دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

فشار تهیه‌کنندگان و سینماداران برای بلیت ۵۰ هزارتومانی سینما/ رقمی که صندلی سالن‌ها را خالی‌تر از قبل می‌کند

گروهی از تهیه‌کنندگان و صاحبان سینما در جلسه اخیر شورای صنفی نمایش، طرح افزایش قیمت بلیت سینماها به ۵۰ هزار تومان را مطرح کرده‌اند و منتظر تأیید سازمان سینمایی هستند.
کد خبر : 643871
اکران سینما



به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در کنار بسیاری از عوامل فنی و اجتماعی مختلف که باعث شده سینما رفتن کم کم جایگاه خود را به عنوان یک تفریح خانوادگی، در میان خانواده‌های ایرانی از دست بدهد و تعداد دفعات رفتن ایرانی‌ها به سینما به طور متوسط از نزدیک به ۲ بار در دهه شصت، به کمتر از نیم بار در دهه‌های بعدی برسد، مسئله افزایش قیمت بلیت نیز کاملا تأثیرگذار بوده است، اتفاقی که تقریبا هر سال رخ داده است و شرایط را برای دوستداران هنر هفتم سخت‌تر کرده است.


افزایش قیمت بلیت در سالی که گذشت باتوجه به تعطیلی و استفاده پنجاه درصدی از ظرفیت سالن‌های سینما باعث شده بود تا در ۶ ماهه اول سال، تنها یک فیلم موفق روی پرده داشته باشیم و عملا بخش عمده‌ای از مخاطبان پیگیر سینما، به دلیل مسائل مختلفی همچون بیماری کرونا، کم شدن کیفیت آثار در حال اکران و البته گران شدن تماشای فیلم به صورت یک تفریح خانوادگی، قید سینما رفتن را بزنند و با چند ماه تأخیر نسبت به اکران، فیلم‌های روز سینما را از طریق سایت‌های دانلود فیلم یا پلتفرم‌های مختلف دنبال کنند.


با وجود اینکه شوک تغییر قیمت ناگهانی در سینمای ایران پیش از این هم اعمال شده و هر بار به نوعی با شکست روبرو شده، اما به نظر می‌رسد با فشار سینماداران و برخی از تهیه‌کنندگان به سازمان سینمایی قرار است برای سال آینده، سینما با افزایش قیمت بلیت ۶۶ درصدی مواجه شود و به قیمت ۵۰ هزار تومانی برسد، رقمی که شاید برای سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان آثار و همینطور صاحبان سینماها رقم کم و معقولی به نظر برسد، اما برای درصد بالایی از اقشار جامعه، رقم زیادی است و صرفه اقتصادی ندارد که یک خانواده ۴ تا ۵ نفره، سینما رفتن را در سبد تفریحات ماهانه خود قرار دهد.


فشار تهیه‌کنندگان و سینماداران برای بلیت ۵۰ هزارتومانی سینما/ رقمی که صندلی سالن‌ها را خالی‌تر از قبل می‌کند


پیشنهاد افزایش قیمت در جلسه شورای صنفی نمایش


گویا در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش، تعدادی از سازندگان آثار که اکران فیلم‌هایشان از اوایل سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد، درخواست افزایش قیمت بلیت سینما را دارند تا شاید با استفاده از این روش، مسئله استقبال کم مخاطب از فیلم‌هایشان را مخفی کنند و تا حدودی بتوانند کمبودهای موجود در این زمینه را جبران کنند. اگرچه طرح این گروه از اهالی سینما که همواره توجه ویژه‌ای به گیشه دارند و به دنبال پرفروش‌تر شدن فیلم‌ها هستند، نه صرفا در رابطه با تمام سینماها که مربوط به سالن‌های مدرن و به‌روز کشور است، سالن‌هایی که اکثرا در پردیس‌های سینمایی هستند و هزینه نگهداری این سالن‌ها به نسبت سینماهای تک‌سالنه یا چند سالنه قدیمی بسیار بالاتر است.


طبق این طرح که به صورت غیررسمی در رسانه‌های مختلف سینمایی منتشر شده، بلیت سینماهای ممتاز و مدرن در سانس‌های انتهایی هرروز و اکثر سانس‌های روزهای پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل پنجاه هزار تومانی بشود و در سینماهای درجه یک و دو، این رقم کمتر باشد. همچنین پیشنهاددهنده‌های این طرح، برای اینکه این افزایش قیمت را کمی تا حدودی تلطیف کنند، در طرح خود دست به ابتکار جالبی زدند و یکشنبه‌ها را نیز در کنار سه‌شنبه‌ها، به روزهای نیم بهای سینما در ایران تبدیل کرده‌اند. اگرچه این بخش می‌تواند باعث شود گروهی از تماشاگران برای دیدن فیلم به سینما رفتن ترغیب شوند، اما باز هم نمی‌توان روی این مسئله مانور داد که حتما شلوغی که در اواسط هفته به واسطه نیم بها بودن، رخ می‌دهد، حتما در ابتدای هفته و روز یکشنبه نیز عملی می‌شود و در این روز نیز شاهد حضور پررنگ مخاطبان در سالن‌های سینما خواهیم بود.




بیشتر بخوانید:


سالی که پرویز پرستویی با فیلم‌هایش گیشه‌ها را فتح کرد


فروش 4 میلیارد تومانی فیلم‌های روی پرده در هفته آخر بهمن




فشار تهیه‌کنندگان و سینماداران برای بلیت ۵۰ هزارتومانی سینما/ رقمی که صندلی سالن‌ها را خالی‌تر از قبل می‌کند


مدعیان 100 میلیاردی شدن در گیشه سینما


نکته دیگری که مسئله افزایش قیمت بلیت ۵۰ هزار تومانی می‌تواند به وجود بیاورد، مسئله رکوردشکنی‌های احتمالی و ادعاهایی همچون «پرفروش‌ترین فیلم تاریخ» شدن در برخی از آثار است. با بلیت‌هایی به قیمت ۵۰ هزار تومان، هر فیلم سینمایی برای رسیدن به ۱۰ میلیارد تومان، تنها به دویست‌هزار تماشاگر احتیاج دارد، رقمی که خیلی هم زیاد نیست و در طول سال احتمال اینکه مثلا ۱۰ فیلم بتوانند این تعداد از مخاطب را به سالن‌ها بکشانند بسیار زیاد است و ما شاهد ورود فیلم‌های زیادی به باشگاه ۱۰ میلیاردی‌ها و البته بیشتر خواهیم داشت. یعنی اگر فیلمی مثلا به اندازه پرمخاطب‌ترین اثر امسال یعنی «دینامیت» که نزدیک به ۲.۵ میلیون نفر مخاطب داشت برسد، قطعا فروش آن از صد میلیارد تومان هم بالاتر می‌رود و آن وقت است که دیگر باید از چرتکه‌های بزرگتری برای حساب و کتاب فروش فیلم‌ها در سینما استفاده کرد.


در حال حاضر که سقف فروش فیلم‌های ایرانی نزدیک به نصف این رقم است و پرفروش‌ترین فیلم امسال با فروش نزدیک به ۵۵ میلیارد تومانی، عنوان «پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران» را در تمام تبلیغات شهری و مجازی به خود الصاق کرده است، نمی‌توان خیلی سازندگان این آثار را کنترل کرد و هرچه به آنها بگوییم که فیلم شما حتی در میان ۲۰ فیلم پرتماشاگر تاریخ سینمای ایران هم جایی ندارد، باز نمی‌شنوند و صرفا رقم میلیاردی جلوی نام فیلمشان را می‌بینند و هرروز رکورد ثبت شده‌شان را افزایش می‌دهند.


اما اگر قیمت بلیت‌ها برای سال آینده با این افزایش ۶۶درصدی مواجه شود و واقعا قیمت‌ها به ۵۰ هزار تومان برسد، ما باید شاهد به وجود آمدن شرایط متفاوتی در زمینه اکران باشیم. وقتی فقط و فقط تماشای یک فیلم برای خانواده‌ای ۴ نفره ۲۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد (بدون هزینه‌های جنبی رفت و آمد، خورد خوراک و... که می‌تواند این رقم را تا دو، سه برابر هم افزایش دهد) نباید انتظار داشت که خانواده‌های ایرانی هر ماه برای تماشای یکی دو فیلم به سینماها بروند و باعث رونق این هنر شوند. شاید برای بسیاری از سینماگران این رقم‌های زیر یک میلیون برای تفریحات چند نفره، ارقام قابل توجهی نباشد اما برای خانواده‌های معمولی هنوز هم این عدد و رقم‌ها مهم است و کم و زیاد شدنشان می‌تواند به طور مستقیم روی سبد فرهنگی و تفریحی خانوارهای ایرانی تأثیر بگذارد.


فشار تهیه‌کنندگان و سینماداران برای بلیت ۵۰ هزارتومانی سینما/ رقمی که صندلی سالن‌ها را خالی‌تر از قبل می‌کند


و سینمایی که هرروز خالی‌تر می‌شود...


تجربه ثابت کرده است که افزایش قیمت بلیت در تمام این سال‌ها یکی از آفت‌های اصلی سینما بوده و باعث شده که سال به سال از میزان تماشاگران فیلم‌ها روی پرده نقره‌ای کاسته شود. با مروری بر تعداد تماشاگران فیلم‌ها در دهه‌های قبل و مقایسه آن اعداد و ارقام با میزان مخاطبان امروزی، می‌توان به این نتیجه رسید که خود سینمادارها و سینماگران و مدیران و مسئولان سینمایی با دستان خود کاری کردند که قشر عظیمی از مردم سالن‌های سینما را ترک کنند یا نهایتا در طول سال، یک یا دو بار به سینما بروند. در حالی که این تفریح در گذشته طرفداران فراوانی داشت و حتی خانواده‌های زیادی بودند که در گذشته در طول یک روز، دو بار و برای تماشای دو فیلم مختلف به سینما می‌رفتند و یا یک فیلم را چند بار در سینماها می‌دیدند. اما با این افزایش قیمت بلیت نمی‌توان دیگر توقع چنین اتفاقاتی را داشت و احتمال داد که یک نفر یا یک خانواده برای تماشای اثری چند مرتبه بلیت ۵۰ هزار تومانی تهیه کند و روی صندلی سینما، به تماشای فیلم دلخواهش بنشیند.


مدیران سازمان سینمایی در طول چند ماهی که هدایت سینما را برعهده گرفته‌اند با چالش‌های ریز و درشت متعددی مواجه شدند که هرکدام دردسرهای خاص خود را داشته است و حالا مسئله افزایش بلیت نیز یکی از تازه‌ترین مسائل به وجود آمده برای این سازمان است و باید ببینیم آنها چه تصمیمی خواهند گرفت. آیا با تصویب بلیت ۵۰ هزار تومانی باعث خوشحالی تهیه‌کنندگان و سینماداران و متعاقباً دورشدن مردم از سالن‌های سینما می‌شوند، یا به این رقم که برای درصد زیادی از مخاطبان سینما رقم زیادی است نه می‌گویند و سعی می‌کنند شرایط اکران را برای سال جدید، بهبود ببخشند.؟ این سوالی است که پاسخ آن در یکی دو هفته آتی مشخص می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۷۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب