دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1400 - 13:00
زینالی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تعالی آموزش عالی با استفاده ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیرحضوری

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: قطعاً در آینده بعد از کرونا، ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیرحضوری را توأمان خواهیم داشت و می‌توانیم از مزایای هر دو برای تعالی آموزش عالی استفاده کنیم.
کد خبر : 643440
اسماعیل زینالی



اسماعیل زینالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با تشریح معایب و مزایای آموزش‌ها و آرمون‌های مجازی در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها اظهار کرد: شیوع کرونا ناخواسته بود و سریع سرعت گرفت؛ اما با توجه به ظرفیت موجود در دانشگاه آزاد اسلامی، این مجموعه سریعاً توانست ابزار آموزش مجازی را فراهم کند و با وجود همه مشکلات آغاز خوبی داشت. با گذشت زمان ترمیم‌های خوبی در زمینه ارائه آموزشی مجازی انجام شد و قطعاً در آینده بعد از کرونا، ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیرحضوری را توأمان خواهیم داشت و می‌توانیم از مزایای هر دو برای تعالی آموزش عالی استفاده کنیم.


وی افزود: مشکلی که در بحث آموزش مجازی وجود دارد و به واحدهای مجری برمی‌گردد، این است که به دلیل نبود ابزارهای آزمون خیلی دقیق نمی‌توان دانشجو را در طول‌ ترم فعال نگه داشت که استادان، مدیران گروه و واحدهای برنامه‌ریز نقش بسزایی خوهند داشت تا بتوانند دانشجویان را در طول‌ ترم ارزیابی کنند. بخشنامه‌های خوبی درباره آموزش مجازی از طرف سازمان مرکزی صادر شد که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین توانستیم در این راستا به‌خوبی گام برداریم.




بیشتر بخوانید:


چرا برگزاری کلاس‌های درس حضوری ضروری است؟




سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین اضافه کرد: با برنامه‌ای که به استادان ارائه کردیم و با ارزیابی و پایش دانشجو در طول‌ ترم، امتحان پایان‌ ترم آنان خیلی تحت‌الشعاع قرار نگرفت. دنیای مجازی و آموزش‌های مجازی یا غیرحضوری ضعف‌هایی دارد که با کمک همکاران در واحدهای فناوری روزبه‌روز بهتر خواهد شد. این آموزش برای خودش مزایای بسیار زیادی هم داشته و بعد از این ناگزیر هستیم حتی بخشی از آموزش‌ها را به‌صورت غیرحضوری ارائه دهیم.


زینالی ادامه داد: یکی از فاکتورهای بسیار مهم آموزش غیرحضوری استفاده از زمان مفید کلاس است. مزایای دیگر آموزش مجازی را می‌توان دسترسی استادان به منابع گسترده، فناوری به‌روز، ارتباط آنلاین با دانشجو، استفاده از ابزارهای نوین آموزشی به غیر از تخته وایت‌برد و ویدئو پروژکتور برای ارائه دنیایی از اطلاعات ساماندهی شده به دانشجو نام برد. آموزش مجازی در کنار مشکلات، مزایای بسیار مطلوبی به همراه دارد.


اتکا به امتحان پایان‌ترم برخلاف اصول آموزش عالی است


وی گفت: موضوع برگزاری آزمون‌ها به‌صورت حضوری به دلیل آن مطرح شده که در آموزش مجازی، رصد دانشجو را نداریم و مسائلی مانند احراز هویت او مطرح می‌شود. اگر تأکید بر این داریم که آزمون حضوری بهتر بوده به این دلیل است که استاد با دانشجو در طول‌ ترم، پیوسته و مداوم تعامل و ارتباط داشته و به‌جای اینکه دانشجو را با یک تک‌امتحان ارزیابی کند، می‌تواند در طول ۱۶ هفته ارزیابی کند؛ اگر ارزیابی طول‌ ترم پیوسته اتفاق بیفتد در آموزش‌های مجازی هم آن بهره‌وری از آزمون‌های حضوری را خواهیم داشت. اکنون در دنیا الزامی برای آزمون حضوری‌ ندارند.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: اتکا به امتحان پایان‌ترم برخلاف اصول آموزش عالی است و حتی در سند تحول و تعالی دانشگاه هم دیده‌ایم و دنبال این هستیم که از آموزش‌های کوتاه‌مدت و بر مبنای حفظ به سمت آموزش‌هایی که یادگیری عمیق اتفاق بیفتد، برویم. اکنون یکی از دلایلی که شاید بعضی‌ها به این آموزش مجازی معترض باشند این است که در طول‌ ترم نمی‌توانند حضور داشته باشند یا در طول‌ ترم نمی‌توانند خوب ارزیابی شوند.


زینالی عنوان کرد: آموزش ۱۰۰ درصد حضوری یا ۱۰۰ درصد غیرحضوری هر دو آسیب‌های خودشان را خواهد داشت. تعدادی از دانشجویان به آموزش‌های حضوری علاقه‌مندند و در مقابل تعدادی از دانشجویان نیز هستند که به آموزش غیرحضوری علاقه دارند. سالیان سال از ۲۳ سال قبل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، زمانی که اصلاً بحث آموزش‌های مجازی مطرح نبود، تصمیم داشتیم که بحث آموزش‌های غیرحضوری را راه بیندازیم؛ اما به دلیل محدودیت‌هایی که در اسناد بالادستی وجود داشت، این مجوز به این دانشگاه داده نشد، در حالی که بستر آن فراهم بود و می‌خواستیم ۱۰ تا ۲۰ درصد از دروس یا بعضی از رشته‌ها را به‌صورت غیرحضوری برقرار کنیم که مخاطبان خاص خودش را داشت.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب