از بازنگری نظام آموزشی و پژوهشی تا برگزاری کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی
گروه استانهای خبرگزاری آنا، تیر ۱۳۹۸ حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، آییننامه اجرایی هیئتهای اندیشهورز استانی تعالی علوم انسانی و هنر را به رؤسای استانها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی این دانشگاه ابلاغ کرد.
طبق این آییننامه که به جزئیاتی از جمله ارکان، ضوابط و فرآیند اجرایی وظایف هیئتهای اندیشهورز استانی اشاره شده است، راهاندازی هیئتهای اندیشهورز استانی تعالی علوم انسانی و هنر در صدر وظایف معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه قرار دارد تا با ایجاد شبکه گسترده علمی و بهرهگیری از اعضای هیئت علمی و افراد برجسته، زمینه ایجاد تعامل و همکاری بیشتر در درون خانواده دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شود.
بیشتر بخوانید:
هیئتهای اندیشهورز نباید به دنبال کار اجرا باشند
دانشکده موضوعی و مسئلهمحور «مطالعات خانواده ایرانی اسلامی» در مسیر ایجاد
بر اساس بندهای این آییننامه؛ مأموریت اصلی هیئتهای اندیشهورز مساعدت و مشاورت در قلمرو سیاستگذاری، گفتمانسازی، پایش علمی و تشخیص نیازهای استانی و کشوری، شناسایی ظرفیتهای علمی استان و ارائه پیشنهادهای عملیاتی در راستای تعالی علوم انسانی و هنر بهمنظور تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به مرجعیت علمی و پیوند علوم انسانی و هنر با نظام و جامعه اسلامی است.
در این آییننامه به وظایف هیئتهای اندیشهورز استانی اشاره شده که شامل مواردی ازجمله بازنگری نظام آموزشی و پژوهشی فعلی و تبدیل آن به نظام فعال، پویا و کارآمد از طریق بررسی نقاط قوت و ضعف، شناسایی نیازهای علمی استان و تبیین نظام موضوعات و مسائل بومی، طراحی و ساماندهی محتوایی پایاننامهها، رسالهها، مقالات و نشریات علمی با هدف مأموریتگرایی براساس نظام موضوعات و مسائل واقعی استان، کشف نخبگان باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر و حمایت پژوهشی از آنها، ارائه مشاوره به انجمنهای علمی و... است.
برای تحقق این موضوع استفاده وسیع از ایدههای نو، مستندسازی، جمعبندی تجارب، نظرات خبرگان و افراد خلّاق ضروری بهنظر میرسد، هرچند سرعت تغییرات محیطی و ایجاد نیازهای مقطعی در عصر جدید موجب شده تا اغلب سازمانها از اندوختههای فکری پیشینیان بهره بگیرند.
اکنون بیش از دو سال از تشکیل هیئتهای اندیشهورز در استانهای دانشگاه آزاد اسلامی میگذرد. خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای رسالت خبری خود و در سلسله گفتوگوهایی با عنوان «اندیشهورزی بر مدار نخبگان» با رؤسای هیئت اندیشهورز در استانها، فعالیت و دستاوردهای این هیئتها را پیگیری و بررسی میکند تا رسانه دانشگاه نیز به سهم خود به اطلاعرسانی و ایفای نقش در تعالی علوم انسانی و هنر بپردازد؛ بنابراین در این شماره، گفتوگو با حامد حیاتی رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام را میخوانیم.
از بازنگری نظام آموزشی و پژوهشی تا برگزاری کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی
آنا: مأموریتهای کلان هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام را تشریح کنید.
حیاتی: مهمترین مأموریتهای کلان هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام بازنگری نظام آموزشی و پژوهشی، بازنگری برنامههای درسی، تدوین نظام مسائل بومی استان ایلام، طراحی و پیشنهاد پایاننامهها و رسالهها، طراحی نشریات علمی، طراحی کتابهای درسی، ارائه طرحهای پیشنهادی به معاونت بهمنظور توانمندسازی مدرسان علوم انسانی، شناسایی و پیشنهاد اجرایی برای راهاندازی دانشکدهها، شناسایی و پیشنهاد اجرایی برای راهاندازی رشتههای ایرانی - اسلامی میانرشتهای علوم انسانی و هنر و جایگزینی آنها به جای رشتههای گرفتار کمبود دانشجو، کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی و ... است.
ارائه آییننامه برای ایجاد ۲ رشته معماری و شهرسازی
آنا: بهمنظور بازنگری نظام آموزشی و پژوهشی چه برنامههایی در دست اجرا دارید؟
حیاتی: برنامههای بازنگری نظام آموزشی و پژوهشی شامل آییننامههای آموزشی و پژوهشی ارزیابیشده و آسیبشناسی و ارائه پیشنهاد اصلاحی درباره سیستمهای آموزش مجازی میشود که در این زمینه اقداماتی مانند ارائه آییننامه برای ایجاد دو رشته معماری و شهرسازی، طرحنامه آسیبهای نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاهها و آسیبهای نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاهها و لزوم برنامهریزی جدی در راستای تقویت زیرساختهای مورد نیاز آموزش مجازی در سال ۱۴۰۰ انجام شده و خواهد شد.
آنا: برنامههای هیئت اندیشهورز بهمنظور بازنگری برنامههای درسی چیست؟
حیاتی: در این زمینه بازنگری برنامههای درسی مطابق با توان و ظرفیت هیئت اندیشهورز استان ایلام انجام میشود و شامل بازنگری در راستای سرفصل درس زبان عمومی، حکمت هنر رشته معماری و شهرسازی، اضافهشدن درس کاربرد کامپیوتر در روانشناسی، کتاب روشهای پژوهش و تحلیل آماری مثالهای پژوهشی با SPSS و AMOS؛ کیومرث بشلیده، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز به منابع و اضافهشدن درس روانشناسی شخصیت و کتاب روانشناسی شخصیت از دیدگاه اندیشمندان اسلامی از علیاصغر احمدی به منابع است که سال ۱۴۰۰ انجام شد.
ایجاد مرکز روانشناسی و توسعه مهارتهای زندگی
آنا: در راستای تدوین نظام مسائل بومی استان ایلام چه برنامههایی دارید؟
حیاتی: برنامههای هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در راستای تدوین نظام مسائل بومی این استان شامل شناسایی نیازهای علمی میشود که اقداماتی مانند «ایجاد مرکز روانشناسی و توسعه مهارتهای زندگی»، «مطالعه شیوع و رتبهبندی آسیبهای اجتماعی شهرستان هلیلان»، «استعدادیابی نوجوانان و جوانان در زمینههای ورزشی، علمی، هنری و ...»، «تشکیل دبیرخانه مشترک فرهنگی انجمن حمایت از خانواده زندانیان شهرستان دهلران با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی»، «تحلیل محتوای برنامه محلی (بنه نمال) از منظر توجه به مؤلفههای امیدآفرینی نشاط و زندگی سالم در خانواده»، «ارائه راهکارهای رسانهای پرداخت مسئله خودکشی»، «بررسی علل و عوامل طلاق جوانان»، «بررسی هویت الکترونیکی و نقش آن در ارائه خدمات»، «بررسی راهکارهای رسانهای کاهش معضلات اجتماعی» و «اولویتهای پژوهشی تفاهمنامه با سازمان پزشکی قانونی پس از ابلاغ اولویتها از سوی هیئت اندیشهورز استان» همگی در سال جاری انجام شده و یا انجام میشود.
شناسایی و پیشنهاد راهاندازی دانشکدههای موضوعی مبتنیبر نیازهای ملی و منطقهای از برنامههای این هیئت است که شامل «راهاندازی مرکز تحقیقات مطالعات علوم قرآن و حدیث با رویکرد الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی»، «راهاندازی مرکز تحقیقات آب و محیط زیست» و «راهاندازی مرکز تحقیقات مطالعات آیندهپژوهی و سیاستگذاری در علم و فناوری و صنعت» میشود.
در این زمینه برنامه دیگری با عنوان تدوین نظام موضوعات و مسائل بومی با همکاری گروههای دانشکدههای علوم انسانی و هنر خواهیم داشت. در راستای طراحی و پیشنهاد پایاننامهها و رسالهها نیز برنامههایی شامل ارائه پیشنهادهای مدون در ساماندهی پایاننامهها و رسالهها مبتنیبر نظام مسائل استانی خواهیم داشت.
بهمنظور طراحی نشریات علمی نیز برنامه مطالعات میانرشتهای در علوم قرآن و حدیث را داریم.
ارائه طرح توجیهی کتب درسی و کمکدرسی مطابق با سرفصلهای بازنگریشده
آنا: در طراحی کتابهای درسی چه برنامههایی در دست اجرا دارید و یا اجرا کردهاید؟
حیاتی: برنامهها در راستای طراحی کتابهای درسی شامل ارائه طرح توجیهی کتب درسی و کمکدرسی مطابق با سرفصلهای بازنگریشده شامل «درس مباحث روانشناسی ۱، نام درس مباحث روانشناسی ۲ و کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد ترجمه پورافکاری»، «درس روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و کتاب علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی»، «درس روشهای تحقیق در روانشناسی و کتاب روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی جلد ۱ و ۲»، «درس روانشناسی شخصیت و کتاب روانشناسی شخصیت از دیدگاه اندیشمندان اسلامی»، «درس کاربرد کامپیوتر در روانشناسی و کتاب روشهای پژوهش و تحلیل آماری مثالهای پژوهشی با SPSS و AMOS؛ کیومرث بشلیده، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز»، «درس متون روانشناسی انگلیسی ۲ که در قسمت توضیحات منابع ذکرشده اشتباه است و مربوط به درس روانشناسی اجتماعی هستند که نیاز است اصلاح شوند»، «ترجمه و تحلیل کتاب The best arguments against God»، «نقدی بر طبیعتگرایی و رد براهین اثبات وجود خدا در اندیشه گراهام اًپی» و «کتاب شریعت، حکمت و سیاست» است.
طراحی و پیشنهاد دورههای توانمندسازی مدرسان علوم انسانی
آنا: هیئت اندیشهورز در زمینه ارائه طرحهای پیشنهادی به معاونت علوم انسانی برای توانمندسازی مدرسان چه برنامههایی دارد؟
حیاتی: برنامههای هیئت برای ارائه طرحهای پیشنهادی به معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه بهمنظور توانمندسازی مدرسان علوم انسانی شامل «طراحی و پیشنهاد دورههای توانمندسازی مدرسان علوم انسانی» و «برگزاری کارگاهها» و «برگزاری وبینار و پیشهمایش موضوع ظرفیتهای وجودی امیرالمؤمنین علی(ع) برای تعالی انسان معاصر در سطح ملی» و کارگاه معرفتافزایی میشود.
در این زمینه اقدامات زیادی مانند «هیجان حلقه گمشده در آسیبهای روانی»، «مدیریت فضای مجازی کودکان در دوران کرونا»، «محرمپژوهی»، «مدیریت استرس»، «انجمن علمی میکروبیولوژی»، «روانشناسی در معماری»، «کرونا فاجعه یا معجزه»، «تفاهمنامه با کمیته امداد با موضوع مشاوره و استعدادسنجی و تیمسازی در راستای برگزاری پیشرویدادهای کارآفرینی در سطح ادارات اجرایی و استارتآپویکند استانی»، «ایجاد بستر کسب و کار نوین بین جامعه مددجوی فارغالتحصیل، ایجاد اشتغال دانشبنیان در حوزه رشتههای علوم انسانی»، «کارگاه معرفت انسانی و هنر استان ایلام با سخنرانی عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی» انجام شده است.
شناسایی و پیشنهاد راهاندازی دانشکدههای موضوعی مبتنیبر نیازهای ملی و منطقهای
آنا: برنامههای هیئت در شناسایی و پیشنهادهای اجرایی برای راهاندازی دانشکدهها چیست؟
حیاتی: شناسایی و پیشنهاد راهاندازی دانشکدههای موضوعی مبتنیبر نیازهای ملی و منطقهای از برنامههای هیئت اندیشهورز است که شامل «راهاندازی مرکز تحقیقات مطالعات علوم قرآن و حدیث با رویکرد الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی»، «راهاندازی مرکز تحقیقات آب و محیط زیست» و «راهاندازی مرکز تحقیقات مطالعات آیندهپژوهی و سیاستگذاری در علم و فناوری و صنعت» میشود.
برنامههایی مانند ارائه طرحهایی برای رصد رشتههای موجود و شناسایی، طراحی و پیشنهاد اجرایی برای رشتههای ایرانی - اسلامی میانرشتهای علوم انسانی و هنر نیز داریم که اقداماتی مانند همکاری اعضای هیئت علمی (هیئت اندیشهورز استان ایلام) با بنیاد علوی در شهرستان هلیلان و راهاندازی رشته کارشناسی ارشد معماری اسلامی و شهرسازی اسلامی انجام شده است.
ارائه مشاوره به انجمنهای علمی استادان، دانشجویان، مراکز تحقیقاتی و مدارس عمومی
آنا: برنامههای هیئت اندیشهورز استان ایلام برای کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی چیست؟
حیاتی: در این زمینه ارائه طرحهایی برای گسترش کرسیها در استان ایلام در دستورکار است که شامل هشت برنامه «سند جامع راهبردی اربعین با محور استان ایلام»، «سیاست گفتوگویی: بررسی تطبیقی سیاست رضوی و دموکراسی گفتوگویی»، «پیامدهای سیاسی آیین پیادهروی اربعین»، «کرسی نظریهپردازی در زمینه هنر با موضوع جایگاه معماری در تمدن نوین اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب»، «مدنیت و تمدن نوین اسلامی ضرورت علم بنیاد بودن»، «تحلیل و نقد مبانی و آرای رشید و رضا در زمینه حدیث»، «تحلیل و نقد مبانی و آرای ابوریه در زمینه حدیث» و «بررسی و تحلیل اعجاز علمی قرآن» میشود.
بیشتر بخوانید:
از برگزاری کرسیهای ترویجی تا معطلماندن پیشنهادهای علمی
بهروزرسانی تمام سرفصلهای درسی رشتههای علوم انسانی و هنر
از راهاندازی رشتههای کاربردی تا فعالیت در حوزه «حفاظت از حکمرانی محیطزیست»
سایر برنامههای این هیئت شامل «ارائه مشاوره به انجمنهای علمی استادان، دانشجویان، مراکز تحقیقاتی و مدارس عمومی»، «بررسی و ارزیابی کارشناسی نسبت به طرحهای پیشنهادی» و «کشف نخبگان باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر» میشود.
راهاندازی مرکز تحقیقات علوم قرآن و حدیث برای نخستین بار در کشور
آنا: هیئت اندیشهورز تا چه اندازه در بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... استان ایلام موفق بوده و چه نتایج و دستاوردهایی در هیئت حاصل شده است؟
حیاتی: هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد استان ایلام در مدت تشکیل موفق شد برای نخستین بار در کشور، مرکز تحقیقات علوم قرآن و حدیث را با رویکرد الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی راهاندازی کند و به کمک اعضای هیئت علمی در قالب تشریح وظایف هیئت علمی الف در این زمینه مفید فایده واقع شد.
مرکز تحقیقات علوم قرآن و حدیث موفق شد امسال مجلهای با عنوان مجله علمی خردنامه قرآن و حدیث که از معاونت علوم انسانی و هنر، مجوز آن را از کمیسیون نشریات گرفتهاند، اخذ کند. این مرکز تحقیقات که زیر نظر هیئت اندیشهورز در حال فعالیت است، براساس بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری بهمنظور تمدنسازی اسلامی برای زمینهسازی ظهور، ایجاد فعالیت میکند.
به جز مرکز تحقیقاتی که در راستای بیانیه گام دوم راهاندازی کردیم، یک مجله علمی که مقالههایی از طرف اعضای هیئت علمی، استادان و نخبگان و دانشجویان دریافت میکند، فعالیت خود را آغاز کرد.
موضوع دوم مرکز تحقیقات اربعینپژوهی است، استان ایلام بهعنوان پایتخت خادمین امام حسین(ع) و بیشترین زائر از طریق مرز و طولانیترین مرز مشترک با کشور عراق و تنها مرز شیعی این توفیق را پیدا کردهایم که در دانشگاه آزاد به کمک هیئت اندیشهورز، مرکز تحقیقات اربعینپژوهی را راهاندازی کنیم و برای نخستین بار در کشور با همین رویکرد براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی این کار انجام شد.
انعقاد بیش از ۱۵ تفاهمنامه که با وظایف هشتگانه هیئت اندیشهورز همسو هستند
آنا: نحوه تعامل و هماندیشی هیئت با مسئولان اجرایی استان و شهرستانها و معاونتها و گروههای علمی دانشکدهها در حل مسائل و چالشها چگونه بوده است؟
حیاتی: بیش از ۱۵ تفاهمنامه را که با وظایف هشتگانه هیئت اندیشهورز همسو هستند، منعقد کردیم، طرحهای پژوهشی گرفتیم و استادان نخبه دیگر دانشگاهها و بومی استان را زیر نظر هیئت اندیشهورز آوردیم که بهخوبی هم فعالیت کردند.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/