دبیر انجمن صنایع فرآوردههای گوشتی تشریح کرد؛ 4 عنصر توسعه صادرات محصولات پروتئینی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مجید افلاکی در نشست خبری نمایشگاه بینالمللی و تخصصی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته عنوان کرد: طی 90 سال گذشته تغییر و تحولات متعددی در صنایع گوشتی ایران صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در ابتدا شرکتهای گوشتی کشور کمتر از 12 واحد تولیدی بود، عنوان کرد: در دوره جنگ تحمیلی این تعداد به 26 شرکت رسید و اکنون 170 شرکت تولیدی انواع فرآوردههای پروتئینی در ایران در حال فعالیت هستند.
افلاکی ادامه داد: محصولات پروتئینی ایران از نظر کمیت و کیفیت در آسیا و شمال آفریقا رتبه یک را دارند.
وی با بیان اینکه تولید این محصولات پس از جنگ تحمیلی از حالت فرآوردههای سنتی خارج شده است، افزود: این محصولات علاوه بر سوسیس و کالباس، انواع ناگتها، همبرگرها و کوردنبلو و غیره را در سبد خود جای دادهاند.
دبیر انجمن صنایع فرآوردههای گوشتی ایران با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سال آینده گفت: تامین فرآوردههای گوشتی در ایران صرفا برای صادرات به کشورهای منطقه نیست بلکه برنامهریزی به صورتی است که بتوانیم مجموعهای از کشورها را تحتپوشش خود قرار دهیم.
به گفته وی، کمیت مناسب و کیفیت قابل قبول براساس استانداردهای جهانی همچنین قیمت و عرضه مناسب در کشور چهار عنصری است که برای توسعه صادرات محصولات پروتئینی در بازارهای جهانی مدنظر قرار داده شده است.
افلاکی تاکید کرد: در سال 91 رقم تولید انواع فرآوردههای گوشتی براساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران 500 هزار تن بوده است اما مصرف سرانه داخلی کشور در مقابل این میزان تولید بسیار پایین بوده است.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه افزایش ظرفیت نسبی ما در تولید فرآوردههای گوشتی مدنظر قرار داده شده است.
افلاکی بیان کرد: اگر سرمایهگذاری مناسب در این زمینه صورت گیرد نه تنها تولیدات ما به یک میلیون تن خواهد رسید، بلکه به شرط ثبات تا پایان 5 سال برنامه توسعه ششم به 2 میلیون تن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه فرآوردههای گوشتی 16/6 درصد از ارزش افزوده صنعت را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: امکانات سرمایهگذاری پس از پایان تقریبی تحریمها خط جدیدی را در مقابل صنایع کشور بهخصوص بخش فرآوردههای گوشتی فراهم کرده است.
انتهای پیام/