دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اخبار گالری‌ها

گلیم‌های کردستانی با نقش مرغابی به تهران آمدند/ از پشیمانی حوا تا کمیک‌استریپ‌های اجتماعی

گالری‌های پایتخت این روزها برای برگزاری نمایشگاه‌های تازه‌ای آماده می‌شوند.
کد خبر : 6472

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، موزه هنرهای معاصر تهران از روز ششم اسفندماه میزبان نمایشگاه آثار اتوپینه هنرمند آلمانی الاصل معاصر شده است. در این نمایشگاه که تمام گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران را به خود اختصاص داده است، آثار بدیعی ازاین هنرمند فقید به معرض نمایش گذاشته شده است که دیدن هریک از آنها برای مخاطبان خالی از لطف نخواهد بود.


از صفر تا اوج


نکته جالب درباره آثار اتوپینه در این نمایشگاه، بازی با نور از سوی این هنرمند است. آثاری که در این نمایشگاه به چشم می‌خورند از زاویه‌های مختلف مانند قسمت‌های فوقانی و تحتانی این آثار مورد نوردهی قرار گرفته‌اند. در برخی آثار نیز، هنرمند براساس ابتکاری که به خرج داده باعث شده تا نور از پشت دیوار به اثر نفوذ کند.


اتوپینه یکی از بازماندگان جنگ جهانی دوم در آلمان است که توانست به خوبی تبعات این جنگ خانمان‌سوز را در آثار خود به خوبی منعکس کند. او پایه گذار گروه «زیرو» در آلمان نیز هست، این گروه بعد از جنگ جهانی دوم توانستند رنسانس و تحول عظیمی درعرصه هنرهای تجسمی آلمان به وجود بیاورند.


نمایشگاه آثار اتوپینه تا روز بیست و هشتم فروردین ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است. موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان ابتدای کارگر شمالی،جنب پارک لاله واقع شده است.



گلیم های کردستان در تهران


قراراست روز پانزده اسفندماه نمایشگاهی با عنوان «مرغابان» در گالری فرامرزی افتتاح شود. این نمایشگاه به نوعی مشتمل بر آثار گلیم‌های مرغابی کردستان است. سامان خدایاری فرد هنرمند حاضر در این نمایشگاه به ارائه پانزده تخته گلیم از مناطق مختلف کردستان می‌پردازد.


به زعم این هنرمند، مرغابی در نمادشناسی دست‌بافته‌های ایران در مقام پاسبان آب مطرح بوده و جلوه قابل توجهی بر روی گلیم‌های کردی داشته است و این اقلیم بهترین امکان رابرای بررسی این نماد زیست بومی وتاثیر آن بر هنر صناعی ایران فراهم می آورد.


این نقش‌مایه که اکنون به خاطر شرایط اقلیمی و کم آبی کشور مورد توجه و تمرکز قرار می‌گیرد، به واسطه بداهه‌پردازی و به شکل خلاقانه ای در معرض دید علاقه مندان قرار میگیرد و به گونه متفاوتی نمایش داده می شود.


علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «مرغابان»که تا روز بیست وپنجم اسفندماه ادامه دارد می توانند به گالری فرامرزی واقع در میدان ونک،خیابان ونک، کوچه ارم، پلاک مراجعه کنند.



سرگردانی و پشیمانی در گالری شیرین


علاوه براین، گالری شیرین نیز در اواخر هفته برای برپایی نمایشگاه نقاشی «آفرینش حوا» مهیا می‌شود. مصطفی دمیرچی هنرمند نقاش بعد از ده سال دوری از وطن به برگزاری این نمایشگاه پرداخته است. در نمایشگاه «آفرینش حوا» هفده اثر ارگانیک در قطع‌های بزرگ به معرض نمایش گذاشته می‌شوند. او این آثار را ملهم از نگاه آزاد خود به فرم‌ها و خطوط مواج هنری و با بهره‌گیری از تکنیک‌های مینیاتور خلق کرده است و کوشیده است به واسطه این المان‌ها به این آثار، جنبه مفهومی و در عین حال امروزی بخشد تا مخاطب نیز بتواند به برقراری ارتباط با این آثار بپردازد.


نکته جالب درباره آثار دمیرچی در این نمایشگاه، استفاده این هنرمند از مواد ارگانیکی چون شکلات، قهوه، کاکائو، چای، ادویه‌های رنگین و... است.


این هنرمند مقیم اتریش در این نمایشگاه، همان‌طور که از نامش پیداست به آفرینش حوا و اصولا زن توجه زیادی نشان داده است. او هم‌چنین در این هفده اثر مفاهیمی چون تسلیم، نافرمانی، پشیمانی، سرگردانی و... را که ماحصل چیدن سیب از درخت از سوی آدم و رانده شدن او به زمین است منعکس کرده است.


نمایشگاه «آفرینش حوا» به مدت ده روز در گالری شیرین واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی،کوچه سیزدهم، پلاک پنج ادامه دارد.



خانه کاریکاتور میزبان کارتون استریپ‌های متنوع


صرف‌نظر از آثار نقاشی، خانه کاریکاتور نیز این روزها میزبان نمایشگاه تازه ای از آثار کاریکاتور حمیدرضا مسببی هنرمند جوان خواهد شد. این هنرمند جوان از امروز (دوازده اسفندماه) در این نمایشگاه سی اثر کارتون استریپ با مضامین اجتماعی روز را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد.


مسببی به‌رغم جوان بودن تا کنون داور برخی از مسابقات داخلی و خارجی در حیطه کاریکاتور بوده است.او هم چنین در کارنامه هنری خود دریافت بیش از بیست و چند جایزه را نیز ثبت کرده است.


کاریکاتورهای حمیدرضا مسببی به مدت چهار روز در خانه کاریکاتور ادامه دارند و دوستداران آثار کاریکاتور می‌توانند برای بازدید ازاین آثار به خیابان شریعتی، تقاطع همت، خ گل نبی غربی، بعد از میدان شهید احمدی روشن (کتابی)، شماره 44 مراجعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب