دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی جزء پیشگامان جریان مهدویت در کشور است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از مشهد، حجتالاسلام مصطفی رجاییپور در وبینار تخصصی مهدویت با موضوع فلسفه انتظار، بایدها و نبایدها در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با تبریک ایام مبعث رسول اکرم(ص) و تبریک پیشاپیش اعیاد نیمه شعبان به بیان مفهوم لغوی و اصطلاحی انتظار پرداخت و اظهار کرد: در مفهوم اصطلاحی انتظار فرج یعنی امید و آرزوی تحقق پیروزی نهایی نیروی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و گسترش جهانی ایمان اسلامی، استقرار کامل ارزشهای انسانی و تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایدهآل بهوسیله شخصیت مقدس یعنی مهدی موعود(عج) و در لغت به معنای مراقبت و چشم به راه بودن و نگرانی است و در مفهوم یک کیفیت روحی است که موجب بهوجود آمدن حالت آمادگی برای آنچه انتظار دارند، میشود؛ بنابراین هرچه انتظار بیشتر باشد آمادگی هم بیشتر است.(بیشتر بخوانید)
وی با اشاره به پیشینه انتظار، دیدگاه عقاید ادیان مختلف توحیدی مانند زرتشت، مسیح و یهود در مورد مسئله انتظار را تشریح کرد و توضیح داد: حتی در ادیان غیرتوحیدی نیز مسئله انتظار مطرح است.
مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به پیشینه انتظار در دین اسلام عنوان کرد: ریشه انتظار در دین اسلام از زمان پیامبر(ص) است و تمام مسلمانان اعتقاد به وجود حضرت مهدی(عج) دارند. علاوهبر شیعه، اندیشمندان و علمای اهل سنت جدید و قدیم نیز به صراحت مسئله انتظار را مطرح کردهاند.
رجاییپور به بیان مهدویت و انتظار فرج از منظر آیات قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) پرداخت و متذکر شد: از نظر مفسران، خداوند در قرآن کریم در آیه ۲۰ سوره یونس و آیه ۱۲۲ سوره هود به اصل انتظار اشاره کرده است. در روایات زیادی نیز بر ضرورت و لزوم انتظار حضرت مهدی(عج) در دوران غیبت تاکید شده است و در برخی از روایات، انتظار فرج جزء ارکان دین آمده است و در برخی روایات دیگر انتظار فرج را برترین جهاد دانستهاند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه امروز بحث مهدویت مظلوم واقع شده است، از تدبیر دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری جشنوارههای امامت و مهدویت تشکر کرد و بیان کرد: خوشحالم که دانشگاه آزاد اسلامی به سراغ این موضوع رفته است. حرکتی که دانشگاه در سطح کشور انجام داده، قابل تحسین است و موجب افتخار است که دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز جزء پیشگامان این جریان در سطح کشور است.
وی با اشاره به ۶ اثر مهم انتظار فرج یادآور شد: به جریان افتادن نیروهای نهفته و سرمایههای راکد انسان در پرتو دوران سخت انتظار، پالایش درون و به مرحله خلوص رساندن به دلیل طولانیشدن دوران غیبت، معنایافتن زندگی در پرتو پویایی معارف، رشد قدرت تحمل در برابر ناملایمات به دلیل قداست و عظمت هدف، فراتر رفتن از مرحله انسان متعادل و رسیدن به مرحله انسان متعالی، رهاشدن از رنجهای حقیر مادی و گامنهادن در وادی رنجهای عظیم معنوی و دغدغههای بزرگ انسانی، ازجمله آثار مهم انتظار فرج بهشمار میرود.
انقلاب اسلامی ایران براساس انتظار سازنده شکل گرفته است
رجاییپور به انواع انتظار از دیدگاه شهید مطهری اشاره و یادآوری کرد: از نظر شهید مطهری دو نوع انتظار وجود دارد؛ انتظار سازنده و انتظار ویرانگر. انتظار ویرانگر یعنی انتظاری که بگوییم خود امام زمان میآید و کارها را درست میکند که عقیدهای نادرست است؛ اما انتظار سازنده به معنای این است که تلاش کنیم مقدمات ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم کنیم که انقلاب اسلامی ایران براساس این انتظار سازنده شکل گرفته است و حضرت امام خمینی(ره) زمینهساز شکلگیری آن شدند و امیدواریم پرچم این انقلاب توسط رهبری به حضرت مهدی(عج) تحویل شود.
به گزارش آنا، در این وبینار تخصصی، استادان و نخبگان حوزه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به بیان نظرات خود در مورد فلسفه انتظار فرج پرداختند.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/