استادان دانشگاه نقطه اصلی جهاد تبیین هستند
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از شهرکرد، حجتالاسلام رضا قاسمینژاد در جلسه توجیهی با عنوان تبیین طرح جهاد فرهنگی استادان در دروس تخصصی که با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی در سالن جلسات مجتمع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد، گفت: زمان حضرت آدم(ع) با نزاع میان هابیل و قابیل جنگ میان حق و باطل آغاز شد و در این جنگ قابیل به دنبال چیزی بود که لیاقت آن را نداشت و با شبهه برانگیختن حتی برای خدا میخواست به درجههایی برسد که شایستگی آن را نداشت.
بیشتر بخوانید:
لزوم نهادینه شدن جهاد تبیین در مراکز علمی و دانشگاهها
وی بیان کرد: در جامعه کنونی در مباحث دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آنقدر فضا تاریک است که افراد نمیتوانند بفهمند که تکلیفشان چیست؛ بنابراین اینجاست که تکلیف نخبگان مهم و باارزش میشود که مقام معظم رهبری در چنین شرایطی مقامی را طراحی کردند که در مقام جهاد فرهنگی یا جهاد تدوین شناخته و معرفیشده است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: با توجه به فضای کنونی، حضرت آقا با شناختی که از تهاجم دشمن دارند و داشتند که به صورت نظامی و سیاسی بوده و امروزه فضای مجازی هم افزوده شده است با جهاد تبلیغ بهعنوان امام و هدایتگر امت ایفای نقش میکنند.
قاسمینژاد با بیان اینکه استادان در دانشگاه نقطه شروعکننده اصلی این جهاد و مخاطبشان دانشجویان هستند، افزود: وظیفه استادان فقط تدریس نیست؛ بلکه درک دانشجوست، هرچند که فضای مجازی کار را سختتر کرده است؛ اما با ارائه راهکارهایی، باید برای جذب بهتر دانشجو ارتباط مستقیم برای حل معضلات با دانشجویان برقرار کنیم.
جهاد فرهنگی موضوع جدید دانشگاه
مسئول طرح جهاد فرهنگی استادان در دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری هم در این هماندیشی فرهنگی گفت: جهاد فرهنگی موضوعی جدید در دانشگاه است و هدف از اجرای آن، توضیح و توجیه این طرح و ارائه راهکارهایی برای افرادی که در این زمینه علاقهمند هستند، است.
موسی مولوی افزود: فلسفه جهاد فرهنگی این است که در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری جهاد فرهنگی را بهعنوان وظیفه نخبگان اعلام کردند که باید در مسیر تدبیر و مسیر فرهنگی گام بردارند.
وی با اشاره به چالشهایی که میان دانشجویان است، اظهار کرد: نوعی بیاعتمادی و ناامیدی میان دانشجویان وجود دارد، بیاعتمادی و ناامیدی به دلیل شغل و اینکه خیلی از آنان میل به مهاجرت دارند و ذهنشان در فکر مهاجرت است. نوعی تغییر رفتاری نیز میان دانشجویان میبینیم ازجمله رفتارهای خود دانشجویان، خانواده و اجتماع که این تغییر رفتار را میتوان در پوشیدن لباسهای دانشجویان مشاهده کرد.
مولوی بیان کرد: بیانگیزگی، نداشتن افق پیشرو برای آینده، هیجانطلبی و مدگرایی، تقلید کورکورانه از جوامع، بیتوجهی به دستورات دینی، مقررات اداری و آموزشی و مقررات شهرنشینی، نشناختن یا فراموش کردن هویت، نگاه نادرست و غیر هدفمند به دانشگاه و اجتماع و نداشتن الگوی درست بعضی از دلایلی است که باعث به وجود آمدن ناهنجاریهایی میان دانشجویان شده است.
مسئول طرح جهاد فرهنگی استادان در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: برای حل این مشکلات و ناهنجاریها پنج گروه خانواده، فضای مجازی، اجتماعات دانشجویی، کانونهای و تشکلهای فرهنگی و بهویژه استادان، میتوانند تأثیرگذار باشند.
ترویج تقلید صحیح میان دانشجویان توسط استادان
مولوی با اشاره به اینکه الگوهای صحیح در همه رشتهها میتواند توسط استاد به دانشجو ارائه شود، اظهار کرد: یک استاد باید در کلاسها و تشکلهایی که وجود دارد در مورد خیلی از توانمندیها و اهدافی که باعث از بین بردن ناهنجاریها میشود، توضیح دهد و هر استادی میتواند تقلید صحیح از یک فرد متخصص را میان دانشجویان ترویج دهد.
وی بیان کرد: استادان در درسهای تخصصیشان میتوانند انگیزهای ایجاد کنند که دانشجو به افق روشن و اهداف خودش فکر کند و برای رسیدن به آن تلاش کند.
مسئول طرح جهاد فرهنگی استادان در دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری افزود: استادان باید موضعگیریهایی که انجام میدهند، آگاهانه باشد، نرم و آرام باشد و همینطور حرفی که میزند، آگاهانه باشد و خود به آن عمل کند و همینطور منطقی حرف بزند و صریح و واضح صحبت کند، یککلام رسا داشته و سخنانش زیبا و نیکو باشد و برای مفاهیم بهترین کلمات را انتخاب کند، معرفت و جوانمردی داشته باشد و کمک کند که در جامعه حرفهای پاک باب شود.
مولوی گفت: در طرح جهاد فرهنگی یک استاد باید زمانی که وارد کلاس میشود بهطور غیرمستقیم در زمان آزاد کلاس یکی از این چالشها را مورد مطالعه قرار دهد و آن را برای دانشجویان روشن کند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/