و کمبود دوربین در برخی از محورهای شمالی نیز به امید خدا تا پایان سال برطرف خواهد شد، تا در آستانه نوروز و آغاز سفرهای نوروزی با نصب دوربین های جدید کاهش تصادفات را شاهد باشیم.»


از طرفی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور جزو نهادهایی است که در امر بالا بردن ضریب ایمنی جاده‌ها نقش اساسی دارد و برای مثال وظیفه نصب دوربین‌های بین شهری برعهده این سازمان است که یکی از مصادیق بالا بردن ایمنی جاده‌هاست. در این خصوص داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور هشتم اردیبهشت ماه سال جاری از برنامه ریزی برای نصب ۲ هزار دوربین بین شهری جدید در جاده‌ها خبر داد و در عین حال گفت: « باتوجه به تأثیر دوربین‌های نظارت تصویری و دوربین‌های ثبت تخلفات حمل و نقل جاده‌ای در رعایت نکات ایمنی تردد توسط رانندگان و کاربران جاده‌ای، برمبنای فراخوان صورت گرفته، ۲ هزار دستگاه دوربین نظارت تصویری و دوربین ثبت تخلفات به تعداد فعلی اضافه می‌شود و با راه‌اندازی دوربین‌های مذکور، قدرت نظارت و به تبع آن ضریب ایمنی در جاده‌های کشور به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. البته که نیازمند تأمین مالی در این زمینه هم هستیم. از طرفی ۸۵ درصد از بار و مسافر از طریق جاده جابه‌جا می شود، به همین دلیل توجه به ایمنی جاده ها امری ضروری است و در همین راستا بحث هوشمندسازی را با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار خود قرار دادیم تا با شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز و البته نصب دوربین‌های بین شهری بتوانیم آمار تصادفات را کاهش دهیم.»


این‌طور که مشخص است، محدودیت مالی و عدم اختصاص بودجه مناسب برای نصب دوربین های بین شهری موجب شده تا در برخی جاده‌های یک طرفه به ویژه در شهرهای کمتر توسعه یافته و جاده‌های دوطرفه با کمبود دوربین مواجه باشیم. موضوعی که هم مورد تأیید پلیس بوده و هم مورد تأیید مسئولان راهداری.


مشکلات مالی برای نصب دوربین‌های بین شهری در سال ۱۴۰۱ برطرف می شود


در این خصوص اسماعیلی حسین زهی نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در بودجه سال ۱۴۰۱ توجه ویژه‌ای به اختصاص منابع مالی برای نصب دوربین های بین شهری شده است یا خیر؟ می‌گوید: «در بودجه سال آینده پیش بینی خوبی برای نصب دوربین های بین شهری شده است و متأسفانه محدودیت های مالی موجب شد تا نهادهای متولی در این امر نتوانند به ویژه در شهرهای کمتر توسعه یافته نسبت به نصب دوربین در جاده‌ها اقدام کنند که امیدواریم با اختصاص منابع مالی مناسب، در سال آینده بتوانیم تمام جاده‌ها اعم از یک طرفه و دوطرفه را مجهز به دوربین و سامانه‌های کنترل سرعت کنیم چراکه این اقدام تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات خواهد داشت. درحال حاضر در برخی از جاده‌های دوطرفه دوربین کم داریم که باید این مشکل برطرف شود و سازمان راهداری هم با توجه به بضاعتی که داشته کارهای نصب دوربین را در جاده‌ها انجام داده است.


وی ادامه می‌دهد: «البته که نصب دوربین های نظارتی در بزرگراه‌ها به خوبی پیش رفته است و امروزه شاهد آن هستیم که مردم نیز با توجه به استقرار دوربین‌ها در شهر نسبت به کنترل سرعت وسیله نقلیه‌شان حساس هستند و برنامه داریم تا این رویکرد و نگاه در جاده‌ها نیز وجود داشته باشد. نصب دوربین قطعاً موجب کاهش تصادفات می شود، اما در کنار نصب دوربین، باید فرهنگ خوب رانندگی کردن را نیز به مردم یاد داد. متأسفانه درحال حاضر مردم به محض مشاهده دوربین سرعت خود را کنترل می کنند اما باید به جایی برسیم که رانندگان بدون حضور دوربین نیز نسبت به کنترل سرعت حساس باشند. اما به‌طور کلی امیدواریم با تأمین مالی، سازمان راهداری بتواند دوربین های باقی مانده را نیز در جاده‌ها نصب کند و البته که قول مساعد دادند تا قبل از فروردین ۱۴۰۱ بسیاری از دوربین‌ها در جاده‌ها نصب شود.»


به هرحال موضوعی که بر همگان واضح است، اینکه با افزایش دوربین ها در جاده‌ها، میزان تصادفات به ویژه تصادفات منجر به فوت کاهش پیدا خواهد کرد و امیدواریم با تأمین بودجه مناسب برای نصب دوربین های جدید در جاده‌ها و توسعه دوربین‌ها، بتوانیم کاهش تصادفات از سال آینده را در جاده‌ها شاهد باشیم.


انتهای پیام/۴۱۷۴/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب