دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1400 - 17:07

اسلامی: توافق با گروسی بسته شدن پرونده اتهامات کذب علیه ایران بود

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد توافقی که روز شنبه با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت پایان دادن به اتهامات کذب صهیونیست‌ها علیه ایران بود.
کد خبر : 645988
محمد اسلامی



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی توضیحاتی را درباره دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد.


وی گفت: یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران مسدود شدن مدارکی ساختگی و بی‌اساسی است که رژیم صهیونیستی آن‌ها را دنبال می‌کند لذا شرط کرده‌ایم یکی از شروط الزام‌آور بازگشت ایران به برجام، بسته شدن این‌گونه پرونده‌های کذب باشد.


اسلامی افزود: این پرونده یک نوبت بسته شده بود ولی با شرارت‌های رژیم صهیونیستی و مشارکت ضدانقلاب که آن را مسائل پادمانی عنوان کرده بودند، مجدداً به جریان افتاد.


وی با تأکید بر اینکه اساس و نقطه آغاز مناقشه هسته‌ای ایران با غرب همین اتهامات کذب رژیم صهیونیستی بود، بیان کرد: اگر قرار باشد این اتهامات کماکان باز بماند زمینه دائمی شرارت‌های رژیم صهیونیستی فراهم‌شده و از آن برای تحریم کردن جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند.


اسلامی ادامه داد: آنچه که گروسی گفت، دو وضعیت را مشخص می‌کند، اول تلاش برای بسته شدن پرونده اتهامات علیه ایران و دوم پرونده جدیدی برای آینده پیش رو گشوده شود.


اسلامی با بیان اینکه توافق دیروز با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شدن پرونده اتهامات علیه ایران بود، بیان داشت: طبق زمان‌بندی انجام‌شده این توافق پیش‌شرط لازم برای امضا برجام خواهد بود که برای پیشگیری از تکرار ادعاهای دشمنان ایران انجام‌شده است.


وی در خصوص اینکه آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به نصب و تعمیر مجدد دوربین‌هایی که در عملیات خرابکارانه علیه تأسیسات هسته‌ای کشور آسیب‌دیده بودند اقدامی و ضمانتی داده است عنوان کرد: آژانس موظف است طبق مقررات بین‌المللی در هر مکانی که پروسه‌ای از مواد هسته‌ای و سایتی از آن باشد، نظارت کافی را اعمال کند که این موضوع درباره ایران نیز صادق است و در حال حاضر ۲۰ نقطه سنجش برای بازرسی و کنترل وجود دارد که مرتباً طی دوره‌های زمانی سه ماه به‌صورت مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.


رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که در برجام به خاطر محدودیت‌هایی که برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده بود، توافق شد روی نقطه‌هایی که مانیتورینگ آژانس مشخص می‌کند دوربین نصب کنند که در حال حاضر ۱۷ نقطه تعیین شده است و دلیل ایجاد این محدودیت‌ها خروج آمریکا بود که ایران در راستای قانون اقدام راهبردی دسترسی به آن‌ها را محدود کرده بود و این ادعا که ایران مانع از بازرسی‌های آژانس می‌شود ناشی از همین محدودیت است چراکه طبق روال قبل نماینده آژانس در هر نوبت مراجعه، بازبینی "هارد" این دوربین‌ها را انجام می‌داد و حافظه آن را پاک می‌کرد اما جمهوری اسلامی ایران در راستای شفاف‌سازی، این حافظه‌ها را بایگانی کرده تا در زمان توافق و مراجعات بعدی موردبررسی قرار گیرند.


وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین نقطه ارزیابی در سایت کرج بود که به دلیل اقدامات تروریستی آسیب‌دیده بود، بیان کرد: ایران از آژانس خواسته بود دو اقدام در قبال این حرکت تروریستی انجام دهد اول اینکه آن را محکوم کند و دوم اینکه ابهامات مقامات قضایی و امنیتی کشور را در خصوص نقشی که این دوربین در این حادثه می‌توانست داشته باشد برطرف کند که خوشبختانه در این سفر انجام شد.


انتهای پیام/۴۱۵۵/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته