دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1400 - 08:42
گزارش لحظه‌به‌لحظه از دهمین روز بحران اوکراین؛

روسیه در ۲ شهر آتش‌بس اعلام کرد/ لاوروف: هدف ما خلع‌سلاح اوکراین و رهایی آن از شر نازی‌هاست

نیروهای روسی از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو، حملات خود را در ماریوپل و وولنوواخا متوقف کردند تا خروج مردم از این شهرها از طریق "کریدورهای بشردوستانه" میسر شود.
کد خبر : 645480
جنگ روسیه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، از پنجم اسفندماه که نیروهای نظامی روسیه به دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور عملیات نظامی گسترده‌ای را در اوکراین شروع کردند تا ماشین نظامی این کشور را که امنیت مرزهای روسیه را با تعمیق روابط با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به خطر انداخته بود، از بین ببرند تابه‌حال دو شهر مهم خارکیف و خرسون سقوط کرده‌اند، ماریوپل در آستانه سقوط و کی‌یف محاصره کامل شده است.


روز دهم بحران اوکراین در حالی کلید خورد که ترکیه با تمام هیاهویی که قبلا علیه روسیه ایجاد کرده بود، ترجیح داد در برخی موارد کوتاه بیاید.


دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین دوشنبه برگزار می‌شود


یک مذاکره کننده اوکراینی خبر داد که دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین روز دوشنبه برگزار خواهد شد.


مقامات روسیه و اوکراین اولین دور مذاکرات خود را برای حل و فصل بحران اوکراین در منطقه «گومل» در بلاروس در ۲۸ فوریه (دوشنبه ۹ اسفند) در بحبوحه عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین برگزار کردند.


دور دوم مذاکرات نیز در بلاروس برگزار شد و طرفین بر سر ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان اوکراینی و همچنین تحویل غذا و دارو به توافق رسیدند.


روسیه در مورد عواقب تحریم‌های جدید به انگلیس هشدار داد


ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تصریح کرد: مسکو تدابیر مناسب در مورد تنش‌آفرینی و فشارهای تحریمی لندن، بکار خواهد گرفت و این اقدامات برای روسیه هیچ انتخاب دیگری جز پاسخ دادن باقی نمی‌گذارد.


سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد اقداماتی که روسیه علیه انگلیس بکار خواهد گرفت، تصریح کرد: نتیجه این اقدامات، بدون شک آسیب دیدن منافع انگلیس در روسیه خواهد بود؛ لندن در روزهای اخیر اقدامات زیادی را برای اینکه چنین وضعی پیش بیاید بکار بست.


اخبار ضد و نقیض از کشته شدن مذاکره کننده اوکراینی


برخی رسانه‌های روسیه اعلام کردند که نیروهای امنیتی اوکراین، دنیس کریف یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده خود را روز شنبه در حین دستگیری به قتل رسانده‌اند.


این در حالی‌ است که یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین اعلام کرد که خبر کشته‌شدن «کری یف»، عضو هیئت مذاکره‌کننده اوکراین در دور اول با روسیه، حین دستگیری توسط سرویس امنیتی اوکراین به صورت رسمی تایید نشده است.


گفته شده که «کری یف» یکی از اعضای اولین هیئت مذاکره کننده اوکراین در گومل که متهم به خیانت بوده،حین دستگیری توسط سرویس امنیتی اوکراین کشته شده است.


 درگیری در «بوچا» در نزدیکی کی‌یف


اسکای نیوز تصاویری هوایی از درگیری در منطقه «بوچا» در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین منتشر کرد.





وزارت خارجه روسیه سفیر آمریکا را فراخواند


وزارت خارجه روسیه سفیر آمریکا در مسکو را در اعتراض به سخنان اخیر یکی از سناتورهای آمریکایی درباره ترور ولادیمیر پوتین احضار کرد.


گراهامT سناتور آمریکا روز پنج‌شنبه در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اظهاراتی عجیب گفته، باید کسی در روسیه پوتین را ترور کند.


پوتین: تحریم‌ به‌ معنای اعلام جنگ علیه روسیه است


ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد که هر گونه تحریم علیه کشورش به معنای اعلام جنگ است. 


وی ادامه داد که زیرساخت‌های نظامی اوکراین کاملاً تخریب شده‌اند و تردیدی ندارم که روسیه به تمام اهداف خود در این عملیات خواهد رسید.


پوتین افزود که اوکراین درحال تلاش برای داشتن پایگاه‌های هسته‌ای بود و این سوال را مطرح کرد: "چگونه می‌توانیم چنین چیزی را بپذیریم؟ مقام‌های کی‌یف غیرنظامیان را سپر انسانی کرده و دانشجویان خارجی را گروگان گرفته‌اند."


نماینده اروپایی: چرا غرب علیه جنایات اسرائیل تحریمی وضع نمی‌کند؟


«ریچارد بویت بارت» نماینده پارلمان ایرلند در انتقاد از رفتارهای متناقض غرب گفته غربی‌ها طی پنج روز روسیه را به شدت تحریم کردند، ولی به خاطر هفتاد سال جنایت رژیم صهیونیستی، هیچ تحریمی علیه این رژیم اعمال نشد.


تظاهرات ضد روسیه در جنوب اوکراین


صدها نفر در شهر خرسون در جنوب اوکراین در اعتراض به حضور نیروهای روسیه در کشورشان تظاهرات کردند.


درحالی‌که معترضان به خیابان‌ها آمدند، رسانه‌های محلی گزارش دادند که برخی افراد مسلح برای متفرق کردن جمعیت تیراندازی هوایی کردند.


نقشه مناطق تحت کنترل ارتش روسیه در اوکراین


بر اساس آخرین نقشه تحولات میدانی در اوکراین اغلب مناطق مرزی این کشور با روسیه تحت کنترل نیروهای مسکو قرار گرفته‌اند.


نیروهای روسیه همچنین توانسته‌اند تمام نوار ساحلی اوکراین با دریای آزوف و بیشتر خط ساحلی این کشور با دریای سیاه را هم به تصرف درآورند.



نقشه پیشروی ارتش روسیه در خاک اوکراین


بر اساس این نقشه نظامیان روس از دو جناح به دروازه‌های کی‌یف رسیده‌اند.


بخش‌های مرکزی و غربی اوکراین تابه‌حال به‌صورت کامل در کنترل نیروهای کی‌یف هستند.


رنگ قرمز در این نقشه نشان از مناطق تحت کنترل روسیه، رنگ سفید تحت کنترل اوکراین، هاشور با خطوط سفید منطقه عملیاتی، هاشور با خطوط زرد کریمه که به روسیه الحاق شده، نارنجی تحت کنترل جمهوری‌های لوگانسک و دونتسک و رنگ زرد منطقه غیرنظامی در دنباس هستند.


شمار پناهندگان اوکراینی به ۱.۵ میلیون نفر خواهد رسید


فیلیپو گراندی رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: وضعیت در اوکراین همچنان وخیم است و تعداد پناه‌جویان فراری از این کشور ممکن است تا پایان هفته جاری به ۱.۵ میلیون نفر برسد.


رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مصاحبه‌ای تلفنی به رویترز گفت: «این سریع‌ترین بحران پناه‌جویان است که در اروپا از پایان جنگ جهانی دوم دیده‌ایم.»


گراندی گفت: تابه‌حال اکثر پناهندگان در منازل دوستان، اعضای خانواده و بستگانی که از قبل در اروپا داشتند اسکان می‌یافتند اما امواج جدید پناهندگان کمتر از این مزیت برخوردار هستند.


سخنگوی کرملین: آمریکا و اروپا همه جهان نیستند


دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین با تأکید بر توانمندی‌های روسیه گفت که آمریکا و اروپا همه جهان نیستند که قطع رابطه با آن‌ها به منزوی شدن روسیه بینجامد.


وی گفت: نمی‌توانیم از منزوی شدن روسیه سخن به میان بیاوریم زیرا آمریکا و اروپا همه دنیا نیستند.


پسکوف افزود: تحریم نفت روسیه می‌تواند بازارهای انرژی جهان را تا حد زیادی مختل کند.


وی در خصوص امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین گفت: هرگونه فاجعه در نیروگاه اتمی زاپروژیا بر همه تأثیر خواهد گذاشت و قابل‌چشم‌پوشی نیست.


زلنسکی: روسیه به اهداف خود دست نیافته است


رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که شهروندان اوکراینی که به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند به زودی به این کشور بازخواهند گشت.


به گفته وی، ارتش روسیه به اهداف مد نظر خود دست نیافته و مسکو هزاران نفر از سربازانش را از دست داده است. نیروهای اوکراینی تمام مسیرها را تحت کنترل خود داشته و در خارکوف با نیروهای دشمن درحال مبارزه هستند. متاسفانه نیروهای روسی وارد برخی شهرها شده اما این وضعیت مدت زمان زیادی به طول نخواهد انجامید.


 شهردار ماریوپل: چاره‌ای جز تخلیه شهر نداریم


شهردار شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین با اشاره به در محاصره بودن شهر گفت که هیچ چاره‌ای به جز تخلیه شهر از غیرنظامیان نداریم.


«وادیم بویچنکو» شهردار ماریوپول تصریح کرد: در شرایط گلوله‌باران مداوم، چاره‌ای جز این نیست که به ساکنان فرصت داده شود تا ماریوپل را ترک کنند.


ورود بیش از ۱۰۰ هزار پناهنده اوکراینی به لهستان در ۲۴ ساعت گذشته


مشاور نخست وزیر لهستان گفته است که ۱۰۶ هزار پناهجوی اوکراینی طی ۲۴ ساعت گذشته وارد این کشور شدند که بیشترین تعداد در ۱۰ روز گذشته است.


ابراز امیدواری وزیر دفاع ترکیه برای کاهش تنش در اوکراین


حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه پس از رایزنی با همتای روس خود گفت: انتظار تحولات مثبتی پیرامون موضوع اوکراین دارم.


ترکیه صبح امروز اعلام کرد که هواپیماهای روسیه می‌توانند از فضای این کشور عبور کنند.


ابراز نگرانی وزیر خارجه فنلاند از ادامه بحران اوکراین


پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند با ابراز نگرانی از تشدید جنگ در اوکراین گفت: حمله به اوکراین پایه‌های امنیت اروپا را تغییر می‌دهد و این ممکن است آغاز یک درگیری بسیار طولانی در منطقه  باشد.


کریدورهای امن بیشتری برای تخلیه غیرنظامیان در اوکراین ایجاد می‌شود


وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که پس از شهرهای «ماریوپول» و «وولنوواخا»، با ایجاد کریدورهای امن برای اهداف بشردوستانه در سایر شهرهای اوکراین موافقت خواهد شد.


انهدام بالگرد روسی توسط نیروهای اوکراینی


منابع محلی با انتشار ویدئویی کوتاه از سقوط یک فروند بالگرد می-۳۵ روسیه  که احتمالا در حومه کی‌یف هدف موشک دوش‌پرتاب نیروهای اوکراینی قرار گرفت، خبر داده‌اند.







لاوروف: اوکراین را از شر نازی‌ها خلاص می‌کنیم


وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است که صحبت‌های لاوروف در این تماس، بر موضوع «رویکرد روسیه در خصوص امکان برگزاری مذاکرات با مقامات اوکراینی» متمرکز شده است.


وزیر امور خارجه روسیه ضمن اشاره به این که حفظ سلامت غیرنظامیان همچنان اولویت نیروهای روسی طی این عملیات نظامی است، افزود: هدف روسیه خلع‌سلاح اوکراین و رهایی آن از شر نازی‌هاست.


اذعان وزیر دفاع اوکراین به آسیب‌پذیری از ناحیه حملات هوایی


در حالی که پیشروی نظامی روسیه ادامه دارد، وزیر دفاع اوکراین اذعان کرد نیروهای کشورش و شهرها بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر حملات هوایی روسیه دارند.


توقف موقت حملات در ۲ شهر اوکراین


خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور گفته است نیروهای روسی از ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو، حملات خود را در ماریوپل و وولنوواخا متوقف می‌کنند تا خروج مردم از این شهرها از طریق "کریدورهای بشردوستانه" میسر شود.


زلنسکی: به جایی فرار نکرده‌ام


زلنسکی روز شنبه مدعی شد که به هیچ کجا فرار نکرده است و در کی‌یف بسر می برد. وی برای اثبات اینکه در کی یف بسر می برد فیلمی از دفتر خود در کی‌یف را پخش کرد که در آن آندره یرماک دستیار وی نیز دیده می شود. نیکلای آزاروف نخست وزیر اسبق اوکراین در گفت و گو با شبکه روسیه۲۴ گفت: زلنسکی ممکن است در پناهگاه اتمی در زیر ساختمان دفتر ریاست جمهوری اوکراین که در دوره شوروی ساخته شده پناه گرفته باشد. به گفته آزاروف، این پناهگاه برای رهبران سیاسی و نظامی (جمهوری سوسیالیستی) اوکراین در دوره شوروی ساخته شده بود که در آن اتاق های زیادی برای کار و استراحت وجود دارد و به همه تجهیزات لازم مجهز شده است.


آزاروف افزود: این پناهگاه چند خروجی دارد که یکی از آنها به یک فرودگاه ویژه بالگردها منتهی می شود. برخی مقام‌ها و رسانه‌های روسیه در یک هفته اخیر مدعی شدند که زلنسکی کی‌یف و حتی اوکراین را ترک کرده است.


جمع‌آوری ۲ میلیون دلار کمک مالی برای اوکراین از سوی خاخام افراطی


خاخام «لبیش بکر» مدیر اجرایی یک سازمان تحت پوشش گروه‌های یهودی افراطی ارتدوکس اعلام کرد که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین بیش از ۲ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است. به گفته وی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور یهودی اوکراین در هیاهوی تلخ جنگ، «مایه افتخار مردم» بوده و احساس می‌کنیم، «ما همه اوکراینی هستیم».


زلنسکی دو روز پیش از یهودیان سراسر جهان خواسته بود در قبال تحولات اوکراین و جنگ روسیه علیه این کشور سکوت نکنند.


ادعای اوکراین برای کنترل شهرها


ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین مدعی شد کنترل اکثر شهرها را حفظ کرده‌ایم، در نبردهای آزادسازی مشارکت داریم و ضدحمله انجام می‌دهیم. بر اساس بیانیه این ستاد، در جریان نبردهای روز جمعه، سه جنگنده «سوخو-۲۵» و سه بالگرد روسیه سرنگون شدند. پدافند هوایی اوکراین حداقل ۳۹ هواپیمای جنگی روسیه و ۴۰ بالگرد را از آغاز درگیری‌ها منهدم کرده است.


چاووش اوغلو: آسمان ترکیه بر روی هواپیماهای روسی باز است


ترکیه پس از ژست تبلیغاتی در اعلام ممنوعیت تردد دریایی در دریای سیاه که چندان مورد توجه طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین نیز قرار نگرفت از باز بودن آسمان این کشور بر روی هواپیماهای روسی خبر داد.


مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که باز بودن آسمان ترکیه به روی هواپیماهای روسیه از نظر راهبردی و بشردوستانه بسیار مهم است.


در مقابل روسیه روز دوشنبه اعلام کرد مسکو در پاسخ به ممنوعیت‌های اعمال شده از سوی کشورهای اروپایی بر پروازهای هواپیماهای روسی، عملیات پروازی هواپیماهای ۳۶ کشور را محدود کرده است.


روسیه توئیتر و فیس بوک را تحریم کرد


سازمان نظارت بر رسانه‌های روسیه (روس کوم نادزور) در بیانیه‌ای اعلام کرد: دسترسی به فیس‌بوک و توئیتر در پاسخ به ایجاد محدودیت‌های اعمال شده از سوی این شبکه‌ها برای رسانه‌های روسی، خارج شد.


در این بیانیه گفته شده است که از ماه اکتبر سال گذشته میلادی ۲۶ مورد نقض حقوق رسانه‌های ارتباطی توسط فیس‌بوک گزارش شده است.


شبکه فیس‌بوک اخیراً دسترسی کانال تلویزیونی زویوزدا، خبرگزاری‌های ریانووستی و اسپوتنیک و تارنماهای لنتارو و گازتا رو را محدود کرده بود.




بیشتر بخوانید: 


سفیر ایران در اوکراین تشریح کرد؛ ایرانی‌های مقیم اوکراین به دلیل اعزام به جنگ امکان خروج ندارند


شورای امنیت سازمان ملل متحد در تدارک جلسه با محوریت اوکراین


ناتو درخواست منطقه پروازممنوع زلنسکی را رد کرد


نیروهای روسی وارد شهر «میکولایف» اوکراین شدند




شبکه اجتماعی فیس‌بوک روز شنبه در این رابطه اعلام کرد که راه کسب درآمد رسانه‌های دولتی روسیه را از این پلتفرم مسدود کرده است.


سازمان ملل شمار آوارگان جنگ اوکراین را ۱.۲ میلیون نفر اعلام کرد


بنا بر گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین ، بیش از ۱.۲ میلیون نفر اوکراین را ترک کرده‌اند.


از بین یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۹۷۶ پناهنده‌ای که از اوکراین گریخته‌اند، آنطور که سازمان ملل گزارش کرده است، بیش از نیمی از آنها وارد لهستان شده‌اند و باقی به کشورهای همسایه مولداوی، مجارستان، رومانی و اسلوواکی گریخته‌اند.


سنگاپور هم به جمع تحریم کنندگان روسیه پیوست


وزارت امور خارجه سنگاپور اعلام کرده است که تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی روسیه و تعداد دیگری از بانک‌های این کشور وضع کرده و همچنین محدودیت‌هایی را برای صادرات به فدراسیون روسیه قرار داده است.


شهر بندری ماریوپل به محاصره کامل روسیه در آمد


شهردار شهر بندری ماریوپل اعلام کرد که این شهر تحت محاصره نیروهای روسیه قرار دارد.


منابع میدانی نیز تایید کرده اند که ماریوپل در آستانه سقوط به دست نیروهای روسیه است.



اتحادیه اروپا فعلا نمی تواند واردات انرژی از روسیه را متوقف کند


وزیران خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه روسیه و ضرورت تسریع تنوع سازی منابع انرژی این اتحادیه را مورد مذاکره قرار دادند اما تصریح کردند که قادر به قطع سریع واردات انرژی از روسیه نیستند.


انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته