دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1400 - 11:52
حجت‌الاسلام خسروبیگ در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

حقیقت بعثت از منظر امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) چیست؟

رئیس امور فرهنگی دانشجویی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با واکاوی حقیقت بعثت از منظر امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: خداوند نبی مکرم اسلام(ص) را برانگیخت تا انسان را از ظلمت و جهل برهاند و مردم را از فسادی که گریبانگیرشان شده بود نجات دهد.
کد خبر : 644843
بعثت پیامبر

حجت‌الاسلام عبدالرسول خسروبیگ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در شیراز با طرح این سوال که چرا بعثت اتفاق افتاد؟ اظهار کرد: انگیزه‌ بعثت، نزول وحی و نزول قرآن است‌، یعنی نخست با عقل و دوم باید با نقل صحیح به این پرسش پاسخ داده شود.




بیشتر بخوانید:


چرا پیغمبر خدا (ص) در میدان مبارزه اشک می‌ریختند؟




وی اضافه کرد: نزول وحی یعنی با حکمت دلت را مصفا بخش که حکمت را یک حکیم با عقلانیت مصر است و جلوه الهی را در وجود پیام‌آورش می‌بیند و نزول قرآن هم انگیزه تلاوت این کتاب آسمانی بر بشر بوده که همان تزکیه نفس، رهیدن از ظلمات و در نهایت گفتمان خدا بر انسان است (نقل).


رئیس امور فرهنگی دانشجویی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه توحید اصلی‌ترین و مهم‌ترین پیام بعثت است، اداه داد: فراگیری این اصل چنان گسترده است که اسلام را دین توحید می‌شناسد.(انبیا/۲۵)


خسروبیگ متذکر شد: توحید از منظر دیگر فقط راه‌حل از بین بردن بحران‌های دوران جاهلیت نیست که به‌عنوان یک شعار محض به آن نگاه کرد.


وی با بیان اینکه توحید، نفرت و دوری و نفی طاغوت‌هاست، اضافه کرد: توحید یعنی تکیه نکردن به هیچ قدرتی به جز قدرت و عظمت الله.


رئیس امور فرهنگی دانشجویی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس یادآور شد: بنابراین انسان قرن حاضر بیش از هر زمان دیگر به این اصل حیاتی نیاز دارد، چراکه بشر امروز هم گرفتار طاغوت و بت‌های درونی است و هم دچار آلام و دردها و بت‌های بیرونی شده و از هرگونه پیشرفت عاقلانه و عادلانه و سعادت واقعی و رشد و بالندگی بازمی‌ماند.


خسروبیگ تبیین کرد: ممکن است گفته شود در این عصر با وجود امکانات به‌روز به خیلی از پیشرفت‌ها دست یافته‌ایم، اما واهی و بعضا تهی است.


وی با بیان اینکه بعثت اصل گرایش به توحید است، تأکید کرد: توحید یعنی نپذیرفتن بی‌عدالتی، بنابراین از شخصی‌ترین رفتار انسان تا قانونگذاری برای حکومت جهانی جایگاه اجرای اصل توحید است.


رئیس امور فرهنگی دانشجویی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در ادامه توضیح داد: وقتی بعثت را از کلام بزرگانی همچون امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که خود شاهد عینی و ناظر واقعی و دلسوخته این جریان بزرگ بوده و شخصیتی همچون حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها که بدون واسطه از زبان نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم شنیده، واکاوی می‌کنیم از سخن آنان درمی‌یابیم که خداوند نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم را برانگیخت تا تمام کارهای خود را به اتمام برساند و انسان را از ظلمت و جهل برهاند و مردم را از فساد و فتنه‌هایی که گریبانگیرشان شده بود نجات دهد.


خسروبیگ تبیین کرد: پیش از بعثت نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم چراغ هدایتی نبود و اگر هم بود بی‌نور شده بود و کوردلی همگان را فرا گرفته بود.


وی خاطرنشان کرد: پیش از بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم سایه شوم جهل و تعصب همه‌جا را فرا گرفته بود و به حقیقت سخن و تعبیر ارزشمند بزرگان دین خلاصه کلام این است که آری پیامبر برانگیخته شد تا انوار مقدسه الهی را هم بشناساند و هم بنمایاند.


انتهای پیام/۴۰۷۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته