دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1400 - 08:30
گزارش آنا از حضور فعال زنان در اجتماع؛

وقتی دانشگاه آزاد اسلامی به هویت مستقل زنان اهمیت می‌دهد/ نقش فزاینده بانوان در عرصه علم و فناوری کشور

اخذ مدارک تحصیلی عالی و آموزش تخصص‌های کاربردی به زنان برای کسب مشاغل بالاتر، افزایش سطح فرهنگ، بهبود وضعیت اقتصادی خانواده و مشارکت اجتماعی و سیاسی کمک می‌کند و در این راستا وجود دانشگاه آزاد اسلامی موهبتی برای افزایش استقلال این قشر محسوب می‌شود.
کد خبر : 646619
استرس در زنان

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - لاله قلی‌پور؛ بررسی شاخص توسعه جنسیتی در ایران نشان می‌دهد، نرخ مشارکت زنان در سال‌های اخیر افزایش‌ قابل توجه یافته است. به‌عنوان‌مثال در توانمندی سیاسی، رشد تعداد این قشر در سمت‌های قانون‌گذاری، مقامات عالی‌رتبه، مدیران و متخصصان افزایش‌یافته در مبحث دستاوردهای آموزش نیز کیفیت و کمیت آموزش زنان ارتقا داشته است.


اگرچه وضعیت توسعه جنسیتی کشور در سال‌های گذشته روند رو به بهبودی داشته است اما با وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد ازاین‌رو نیاز است به مقوله توازن جنسیتی و افزایش مشارکت زنان در سیاست‌گذاری کشور توجه شود.


کریم کیاکجوری، عضو هیئت‌علمی و استادیار مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی و پژوهشگر برتر گیلانی گروه علوم انسانی در مقاله «نقش دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زنان» که در فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ به چاپ رسید با اشاره به اینکه یکی از مراکز آموزشی در کشور، این دانشگاه است و زنان زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل‌کرده یا در حال تحصیل هستند، لذا پیامدهای آن باید مورد بررسی قرار گیرد.


دانشگاه به رشد آگاهی زنان از خود یاری می‌رساند


نویسنده مقاله در مقدمه با اشاره به اینکه برخورداری زنان از موقعیت‌های اجتماعی، آنان را به‌سوی توسعه فزاینده سوق می‌دهد، می‌افزاید: «زیرا این امر منجر به حضور، فعالیت و مشارکت آنان در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و افزایش و ارتقای توانایی‌های آنان می‌شود.» به باور وی؛ «به همین دلیل آموزش عالی به‌ جایگاه مهم در این فرایند دست می‌یابد، زیرا یکی از منابعی است که امکان دسترسی برابر به آن، هم محصول و شاخص توسعه و هم موجب رشد و تسریع روند فرآیند توسعه است. دانشگاه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در تولید دانش (پژوهش) و انتقال دانش (آموزش) دارند.»


این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه از سوی دیگر، امروزه زنان جامعه تلاش مداوم و فزاینده‌ای در صحنه دانش و فن‌آوری در دانشگاه‌ها دارند عنوان می‌کند: «این نتیجه رشد آگاهی، نشان‌دهنده شناخت عمیق آنان از توانایی‌هایشان و ظرفیت‌های اجتماعی و نیز عزم جدی آنان برای تعیین سرنوشت خود است.»


وقتی دانشگاه آزاد اسلامی به زنان هویت مستقل می‌دهد/ نقش فزاینده زنان در عرصه علم و فناوری کشور


دانشگاه آزاد اسلامی تأثیر مثبتی بر روی وضعیت زنان گذاشته است


در سال‌های اخیر، تقاضای اجتماعی زنان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و آموزش عالی باهدف سرمایه‌گذاری انسانی، توسعه دانش، مهارت و توانایی به دست آوردن فرصت ورود به بازار کار، افزایش یافته است. استناد کیاکجوری در رابطه با آمار رسمی از حضور زنان در سال ۱۳۶۷ به‌عنوان داوطلب ورود به دانشگاه‌ها است که طبق آن فراوانی زنان نسبت به مردان در داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها به مرز ۵۰ به ۵۰ رسیده است، سپس این روند رشد ادامه یافته تا اینکه این نسبت به حدود ۶۰ به ۴۰ رسید. با این روند، طبیعی است که فراوانی پذیرش زنان در دانشگاه‌ها از مردان پیشی بگیرد.




بیشتر بخوانید:





دانشگاه آزاد اسلامی گام محکمی در راستای کاهش تصدی‌گری دولتی برداشت


در تغییر و تحولات دنیای امروز، یکی از ویژگی‌های آن، رها ساختن دولت از انحصارها و فعالیت‌ها است، آموزش عالی به‌عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی، عمده، حساس و گسترده در جامعه نمی‌تواند به‌طور انحصاری در اختیار دولت باشد و سایر نهادهای رسمی درون نظام از تقبل آن بر حذر شوند. نویسنده در این خصوص با مثال زدن از دانشگاه آزاد اسلامی می‌نویسد: «این دانشگاه به یکی از ضرورت‌های مدیریت گرایی که کاهش فعالیت‌های دولتی و کاستن از حجم تصدی‌های دولتی است، پاسخ داد.»


امروزه زنان جامعه تلاش مداوم و فزاینده‌ای در صحنه دانش و فن‌آوری در دانشگاه‌ها دارند


وی در ادامه با اشاره به بررسی‌هایی که امروز پس از گذشت چندین سال در مورد این دانشگاه انجام‌شده استناد می‌کند و می‌گوید: «راه‌اندازی و ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی، تدبیری مؤثر و تجربه‌ای موفق در مدیریت‌گرایی بوده است.»


دانشگاه آزاد اسلامی به باور این استاد دانشگاه به‌عنوان یکی از پدیده‌های مهم آموزش عالی و یکی از نهادهای سرنوشت‌ساز و حیاتی در جامعه اسلامی ایران، سهم عمده‌ای از بار مسئولیت آموزش عالی را بر دوش گرفته و تأثیرات فزاینده‌ای بر توسعه آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در سطح جامعه ایجاد کرده است.




بیشتر بخوانید:


جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه عدالت آموزشی/ وقتی رقابت با دانشگاه‌های برتر جهان ممکن شد


دانشگاه آزاد اسلامی امنیت سیاسی نظام را ارتقا داد/ دست برتر دانشگاه در ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی




نقش مؤثر دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد نگرش مثبت و تحولات فرهنگی-اجتماعی زنان


در مقاله فوق نویسنده از ترکیب چهار متغیر فرعی یعنی آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کرده است. درنهایت با توجه به این چهار متغیر، مدل معادله ساختاری تبیین‌کننده نقش دانشگاه آزاد اسلامی شامل اثرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل مؤثر بر آن استخراج شد.


وقتی دانشگاه آزاد اسلامی به زنان هویت مستقل می‌دهد/ نقش فزاینده زنان در عرصه علم و فناوری کشور


ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی، تدبیری مؤثر و تجربه‌ای موفق در مدیریت گرایی بوده استبه‌طورکلی تحلیل‌های انجام‌شده روی پاسخنامه‌ها، حاکی از آن است که هر چهار متغیر اصلی امور آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با توجه به مدل تأیید می‌شود و این یعنی دانشگاه آزاد اسلامی تأثیر مثبتی بر روی وضعیت زنان گذاشته است. به باور کیاکجوری، تأثیر این عوامل به ترتیب عامل اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی است و می‌نویسد: «این نتایج نشان داد که دانشگاه در ایجاد نگرش مثبت و تحولات فرهنگی- اجتماعی زنان جامعه مؤثر است.»


این پژوهشگر در انتها به طرح پیشنهادهایی می‌پردازد و معتقد است که کاربردی‌سازی این راهکارها با توجه به اولویت تأثیر ابعاد چهارگانه پیامد دانشگاه آزاد اسلامی (به ترتیب عامل اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی) باید مورد توجه قرار گیرد؛ من‌جمله برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی مربوط به زنان برای توسعه فرهنگی و اجتماعی؛ افزایش مشارکت زنان در امور فرهنگی به‌منظور توسعه اجتماعی و فرهنگی فارغ‌التحصیلان زن دانشگاه و درنهایت رشد آموزشی و در پی آن اقتصادی زنان با ایجاد رشته‌های تحصیلی که به خوداشتغالی و کارآفرینی زنان کمک کند.


انتهای پیام/۴۱۶۷/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته