دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌و‌گو با آنا

مجید جلالی: خاکپور را قربانی نکنیم/ بازیکنان خارجی دستاوردی برای فوتبال ایران نداشتند

سرمربی تیم سایپا گفت: علت ناکامی تیم امید تنها شخص یا گروه خاصی نیست؛ متاسفانه فوتبال ایران در در تیم‌های پایه عملکرد خوبی نداشته و تنها نباید بر روی تیم امید متمرکز شویم و مربی آن را قربانی کنیم.
کد خبر : 64675

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، عملکرد مثبت سایپا باعث شده‌ است تا مجید جلالی، سرمربی نارنچی‌پوشان این تیم را یکی از مدعیان لیگ برتر پانزدهم بداند. سایپا در فصل گذشته هم عملکرد مطلوبی داشت و با قرار گرفتن در رده هفتم به‌ کار خود پایان داد. جلالی در گفت‌وگو با «آنا» از اهداف سایپا در فصل پیشِ‌رو گفت.


*در هفته هجدهم لیگ برتر هستیم و هم اکنون سایپا در رده چهارم جدول قرار دارد، پیش‌بینی این جایگاه را برای تیم داشتید و برای نیم فصل دوم چه برنامه‌ای دارید؟


- هفته‌های ابتدایی نیم فصل تیم ما افت و خیز بسیار زیادی داشت اما به مرور بهتر شدیم به طوری که در پایان نیم فصل اول در جایگاه چهارم قرار گرفتیم. خوشبختانه در تعطیلات نیم فصل هم تیم روند روبه رشدی داشت به طوری که عملکرد ما نسبت به گذشته بهتر شده بود.


* به وضعیت سایپا در نقل و انتقالات اشاره کنید؛ تیم سایپا به‌صورت چراغ‌خاموش عملکرد خوبی داشت و بازیکنی چون آندو تیموریان را جذب کردید.


-در فصل نقل و انتقالات نمی توانید مربی پیدا کنید که از جذب بازیکنان رضایت کامل داشته باشد. معمولا در نقل و انتقالات همه کاره مربی نیست و بازیکن و باشگاه رقیب یکدیگر هستند اما فکر می‌کنم عملکرد ما خوب بود. البته در این فصل بازیکنانی چون بهمن سالاری، وحید محمدزاده، رضا نوروزی و جواد نکونام ازتیم ما جدا شدند و در مقابل آندرانیک تیموریان و مهدی دغاغله جذب شدند.


* سایپا در ابتدای نیم فصل اول افت و خیر بسیار زیادی داشت؛ فکر نمی کنید در نیم فصل دوم هم تیم این مشکلات را داشته باشد.


- هدف ما این است که جزو تیم‌های مدعی قهرمانی باشیم، بنابراین باید نسبت‌ به سایر تیم‌ها بیشتر کار کنیم. هم‌اکنون تغییرات خوبی در ترکیب تیم اتفاق افتاده است و نقاط ضعف تیم را اصلاح کردیم امیدوارم که در نیم فصل دوم مانند هفته های ابتدایی نیم فصل اول تیم افت و خیز نداشته باشد.


*نیم فصل دوم لیگ شروع شده و اولین بازی شما با پدیده در مشهد است، این بازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟


-تیم ما رفته رفته بهتر شده است و شرایط خوبی داریم و آمادگی خوبی برای شروع یک نیم فصل خوب داریم.


*سایپا برای نیم فصل دوم با چه رویکردی جلو می رود؟


-سعی می‌کنیم که همگام با ظرفیت‌های خود جلو برویم و آنچه در توان داریم را انجام بدهیم تا سایپا بهترین نتیجه ممکن را بگیرد. امیدوارم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که بتوانیم سهمیه آسیا را بگیریم.


* نزدیک به یک دهه است که سایپا در جام باشگاه‌های آسیا حضور ندارد. تیم امسال توانایی این کار را دارد؟


-سایپا بعد از قهرمانی 10 سال پیش معمولا پایین تر از رده هشتم جدول قرار گرفته است. امیدوارم امسال شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم این سهمیه را کسب کند.


*شما اهمیت زیادی به بازیکنان جوان و تیم‌های پایه می‌دهید. حضور بازیکنان جوان چه تاثیری بر روند تیمی شما داشته‌ است؟


-در گذشته جلساتی با مربیان تیم‌های پایه داشتیم و خواسته‌هایمان را به آنها اعلام کردیم و آنها هم در راستای اهداف باشگاه پیش می‌روند به همین دلیل تعامل خوبی برقرار شد و تصمیمات خوبی گرفتیم. در سال گذشته 14 بازیکن جوان وارد بدنه تیم بزرگسالان شد و امسال هم در نیم فصل سه بازیکن تیم امید به لیست ما اضافه شد و این تعاملات بین تیم‌های پایه و بزرگسالان به طور خیلی خوبی در سایپا انجام می‌شود.


* صحبت‌هایی مبنی بر مشکل بین کادر فنی و اعضای هیئت مدیره به خصوص مدیرعامل شنیده می‌شد، علت این موضوع چه بود؟


- متاسفانه اختلافی به وجود آمد که البته بعد از جلساتی که برگزار شد این مشکلات برطرف شد.


*متاسفانه در فوتبال ایران برخی بازیکنان خارجی از نظر عملکرد و سطح کیفیت بسیار ضعیف هستند، در این مورد چه راهکارهایی باید انجام شود.


-این چرخه نیاز به نظارت دارد چرا که به طور متوسط سالیانه 40 بازیکن خارجی وارد لیگ می‌شوند. این افراد طبق قوانین وارد کشور ما می شوند اما باید کیفیت آنها را بررسی کنیم و شاخص‌های استانداردی را برای این بازیکنان در نظر بگیریم چرا که حضور بازیکنان بی کیفیت در فوتبال ایران باعث هدر رفتن سرمایه‌های کشور می شود. پس از 14 دوره لیگ برتر بیش از 500 نفر وارد لیگ ما شده که حدود 10 نفر آنها مفید هستند.


* بازیکنان غیر استاندارد مشکلاتی نظیر مالیات، بدهی، شکایت، کسر امتیاز و غیره به وجود می آورند؛ در این مورد سازمان لیگ باید چه راهکاری ارائه دهد؟


- 500 بازیکن خارجی وارد لیگ شده‌اند و برخی از آنها سال‌هاست در ایران حضور دارند و همین بازیکنان باعث شدند ده‌ها میلیارد تومان از سرمایه مالی هدر رود. متاسفانه این بازیکنان دست آوردی برای فوتبال ایران ندارند بنابراین باید این موضوع آسیب شناسی شود و زیر فیلتر مراکز نظارتی قرار بگیرد.


* تیم امید از صعود به المپیک بازماند و حسرت چهل ساله، چهار سال دیگر تمدید شد، فکر می کنید عدم راهیابی تیم امید به عملکرد ضعیف کادر فنی برمی گردد.


- به طور حتم مقصر ناکامی های تیم امید کادر فنی نیست چرا که آنها هر کاری که در توانشان بود را انجام دادند. هم اکنون فوتبال ایران بیش از سه دهه است که در جام ملت‌های آسیا مقامی به دست نیاورده است و همچنین حدود 35 سال است که مجوز راهیابی به المپیک را به دست نیاوردیم و در جام باشگاه‌های آسیا هم 28 سال است که موفقیتی کسب نکردیم. بنابراین علت این ناکامی‌ها تنها شخص یا گروه خاصی نیستند. متاسفانه فوتبال ایران در تیم‌های پایه عملکرد خوبی نداشته و تنها نباید بر روی تیم امید متمرکز شویم و مربی آن را قربانی کینم. این موضوع ریشه‌دار است و باید همه اقشار جامعه فوتبال در آن مشارکت کنند تا علت ناکامی های بررسی شود.


* عملکرد تیم ملی امید را نسبت به سه تیمی که مسافر ریو شدند چطور ارزیابی می کنید.


- تا زمانی‌ که‌ به تیم‌های پایه بها ندهیم نباید انتظار نتیجه قابل قبول داشته باشیم. تیم امید از بعد فنی و تکنیکی عملکرد خوبی داشت اما باید برای راهیابی به المپیک برنامه ریزی دقیق‌تری انجام دهیم. یکی از نکات جالب توجه این مسابقات برد تیم ملی عراق مقابل قطر بود چرا که این کشور جنگ زده توانست در رده بزرگسالان هم قهرمانی آسیا را به دست بیاورد و هم جواز حضور در المپیک را کسب کند. البته که همه این‌ها نشان دهنده برنامه ریزی دقیق کشور عراق برای رسیدن به المپیک بوده است.


*متاسفانه این روزها شاهد استقبال کم هواداران از رشته پرهیجان فوتبال هستیم علت آن را چه می دانید؟


-در چندسال اخیر ورزشگاه ها با استقبال کم هواداران روبه رو شده است درحالی که فوتبال در بسیاری از کشوها به عنوان یک ورزش تجارتی شناخته شده است اما در ایران اینگونه نیست. کم بودن تماشاگران در ورزشگاه ها موضوعی است که به مسائل زیادی مربوط می شود و نباید با بهانه های سطحی چون گرانی بلیط و زمان بازی آن را توجیه کرد. به عنوان مثال بلیت بازی‌های آرسنال بین 400 هزار تا 2 میلیون تومان می‌باشد و زمان برگزاری آن متفاوت است اما تماشاگران از این بازی استقبال می کند. این موضوعات سطحی است و باید به آن عمیق نگاه کرد و آسیب‌شناسی کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: سایپا مجید جلالی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته