دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1400 - 20:38

برگزاری یادواره شهدای گمنام واحد گنبدکاووس برگزار شد

مراسم برگزاری یادواره شهدای گمنام واحد گنبدکاووس برگزار شد.
کد خبر : 647060
4444

به گزارش خبرگزاری آنا، مراسم گرامیداشت سومین سالگرد تدفین شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس با حضور حجت الاسلام و المسلمین ترابی امام جمعه شهرستان، اسرافیل وزیری مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان، مهدی دهرویه معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، مسئولین ادارات و دانشگاه های شهرستان و استان، اساتید، کارکنان و دانشجویان این واحد دانشگاهی برگزار شد.


بسم الله الرحمن الرحیم ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون گمان نبرید کسانی که در راه خدا کشته شده اند از مردگان اند بلکه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند به نام الله پاسدار حرمت خون شهیدان که وجود همه عالمیان از قوت وجودی اوست. سلام و درود به پیشگاه مقدس یگانه منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و برکنار کننده ظلم و ستم و برقرار کننده عدل و قسط و عدالت . سلام و درود به ارواح پاک مطهر شهدای راه حق  شهدای وطن اسلامی شهدای دفاع مقدس شهدای امنیت شهدای سلامت شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم به ویژه شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی و شهدای گمنام دانشگاه و آن امام عزیزی که مرکز نگاه و نقطه کانون دلهای همه شهدای ما بود و آرزوی سلامتی و تندرستی و موفقیت به محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب و یگانه پرچمدار انقلاب اسلامی در عصر حاضر و عرض تبریک ایام و اعیاد شعبان و روز پاسدار و عرض خیر مقدم به همه شما عزیزان و مدعوین گرامی و مدیران و روسای محترم ادارات و اساتید و دانشجویان و پایگاه‌های بسیج، هیات مذهبی و خانواده های معزز شهدا و عموم مردم شرکت کننده در این مراسم نورانی ، خیر مقدم ویژه دارم به امام جمعه محترم شهرمان حاج آقای ترابی و فرماندار محترم ویژه آقای دهرویه و مدیرکل محترم بنیاد شهید استان گلستان حاج آقای وزیری


ما برای آنکه ایران گوهری تابان شود خون دلها خورده ایم ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود رنج دوران برده ایم ما برای خواندن این قصه عشق به خاک ما برای جاودانه ماندن این عشق پاک رنج دوران برده ایم.


تجلیل و برگزاری یادواره های شهدا صرفاً یک مراسم تشریفاتی نیست بلکه فرصتی باید باشد تا پیام و آرمانهای شهدا و اهداف آن عزیزان مرور گردد. شهید قلب تاریخ است و کار قلب ایجاد جریان خون و رساندن اکسیژن در رگ های بشریت است جامعه ای که اسیر هوا هوس شود رو به مردن می رود جامعه ای که در خطر از بین رفتن قرار می‌گیرد این شهید است که همچون قلبی ، اندامهای بی رمق را زنده می کند . شهید دو چهره دارد چهره اول خون و چهره دومش پیام بزرگ به مردم و نسل‌های آینده است.


برای روشن شدن پیام شهدا ابتدا یک وضعیت کشور را مروری تاریخی کرده و سپس برای وضعیت امروز نتیجه گیری می‌کنیم.  اگر به تاریخ چندین هزار ساله ایران نگاه کنیم می بینیم که کشور ایران با مساحتی پهناور به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی همیشه مورد توجه فرصت‌طلبان داخلی و طمع کاران بیگانه خارجی بوده است و در طی این سال‌ها با فراز و نشیب های فراوانی با حکومت های شاهنشاهی خود کامه، سختی ها و مشکلات فراوانی را تحمل کرده است در قرنهای گذشته اکثریت مردم رعیت و عده قلیلی بر تخت پادشاهی نشسته و بر مردم ظلم می نمودند و هیچ نشانی از عدالت اجتماعی وجود نداشت و هر از گاهی به دلیل جنگ های داخلی حکومت های خودکامه عوض می شدند و در این میان بیگانگان با طمع ورزی از موقعیت به وجود آمده بخش‌هایی از ایران بزرگ را از وطن تجزیه و جدا می‌کردند و صدها هزار نفر از مردم بیگناه ایران به خاک و خون کشیده می شد و مدت‌های مدیدی کشور دچار قحطی و مشکلات فراوان می گردید. سیاه ترین دوران تاریخی کشورمان در زمان قاجار ها و سپس پهلوی ها رقم خورد چراکه در این دوران پای ابرقدرتها و غربی‌ها به دلیل اکتشاف نفت به ایران باز شد و به مرور در حوزه های سیاسی اجتماعی و اقتصادی اثرگذار شد و این وابستگی و نفوذ در دوره پهلوی به اوج خود رسید و طوری شد که هیچ دادگاهی حق رای به مجرمان بیگانه در داخل کشور را نداشت و شاه ایران بدون اجازه سفرای آمریکا و انگلیس حتی آب نمی توانست بخورد.  استقلال و آزادی مردم بر باد رفته بود و ده‌ها هزار بیگانه مستشار در کشور حق توحش می گرفتند در این میان مردم بیدار و آگاه ایران به رهبری حضرت امام خمینی ره انقلابی بزرگ کردند و با زلزله‌ای مهیب دنیای استکبار را تکان دادند و بساط مستکبران و خائنین داخلی و نظام پادشاهی را برای همیشه از کشور برچیدند


پیام انقلاب و شهدای انقلاب مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از مظلوم بود و این پیام برای دنیای استکبار بسیار سخت و نگران‌کننده و خطرناک بود چرا که آنها از بیداری مردم جهان هم ابراز نگرانی می‌کردند دنیای غرب و شرق و مستکبران عالم که موقعیت ها و فرصت های خود را از ذخایر ایران از دست رفته می دید ن دست به کار شدند و آنگاه که با نفوذ در دولت موقت و صدها فتنه و نقشه و توده نتوانستند کاری پیش ببرند جنگ نابرابر را به ملت ایران تحمیل کردند و انسانی خبیث و بیرم و دیوانی چون صدام را با حمایت مستقیم و غیر مستقیم نظامی و دیپلماتیک بیش از ۸۰ کشور دنیا و میلیاردها دلار پول های کشورهای عربی و با به کارگیری پیشرفته ترین امکانات نظامی وارد کارزار جنگ کردند.


 در ابتدای جنگ صدام سخنرانی خود را نیمه گذاشت و اذعان کرد که ۷۲ ساعت دیگر مابقی سخنرانی خود را در تهران انجام خواهد داد. هواپیماهای ضدجاسوسی آواکس آمریکایی صدها تانک پیشرفته تی ۷۲ و جنگنده های میگ و سوخو شوروی در اختیار صدام قرار گرفته بود. قویترین سلاح های کشنده شیمیایی را آلمانی ها در اختیار این سگ هار وحشی قرار دادند و سینه بسیاری از رزمندگان ما با بمب های فسفری و میکروبی پخته و متلاشی شد. با بمب های گاز خردل هزاران نفر از مردم بیگناه و بسیجیان و جوانان را دچار بیماری‌های شدید اعصاب و روان کردند و شهید نمودند و حتی مردم غیر نظامی و مادران را در بغل فرزندانشان قتل عام نمودند در حالیکه حتی یک کشور غربی مدعی حقوق بشر از این جنایات لب به اعتراض نگشودند . اما جوانان و مردم سلحشور و با ایمان ما با چنگ زدن به ریسمان الهی و وحدت کلمه همچون دانه های تسبیح دور ریسمانی به نام ولایت و رهبری چنگ زدن و دستان متجاوزان را با مقاومت ۸ ساله جانانه قطع کردند و با دستانی خالی اما با ایمانی راسخ و با شهادت بیش از ۲۲۰ هزار نفر و ده ها هزار اسیر و جانباز ،دشمن بی رحم را به خانه اش برگرداندند و آرزو به دل صدام گذاشتند که در طی ۷۲ ساعت تهران را فتح کند.


آری ما برای اینکه ایران گوهری تابان شود خون دلها خورده ایم


شاید این روایت را شنیده باشید که در اوایل جنگ سربازان عراقی به یک دختر ایرانی تعدی کرده بودند و جنازه اش را روی تیر برق برای تحریک رزمندگان اسلام آویزان نموده بودند جوانان غیرتمند ایرانی به خاطر آنکه ناموس ایرانی به این شکل نباشد رفتند و با اهدای ۴ شهید جنازه اش را به جبهه خودی منتقل نمودند. دشمنان فهمیدند که با جنگ نظامی و غلبه حاکمیتی و تحریم اقتصادی نمی توانند بر ایران تسلط یابند و تصمیم گرفتند برای رسیدن به منابع و ذخایر زیرزمینی ابتدا باید بر منابع انسانی تسلط یابند و در این راه سرمایه‌گذاری کنند آنها دریافتند که اول باید ایمان و باور و امید به پیشرفت یک ملت را باید گرفت و آنگاه جنگ نظامی را راه انداخت طبق فرموده مقام معظم رهبری این سیاست را گام به گام با شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و شبهه افکنی در اعتقادات و سردرگمی مردم در تشخیص مرز بین حق و باطل و در نهایت امروز شاهد آن هستیم که دشمن وارد یک جنگ شناختی و ادراکی شده است. جنگ ادراکی و شناختی بسیار پیچیده‌تر از جنگ نرم است در جنگ نرم دشمن علنا وارد میدان اعتقادات می‌شود و سعی دارد مردم را با آدرس غلط منحرف کند لیکن در جنگ شناختی بدون انکه خود را نشان دهد در فضای مجازی همچون موریانه از درون جامعه را می‌خورد و با القاء ناامیدی و شایعه و سانسور خبر و تحریف و دو قطبی سازی و وارونه انگاری و بزرگ کردن مشکلات کوچک و کوچک کردن محسنات،  مردم را دچار پوچی و ترس و وحشت و اضطراب و ناامیدی کرده و وانمود می‌کند که هیچ راهی برای حل مشکلات کشور وجود ندارد.


در جنگ شناختی کسی نمی میرد بلکه تغییر جهت می دهد و مسیرش را به صورت ناخواسته به سمت دشمن می‌برد و خودش سرباز دشمن می‌شود.


اما چاره کار چیست؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای همچون یک چراغ هدایتگر مسیر حرکت در این جنگ را بر ما روشن کرده است.  ایشان می فرمایند امروز جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است باید جهاد تبیین کرد . در این جهاد همه مسئولند و هیچ فرد غیر مسئولی پیدا نمی شود.  جهاد تبیین یعنی پاسخ درست و هنرمندانه به شبهات و ابهامات و گره‌گشایی سوالات از افکار عمومی با منطق قوی توأم با عقلانیت است.


امروز جوانان ما باید بدانند که دنیای استکبار غرب و شرق تکیه گاه مطمئنی برای آینده کشور نیستند اگر تکیه گاه مطمئنی بودند صدام را تنها نمی گذاشتند به سرهنگ قذافی لیبی و حسنی‌ مبارک مصر کمک می‌کردند و کلاه گشادی بر سر مردم مصر و محمد مرسی نمی گذاشتند!  امروز جوانان ما دیدند که اوکراینی که ۱۴۳ کشور در سازمان ملل از آن حمایت نمایشی کرده بودند و گفته بودند که کمک می کنند او را در بزنگاه تنها گذاشتند و امروز شما می بینید که اوکراین با حمله‌ای غافل گیرکننده تبدیل به ویرانه ای شده است و خبر از هیچ کمک موثری نیست ! امروز جوانان ما دیدند که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که همیشه دم از آمریکا و حمایت از او می زد با حمله طالبان فرار را بر قرار ترجیح داد و هیچ کمکی از آمریکا به او نشد.  جوانان ما باید بدانند که ما کشوری بودیم که در اوایل جنگ حتی سیم خاردار را با منت از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم اما امروز به برکت خون همین شهدا سیم‌خاردار را تبدیل به قوی ترین و پیشرفته ترین پهپادهای دنیا کردیم و موشکهای نقطه زن را با برد چندین هزار کیلومتری ساختیم و در بسیاری از علوم فنی و مهندسی و پزشکی و نانو تکنولوژی و سلول های بنیادین جزو کشورهای طراز اول جهان شدیم.


آری ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود رنج دوران برده ایم. برکت خون شهدای ماست که امروز عزت و سربلندی داریم و کسی جرأت تهدید و تعدی به تمامیت ارضی ما را ندارد. برکت خون شهدای ما هست که دشمنان ما یکی پس از دیگری به زباله دان تاریخ رفتند و در کشور خودشان به دار مجازات آویخته شدند. خون حاج قاسم بود که شاخ آمریکا را در عین الاسد شکست و خون پاک شهدای هواپیمای اوکراینی بود که خیانت هواپیمای اوکراین را در نصب تجهیزات راداری برملا کرد و امروز تقاص آن خیانت خود را در ویرانی کشور خودش می‌بیند.  دشمنان داخلی و خارجی بدانند که هیچ عاقبتی برای آنان نیست و هرکسی که در جلوی این مسیر نورانی انقلاب سنگ اندازی کند  عن قریبا رسوا و ریشه کن می شود چراغی که ایزد برفروزد هرآنکس پف کند ریشش بسوزد.  طبق فرموده قرآن و من یتول الله و رسوله و الذین آمنوا فان حزب الله هم الغالبون قرار گرفتن در این راه نیاز به تحمل سختی دارد هیچ ملتی بدون تحمل سختی به جایی نمی‌رسد اما اگر سختی ها را تحمل کنیم و روی پای خود بایستیم و در مقابل تحریم ها به سمت تولید و خودساختگی کشور حرکت کنیم و از گردنه ها عبور کنیم قطعاً به قله خواهیم رسید و آنگاه به هیچ کشوری نیازمند نخواهیم بود.  سخن پایانی این که طبق گفته شهید والا مقام همت اگر در صحنه نبرد راه را گم کردید ببینید دشمن کدام سمت را پاتک میزند همان سمت جبهه خودی است.


اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا


والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


علی رضا گرایلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس در ابتدای برنامه بیان داشت: 


از  بخش های دیگر برنامه می توان به روایتگری یادگار هشت سال دفاع مقدس و همچنین سخنرانی اسرافیل وزیری مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان وهمچنین اجرای گروه تواشیح و تقدیر و تشکر از دانشجویان فعال در عرصه جهادی در سطح دانشگاه اشاره کرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته