دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1400 - 13:57
آخرین تحولات حمله به دونباس؛

روسیه به کسانی که سلاح خود را زمین بگذارند کاری ندارد/ آمار ضدونقیض کی‌یف از تعداد کشته‌شدگان اوکراینی

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور به کسانی که سلاح خود را زمین بگذارند و تسلیم شوند، کاری ندارند.
کد خبر : 643723
ارتش روسیه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از تاس، پس از آنکه ولادیمیر پوتین بعد از بیش از یک ماه تنش در مرز اوکراین فرمان عملیات نظامی در بخش شرقی این کشور را صادر کرد، منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجارهای متعدد در شهرهای کی‌یف، ماریوپل، اودسا و خارکف خبر دادند.


وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد، نیروهای این کشور در حال مقابله با عملیات تهاجمی روسیه هستند، خساراتی را به ارتش روسیه متحمل کرده‌اند و هیچ‌ کشته ای در میان مدافعان اوکراین وجود ندارد. این درحالی است که ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از انفجار انبار تسلیحات ارتش اوکراین در «وینیتسا»، واقع در مرکز این کشور حکایت دارد.





برخلاف وزارت دفاع، وزارت کشور اوکراین اعلام‌ کرد هفت نظامی اوکراینی کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند. علاوه بر این، از وضعیت ۱۹ نظامی خبری در دست نیست. همچنین نیروهای گارد مرزی اوکراین از کشته شدن سه نفر از نیروهای خود و مجروح شدن چند نفر دیگر در خیرسون خبر دادند.


ارتش اوکراین نیز مدعی کشته شدن ۵۰ روس در شرق این کشور شد و نبردهای سنگینی در خط مقدم دونباس در جریان است. گزارش‌هایی از تحرکات نیروها در مناطق چرنیهف و خارکف و همچنین شمال شبه‌جزیره کریمه وجود دارد.


منابع اوکراینی خبر دادند پل روی رودخانه اینهولز در جنوب اوکراین تخریب شد و مرزبانان این کشور اعلام کردند تانک‌های روسی در حال حرکت به سمت شرق اوکراین هستند.





چهره‌های مضطرب و نگران مردم در پایانه‌های اوکراین قابل مشاهده است. آن‌ها پس از آغاز حملات روسیه، برای فرار به سمت پایانه‌ها و ایستگاه‌های قطار هجوم بردند. آناتولی مدعی شد، به‌دنبال حملات روسیه به اوکراین شهروندان غیرنظامی و کودکان هدف حملات قرار گرفتند.


روسیه به کسانی که سلاح خود را زمین بگذارند کاری ندارد/ آمار ضدونقیض کی‌یف از تعداد کشته‌شدگان اوکراینی
مردم اوکراین با نگرانی شاهد حملات نظامی هستند.


از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مواضع یگان‌های نیروهای مسلح اوکراین که سلاح‌های خود را زمین گذاشته‌اند، مورد حمله قرار نمی‌گیرند. این درحالی است که نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی خارکف، یکی از مهم‌ترین شهرهای اوکراین مستقر شده‌اند. پلیس اوکراین نیز از نفوذ گسترده نیروهای روسی به عمق مناطق چرنیهف و خارکف خبر داد.


روسیه به کسانی که سلاح خود را زمین بگذارند کاری ندارد/ آمار ضدونقیض کی‌یف از تعداد کشته‌شدگان اوکراینی
نقشه جدید نقاطی در اوکراین که به‌وسیله روسیه هدف قرار گرفته است.


رئیس منطقه خودمختار لوگانسک با انتشار پیامی از نیروهای داوطلب خواست برای جنگ با اوکراین و دفاع از این جمهوری آماده شوند و گفت: بی تردید ما از روسیه درخواست کمک می‌کنیم و روسیه هم در این زمینه کوتاهی نکرده است.


وی افزود: بیشتر شهروندان ما در اوکراین به زبان روسی حرف می‌زنند؛ این سرزمین، تاریخ و خانواده ماست و ما تاریخ و دین واحد داریم. پس از امضای توافق دوستی و همکاری با پوتین و پس از آنکه رئیس‌جمهور روسیه استقلال ما را به‌رسمیت شناخت، همه در لوگانسک این اتفاق را جشن گرفتند.


کنگره آمریکا خواستار اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه روسیه شد


در بُعد دیپلماتیک قرار است نشست اضطراری اتحادیه اروپا با موضوع تحولات اخیر اوکراین عصر امروز (پنج‌شنبه) در بروکسل برگزار شود.


همچنین نمایندگان کنگره آمریکا علاوه بر محکوم‌کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین، خواستار اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه مسکو شدند. باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا گفت: متعهد هستم تا اطمینان حاصل کنم آمریکا حداکثر هزینه را به پوتین، اقتصاد روسیه و آن‌هایی که پایمال شدن حاکمیت اوکراین را تسهیل کردند، وارد کند.


کریس مورفی، سناتور دموکرات نیز عملیات نظامی روسیه در اوکراین را اقدامی شرورانه و وحشتناک ناشی از ضعف مسکو خواند و تأکید کرد: ایالات متحده در نبرد با مسکو در کنار اوکراین خواهد ایستاد.


لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس گفت: نیروهای بلاروس در عملیات ویژه روسیه در اوکراین شرکت نمی‌کنند. ما به رهبری نظامی اوکراین درباره عملیات ویژه احتمالی روسیه هشدار دادیم، اما هیچ اقدامی انجام ندادند.


وی افزود: در گفت‌وگو با پوتین به من گفت، هدف از عملیات نیروهای مسلح روسیه متوقف کردن نسل‌کشی مردم در دونباس است.


انتهای پیام/۴۰۳۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته