دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1400 - 13:43

بوستر پمپ چیست

کلمه بوستر به معنایی (توان افزا) است. و از همین معنی هم قابل تشخیص است که بوستر پمپ ها در جهت افزایش فشار آب طراحی شده اند. در مکان هایی که فشار آب یا سیالات دیگر کم است می توان با قرار دادن یک بوستر پمپ فشار آن (آب یا سیالات دیگر) را افزایش داد
کد خبر : 646895
رپرتاژ



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا کلمه بوستر به معنایی (توان افزا) است. و از همین معنی هم قابل تشخیص است که بوستر پمپ ها در جهت افزایش فشار آب طراحی شده اند. در مکان هایی که فشار آب یا سیالات دیگر کم است می توان با قرار دادن یک بوستر پمپ فشار آن (آب یا سیالات دیگر) را افزایش داد. برای مثال در برج های مسکونی یا تجاری که یک پمپ معمولی قادر به آب رسانی مناسب به طبقات نیست، از یک بوستر پمپ برای تقویت فشار آب استفاده می کنند. البته نمی توان گفت که اگر ساختمانی یا برجی دارای بوستر پمپ بود حتما فشار آب در همه ی طبقات مطلوب است زیرا عوامل دیگری هم در این بین وجود دارد که مانع از آب رسانی مطلوب به طبقات می شود. موانعی همچون گرانش، سطح مقطع کم (لوله باریک باشد)، مشکلات لوله کشی، نوع لوله آب و... که اجازه رسیدن فشار آب به حد مطلوب را نمی دهند. تا اینجا متوجه شدیم که بوستر پمپ ها چه اهمیتی و چه کاربردی دارند پس از بوستر پمپ ها می توان در جاهایی که در آن فشار آب اهمیت دارد استفاده کرد مانند زمین های کشاورزی(آبیاری محصولات) یا ماشین های آتشنشانی .


اجزای یک بوستر پمپ


یک بوسترپمپ با هدف ثابت نگه داشتن فشار آب طراحی می شود که البته برای مکان های مختلف قدرت این بوستر پمپ ها هم متفاوت می باشد. بوستر پمپ دستگاهی است که از بسته شدن چند پمپ به صورت متوالی ساخته شده است. که هر پمپ در اثر کمبود فشار فعال می شود به عبارتی پمپ اول که برای تقویت فشار آب فعال می شود اگر نتواند فشار آب را به حد مطلوب برساند در آن صورت پمپ دوم فعال می شود و این روند تا رسیدن به حد مطلوبی از فشار آب ادامه دارد. همه ی بوستر پمپ ها از چند جز اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از:


· الکتروموتور: محرک پمپ (از طریق تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی)


· کلکتور مکش و دهش: کلکتور های مکش آب را وارد سیستم می کنند و آبی که افزایش فشار داده به سمت کلکتور دهش یا همان خروجی هدایت می شود.


· پمپ: عامل اصلی در مدار است که باعث گردش و جریان آب می شود


· مخزن دیافراگمی: منبع دیافراگمی که آن را منبع تحت فشار نیز می نامند، از خاموش و روشن شدن مکرر پمپ ها جلوگیری می کند که این کار را توسط نگه داشتن آب درون محفظه خود انجام می دهد.


· کنترل و تابلوی برق: بخشی است که موجب هماهنگی بین سیستم مکانیکی و الکتریکی می شود. همچنین یک عامل محافظتی در برابر نوسان برق، تغییر دور و عملکرد نوبتی پمپ ها است. یکی از اجزا تابلو برق اینورتر است. یکی از معروف ترین اینورترها، اینورتر هیوندای است.


· پرشر ترانسمیتر: کنترل میزان فشار در بوستر پمپ های دور ثابت


· پرشر سوئیچ کنترل فشار حداقل و حداکثر مدار در بوستر پمپ های دور ثابت.


· شاسی: تمامی اجزای این سیستم رو شاسی تبیعه می شوند.



بوستر پمپ ها از نظر کاربری به دو دسته بوستر پمپ های دور ثابت و بوستر پمپ های دور متغیر تقسیم بندی می شوند.


بوستر پمپ دور ثابت


بوستر پمپ های دور ثابت که متشکل از یک یا چند الکتروپمپ اصلی هستند. که همچنین می توانند دارای یک سری الکتروپمپ دیگر مثل الکترو پمپ پیشرو و الکتروپمپ رزرو نیز باشند. در بوستر پمپ های دور ثابت سرعت چرخش ثابت الکتروپمپ ها با سرعت نامی آنها برابر است. گفتیم که بوستر پمپ ها در اثر کمبود فشار به صورت مرحله ای فعال می شوند یعنی پمپ اول فعال می شود و در صورت کمبود فشار پمپ دوم نیز فعال می شود و این روند تا رسیدن به فشار مطلوب ادامه دارد. در بوستر پمپ های دور ثابت هم همین اتفاق می افتد بدیین گونه که در زمانی که در زمانی که از آب استفاده نمی کنیم بوستر پمپ خاموش است و به محض باز کردن شیر و استفاده از آب، مقدار فشار آب در شبکه کم می شود یا به عبارتی افت می کند و در اینجا بوستر پمپ فعال می شود. سپس اولین الکتروپمپ فعال می شود و در صورتی که نتواند فشار آب را افزایش دهد الکتروپمپ های بعدی فعال می شود تا اینکه بتوانند فشار آب را بالاتر از مقدار حداقل ثابت نگه دارند. در واقع از این ساز و کار افزایش فشار آب توسط بوستر پمپ دور ثابت متوجه می شویم که این بوستر پمپ ها برای نگه داشتن فشار آب در بالا تر از مقدار حداقل طراحی شده اند. از قیمت بوستر پمپ های دور ثابت بصرفه تر هستند به همین دلیل هم هنوز ساخت آنها ادامه دارد البته لازم به ذکر است که بوستر پمپ های دور ثابت در سیستم های آتشنشانی نیز استفاده می شوند.


بوستر پمپ های دور متغیر


بوستر پمپ های دور متغیر قابلیت تنظیم و برنامه ریزی دارند که اینکار توسط کنترل تبیعه شده در تابلو فرمان بوستر پمپ امکان پذیر است. به عبارتی بوستر پمپ های دور متغیر برای نگه داشتن فشار آب در یک حد ثابتی در دبی آب متغیر طراحی شده اند. ساز و کار ثابت نگه داشتن فشار آب در بوستر پمپ های دور متغیر بدین گونه می باشد که در اثر کاهش فشار آب پرشر سوئیچ ترانسمیتر که در بخش خروجی بوستر پمپ قرار دارد تحریک شده (یعنی کاهش فشار آب را احساس می کنند) و این پیام را به کنترل فرمان بوستر پمپ منتقل می کنند. سپس قسمت کنترل فرمان دستور افزایش فرکانس اینورتر را می دهد. و این افزایش فرکانس باعث افزایش سرعت چرخش الکتروموتور پمپ می شود و این افزایش سرعت تا حدی مشخص ادامه دارد. و در صورت افزایش فشار آب همین مراحل ولی به صورت عکس اتفاق می افتد.



نکاتی که در خرید بوستر پمپ باید به آن توجه کرد


اول این را می دانیم که بسته به نیاز، قدرت بوستر پمپ ها و یک سری مشخصات فردی آنها متفاوت است برای مثال برای سیستم آتشنشانی، پمپ های طبقاتی مناسب هستند. پس بر اساس نیاز ساختمان یا واحد، پمپ انتخابی متفاوت است. اما به ط. ور عمده یکسری فاکتور ها در خرید همه ی بوستر پمپ ها مد نظر است که عبارتند از:


· دبی جریان سیال


· افت فشار مدار لوله کشی (هد)


· NPSH


· بازدهی (راندمان)


سفارش بوستر پمپ به پمپ خوب


از آنجایی که اهمیت بوستر پمپ ها در زندگی امروز با ایجاد برج های مسکونی متعدد بسیار بالا رفته پس در خرید یک بوستر پمپ مناسب به این نکات توجه کنید و البته می توانید در صورت نیاز از یک کارشناس یا متخصص در این زمینه نیز کمک بگیرید. برای خرید یک بوستر پمپ خوب میتوانید با مراجعه به سایت پمپ خوب (پایا گسترش خورشید تابان) pumpekhoob.com و با استفاده از تلفن های درج شده در سایت، بهترین انتخاب را برای خرید یک پمپ داشته باشید.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

برچسب ها: پمپ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته