دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1400 - 16:17

نمایشگاه گردشگری جهان اسلام؛ ظرفیتی برای انجام یک کار حرفه‌ای متمرکز

جایگاه دینی و اسلامی ایران همواره زبان‌زد سایر نقاط جهان بوده است، از همین رو در تاریخ 17 الی 20 خرداد 1401، «نمایشگاه گردشگری جهان اسلام» در ایران برگزار خواهد شد.
کد خبر : 644716
image-20220228161500-2.jpeg



نمایشگاه گردشگری جهان اسلام؛ ظرفیتی برای انجام یک کار حرفه‌ای متمرکزبه گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، جایگاه دینی و اسلامی ایران همواره زبان‌زد سایر نقاط جهان بوده است، از همین رو در تاریخ 17 الی 20 خرداد 1401، «نمایشگاه گردشگری جهان اسلام» در ایران برگزار خواهد شد.


به گزارش کاماپرس، نمایشگاه گردشگری جهان اسلام که توسط شرکت تدبیر و تحول آما برگزار می شود، می‌تواند یک پل ارتباطی میان ایران و 1.8 میلیارد مسلمان در سایر نقاط جهان باشد و آن‌ها را به یکدیگر بشناساند.


سید محسن اخوان، مسئول مرکز گردشگری مذهبی ناصریه، اعتقاد دارد نمایشگاه گردشگری جهان اسلام هم مانند تمامی نمایشگاه‌های دیگر، ظرفیت و پتانسیلی است برای اینکه افرادی که در این عرصه فعالیت دارند، گرد هم جمع شوند.


مرکز گردشگری اسلامی ناصریه کجاست؟


مدرسه علمیه ناصریه در قلب مسجد امام اصفهان قرار دارد. مدرسه‌ای که همزمان با ساخت بنای اصلی مسجد در زمان شاه عباس اول و با نقشه‌کشی و مهندسی عالم بزرگ شیعی شیخ بهایی(ره) احداث شده است.


در دوران پهلوی به علت بی‌مهری صورت گرفته نسبت به آثار تاریخی مذهبی، این مدرسه نیز مانند بسیاری از مدارس علمیه دیگر اصفهان رو به ویرانی و تخریب گذاشت تا حدی که حتی امکان حضور طلاب مشغول به تحصیل در مدرسه به علت فرسودگی عملاً غیرممکن شد و دیگر از آن به‌عنوان محلی برای تحصیل و تدریس استفاده نکردند و در نهایت مدرسه ناصریه خالی از سکنه شد.


اما در اواخر سال 1388 با توجه به حجم زیاد و رو به رشد حضور گردشگران خارجی و هم‌وطنان ایرانی، این مدرسه به‌عنوان پایگاهی فرهنگی و تبلیغی معرفی شد که در راستای همین هدف نیز فعالیت‌های جدیدی برای مدرسه برنامه‌ریزی و تعریف شد. اکنون نیز به عنوان پیوندی میان گردشگری و اسلام است و از ان استفاده‌های توریستی فراوانی می‌شود.


شهر اصفهان از گذشته، مورد توجه گردشگران داخلی و البته خارجی بوده است در این میان بازدید از مسجد امام و در پی آن، مدرسه ناصریه اهمیت ویژه‌ای دارد. از این رو، ابتدا جهت بهره بردن از ظرفیت این مدرسه، از بین طلاب مسلط به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی در امر تبلیغ به‌صورت چهره به چهره کمک گرفته شد.


سپس فعالیت‌ها و اقداماتی که از جمله آنان می‌توان به فضاسازی محیطی و بهره‌برداری از نمایشگاه دائمی و فاخر با طراحی ایرانی اسلامی در حجره‌های مدرسه اشاره کرد که بسیار مثمر ثمر بوده و هست.


این مدرسه در نظر دارد، نمایشگاهی دوم و مجزا برای استفاده مخصوص گردشگران ایرانی برگزار کند. همچنین کتابخانه آن با اولویت کتاب‌های زبان خارجی احیا شود. به گفته مدیر این مجموعه، تحقیق و چاپ بروشورهای راهنمایی توضیحی درباره مسجد، مدرسه و معماری اسلامی با سبکی نو، تهیه نرم‌افزارهای تبلیغی و آموزشی چندرسانه‌ای جهت تدوین و انتقال تجارب تبلیغ در عرصه بین‌الملل، تهیه و ارائه فایل‌های چندرسانه‌ای مورد نیاز مخاطبین خارجی، برقراری ارتباط مستمر و دائمی با مخاطبان پس از بازگشت به کشورهای خود به‌وسیله سامانه سیاح نیز در دست اقدام است.


علاوه بر این، راه‌اندازی سایت جدید مدرسه به صورت کارآمد، به روز و جامع، شناسایی و ارتباط مستمر با راهنمایان تور و اقدام برای هماهنگی و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های مدرسه و همچنین آموزش‌ به راهنمایان گروه‌ها به عنوان چشم‌انداز آن تعریف شده‌اند.


نمایشگاه گردشگری جهان اسلام چه ظرفیتی دارد؟


در همین خصوص، سید محسن اخوان، مسئول مرکز گردشگری مذهبی ناصریه، معتقد است که نمایشگاه گردشگری جهان اسلام در وهله اول، مانند تمامی نمایشگاه‌های دیگر، ظرفیت و پتانسیلی است برای اینکه افرادی که در این عرصه فعالیت دارند، گرد هم جمع شوند.


اخوان بیان می‌کند که تاکنون در این زمینه هیچ نمایشگاهی برگزار نشده است و تنها کارهای پراکنده و کوچک در این زمینه به چشم می‌خورند. بر همین اساس، این نمایشگاه انجام یک کار حرفه‌ای برای متمرکز کردن و جمع کردن افرادی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند که آن‌ها با یکدیگر آشنا شوند.


از سوی دیگر، از آنجا که این یک نمایشگاه تخصصی است، مخاطبان آن هم مخاطبان حرفه‌ای و تخصصی خواهند بود.


مسئول مرکز گردشگری مذهبی ناصریه همچنین یادآوری می‌کند که اساسا نمایشگاه‌ها، چه در بخش داخلی و چه در بخش بین المللی به معرفی افراد به یکدیگر و شناساندن آن‌ها، می‌پردازند؛ نمایشگاه گردشگری اسلامی هم همین است و در پی آن، ظرفیت‌ها و ارزش افزوده‌هایی پنهان وجود دارند که افرادی که دور از مرکز و جمع هستند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و از آن برای معرفی خود بهره ببرند.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته