دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1400 - 14:21

خطیب‌زاده: از اواخر بهمن ستاد بحران ویژه تحولات اوکراین تشکیل دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای به تشریح اقدامات انجام شده درزمینهٔ مساعدت به هم‌میهنان مقیم اوکراین برای خروج از این کشور جنگ‌زده پرداخت.
کد خبر : 643895
سعید خطیب‌زاده

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از کانال اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اقدامات این وزارتخانه جهت رسیدگی به امور ایرانیان مقیم اوکراین و حل‌وفصل مشکلات آن‌ها در شرایط توسعه تنش‌ها اظهار داشت: با شروع بحران و بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیف از ۲۴ و ۲۵ بهمن تا به امروز اقدامات گسترده و متنوعی را در این خصوص انجام داده‌اند.


وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های دقیقی که در وزارت امور خارجه انجام شده بود و تحولاتی که امروز شاهد آن هستیم از قبل به‌عنوان محتمل‌ترین سناریو به اطلاع مراجع و نهادهای ذی‌ربط نیز رسانده شده بود، ستاد بحران سریعاً در محل وزارت امور خارجه تشکیل و تلاش گردید تا حداکثر هماهنگی‌ها میان صف و ستاد باهدف مدیریت بهتر اوضاع و در صورت لزوم، تسهیل خروج شهروندان و دانشجویان ایرانی انجام پذیرد.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه با وزرای خارجه هر دو کشور گفتگو داشت. ایشان همچنین چندین بار با سفیر کشورمان در کی‌یف تماس تلفنی برقرار نموده و دستورالعمل‌های لازم در جهت ارائه خدمات فوری و ویژه به ایرانیان مقیم را مورد تأکید قرار دادند و در آخرین اقدام نیز با وزیر خارجه مجارستان گفتگوی تلفنی داشت تا خروج ایرانیان از مرزهای آن کشور را تسهیل نماید.


سعید خطیب زاده تصریح کرد: پیگیری وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین، به‌روزرسانی اطلاعات و مشخصات تماس و محل اقامت ایرانیان مقیم و ایجاد بانک اطلاعات در این زمینه، اختصاص شماره تلفن ویژه جهت تماس ایرانیان مقیم با معاونت کنسولی وزارت امور خارجه به‌صورت ۲۴ ساعته و همچنین اقدام مشابهی از سوی سفارت کشورمان در کی‌یف، تهیه و انتشار اطلاعیه سفارت در خصوص لزوم‌ هوشیاری و آمادگی برای شرایط اضطراری از دیگر اقدامات این وزارت خانه است.


وی افزود: همچنین سفارت کشورمان در کی‌یف در تماس مداوم با کلیه اتباع ایرانی به‌ویژه دانشجویان بوده و به‌صورت تلفنی و حضوری به‌ سؤالات و درخواست‌های ایرانیان عزیز پاسخ خواهد گفت. دریافت نظرات و درخواست‌های ایرانیان از طریق تماس‌های تلفنی و صفحات سفارت در فضای مجازی، ارائه خدمات کنسولی فوری به برخی متقاضیان در طول شبانه‌روز، پاسخگویی به سؤالات و نگرانی‌های ایرانیان و دانشجویان در شبکه‌های مختلف اجتماعی و دیدار سفیر کشورمان با جمع‌های مختلفی از دانشجویان ایرانی از دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده است.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد توجه به پاسخگویی به خانواده‌های نگران ایرانیان ازجمله دانشجویان ما از وظایف دیگر بوده است.


خطیب زاده اظهار داشت، هماهنگی و اتخاذ تمهیداتی با هواپیمای جمهوری اسلامی ایران برای تخلیه اتباع کشورمان از دیگر اقدامات مهم در آغاز این بحران بوده است که در صورت امکان انجام پرواز و صدور مجوز از طرف دولت اوکراین و اطمینان از امنیت پرواز به‌سرعت انجام می‌شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ارسال دستورالعمل‌های لازم به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه اوکراین که امکان عزیمت هم‌وطنان به آنجا متصور است از اقدامات دیگر بوده است. سفارتخانه‌های ما در لهستان، مجارستان، بلاروس، مولداوی و رومانی در حالت آماده‌باش کامل بوده و اختیاراتی برای مدیریت عبور ایرانیان به ایشان داده شده است.‌


خطیب زاده در پایان تأکید کرد: سفارت ایران در کی‌یف با تمام توان مشغول فعالیت است و مهم‌ترین مأموریت آن حل‌وفصل مشکلات ایرانیان است تا اطمینان از حل‌وفصل مشکلات تک‌تک هم‌وطنان این مأموریت کلیدی ادامه خواهد داشت. بدیهی است وزارت امور خارجه با طرفین موضوع در تماس مداوم بوده و تصمیمات جدید با توجه به روند تحولات به اطلاع شهروندان عزیز ایرانی خواهد رسید.


انتهای پیام/۴۱۵۵/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته