دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1400 - 20:00
پژوهشگر مسائل روسیه و اوراسیا در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

اهداف بلندمدت آمریکا از تحمیل بحران اوکراین به روسیه/ مسکو مواظب باتلاق کی‌یف باشد

یک کارشناس مسائل روسیه به بررسی شکل گرفتن بحران اوکراین و اهداف قدرت‌های بین‌المللی از ایجاد آن پرداخت.
کد خبر : 643767
رامین آریان راد



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، رامین آریان راد، پژوهشگر و محقق مسائل روسیه و اوراسیا در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه بحران اوکراین را در می‌توان در سه سطح تحلیل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی موردبررسی قرار داد گفت: نخست، در سطح داخلی می‌توان گفت که در سال ۲۰۱۳ با بروز شورش در کی‌یف پایتخت اوکراین در اعتراض به رد توافق تجاری با اروپا توسط رئیس‌جمهور طرفدار روسیه اوکراین آقای ویکتور یانوکوویچ، این رئیس‌جمهور مجبور به استعفا و فرار از کشور شد و پس از آن یک دولت غرب‌گرا در اوکراین بر سرکار آمد که از همان روزهای نخست در پی عضویت اوکراین در سازمان ناتو بود. با بروز این حوادث مردم شبه‌جزیره کریمه و شرق اوکراین که اکثراً روس‌تبار هستند با برگزاری یک همه‌پرسی ضمن رأی به استقلال از اوکراین زمینه‌های الحاق به فدراسیون روسیه را فراهم کردند. از آن دوران بین مناطق شرقی اوکراین و دولت مرکزی در کی‌یف درگیری و نزاع وجود دارد.


آریان راد با تأکید بر اینکه در سطح منطقه‌ای نیز عامل اصلی این درگیری گسترش بی‌رویه سازمان ناتو به‌سوی شرق اروپا و نزدیک شدن به مرزهای روسیه است افزود: با وجود همه هشدارهایی که روسیه طی سالیان گذشته داده است، ناتو دست از پیشروی برنداشت و کاملاً مشخص بود که مسکو گزینه اقدام نظامی پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار خواهد داد. قبل از این، روسیه بارها دست صلح به‌سوی غرب دراز کرد اما همیشه با خیانت غرب روبرو شدند. برای مثال اگرچه روسیه پایگاه‌های نظامی خود در آسیای مرکزی را در اختیار آمریکا جهت مبارزه با طالبان پس از حوادث ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ قرار داد، اما غرب با نزدیکی به این منطقه امکانات بروز انقلاب‌های مخملی گرجستان در سال ۲۰۰۳، اوکراین در سال ۲۰۰۴ و قرقیزستان در سال ۲۰۰۵ را فراهم کرد تا دامنه این درگیری‌ها را به درون مرزهای روسیه بکشاند.


اهداف بلندمدت آمریکا از تحمیل بحران اوکراین به روسیه/ مسکو مواظب باتلاق کی‌یف باشد


این کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: در سطح بین‌المللی نیز آنچه روشن است این است که پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ آمریکا خود را ابرقدرت و تک قطب برتر معرفی کرد. اما دنیا در حال تغییر است. چین و روسیه با اتحاد در کنار هم در حال کنار زدن آمریکا هستند. وقتی کشورهایی مثل آمریکا توان حمله نظامی مستقیم به روسیه و چین را ندارند با تشویق اوکراین و تایوان قصد دارند با درگیری فرسایشی از پیشرفت این دو کشور در عرصه بین‌المللی جلوگیری کنند.


اهداف آمریکا از بروز بحران اوکراین


آرایان راد معتقد است در همین راستا، آمریکا سه هدف امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را از حادثه اوکراین دنبال می‌کند. نخست، حمایت تسلیحاتی از اوکراین و فرسایشی کردن جنگ با هدف زمین‌گیر کردن روسیه. مانند بلایی که بر سر شوروی در جریان جنگ ده‌ساله افغانستان درآوردند. دومین هدف آن‌ها بهره اقتصادی است. آن‌ها با این حادثه قصد دارند تا اتحادی از کشورهای غربی علیه روسیه ایجاد با آن را با سخت‌ترین تحریم‌ها تنبیه کنند. از سوی دیگر با افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از ۱۰۰ دلار استخراج نفت برای آمریکا با توجه به اینکه نفت این کشور آغشته به نمک هست به‌صرفه خواهد بود. سومین هدف آمریکا وجهه‌ای فرهنگی دارد. در واقع هدف آن است که روسیه را در جهان یک کشور متجاوز جلوه دهند و از این طریق بر تجاوزات خود در خاورمیانه سرپوش بگذارند.


آینده جنگ چه خواهد شد؟


وی با بیان اینکه از سوی دیگر، روسیه نیز از این بحران اهدافی را دنبال می‌کند اظهار کرد: روسیه بنا دارد تا با ایجاد یک دیوار حائل میان خود و ناتو مرزهای سرزمینی را امن نگه دارد. همچنین افزایش قیمت نفت به نفع روسیه خواهد بود که از بزرگ‌ترین فروشندگان نفت جهان است. در همین راستا، ازنظر فرهنگی نیز روسیه می‌خواهد این را به دنیا اعلام کند که به خطر انداختن تمامیت ارضی روسیه تاوان سختی خواهد داشت. به نظر می‌رسد تا روسیه به اهداف خود دست نیابد این نزاع ادامه خواهد داشت. مطابق با گفته ولادیمیر پوتین روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد و تنها قصد کمک و تنها بر حمایت از استقلال‌طلبان شرق اوکراین متمرکز است.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
احمدم
Germany
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
۰
احسنت خلاصه و عالی بود.
دکتر جان به نظرت این درگیری منجر به جنگ جهانی میشه؟
هلدینگ شایسته