دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1394 - 13:56
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد

ضرورت برخورد قانونی با واحدهای آلاینده در تهران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نباید واحدهای صنعتی از پایش و نظارت خارج باشند، گفت: در استان تهران واحدهایی را داریم که آلودگی دارند و باید برای آنها راهکارهای حقوقی اندیشیده شود.
کد خبر : 64341

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، معصومه ابتکار، در همایش نشست هم‌اندیشی پایش آلودگی‌های محیط زیست که در سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه موضوع خوداظهاری در پایش‌ها به صورت جدی دنبال می‌شود، عنوان کرد: از آن زمان سطح پایش‌ها افزایش مناسبی داشته است و در واقع می‌توان گفت ما به سطح مطلوبی رسیده‌ایم تمام واحدهای صنعتی که دارای خروجی‌های هوا، پساب یا پسماند هستند باید پایش خوداظهاری انجام دهند و ادارات کل محیط زیست استان‌ها موظف‌اند نظارت خود را بر پایش‌ها به صد در صد برسانند. نباید واحد صنفی در کشور وجود داشته باشد که پایش بر آن صورت نگیرد. متاسفانه طی سال‌های اخیر در استان تهران صنایع آلاینده بدون مجوز فعالیت خود را آغاز کردند و آن عده‌ای که با مجوز فعالیت می‌کنند نوع فعالیت‌شان مطابق با استانداردها نیست و ما به دنبال این هستیم تا برای این تخلفات قانونی تدوین کنیم.


ابتکار با اشاره به اینکه در سفر اخیر خود به کشورهای فرانسه و ایتالیا تفاهم‌نامه‌هایی را در زمینه‌های محیط زیست به امضا رساندیم، اظهار کرد: در سفری که روز پنجشنبه به کشور فرانسه به همراه ریاست جموری داشتیم در راستای همکاری‌های بین‌المللی تفاهم‌نامه‌ای را در پاریس در زمینه ارتقاء پایش و آزمایشگاه‌ها به امضا رساندیم. البته فرانسه نیز در گذشته در این خصوص همکاری‌هایی با کشور ایران داشته است. همچنین در کشور ایتالیا تفاهم‌نامه‌ای را با مراکز آزمایشگاه‌ها به امضا رساندیم که این می‌تواند گام مؤثری به منظور ارتقاء بخشی پایش‌ها در کشور باشد.


وی با بیان اینکه دوران پساتحریم دوران مهم و قابل توجهی برای ایران است و سرمایه‌‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند در این دوران با ایران همکاری کنند، افزود: ما نیز به دنبال این همکاری‌های بین‌المللی در تلاشیم تا مسائل مرتبط با پایش را با دقت و قوت و مطابق با استانداردهای روز جهان پیش ببریم.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه آزمایشگاه‌های معتمد بسیاری در این راستا با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کنند، اضافه کرد: توان‌افزایی این آزمایشگاه‌ها از جهت علمی و مطابق با استانداردهای روز جهانی از جمله خواسته‌های سازمان حفاظت از محیط زیست است ارتقاء کمی و کیفی سطح فعالیت آزمایشگاه‌ها از جمله مسائل کلیدی در سازمان محیط زیست به شمار می‌آید و در این راستا سازمان استاندارد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان محیط زیست همکاری می‌کند. در واقع این یک فعالیت بین بخشی است و ما تلاش می‌کنیم از ظرفیت تمام معاونت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم جوابگوی انتظارات در دوران پسا تحریم باشیم.


ابتکار با اشاره به یکی از توافقات صورت گرفته در سفر به کشور فرانسه توضیح داد: در سفر اخیر متعهد شدیم حدود چهار درصد از گازهای گلخانه‌ای را در کشور خود کاهش دهیم و اگر تحریم‌ها به صورت کامل رفع شوند متعهد شدیم این کاهش را به هشت درصد برسانیم که این موضوع تنها با تهیه الگوی مصرف مناسب امکان‌پذیر است و ما برای ارتقاء استانداردهای جهانی در کشور باید پایش‌های خود را دقیقتر انجام دهیم.


وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه عوارض آلایندگی همچنان همان یک درصد در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: از این عوارض به منظور ارتقاء شرایط محیط زیستی کشور استفاده می‌کنیم. همچنین پایش مستمر یکی از ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری است که ما در تلاشیم با هدف‌گذاری‌های دقیق کمی و کیفی شاخص‌های فنی پایش خود را ارتقاء دهیم.


معاون رئیس جمهوری از بازنگری و اصلاح آیین‌نامه و دستورالعمل‌های پایش خبر داد و گفت: با انجام جلسات متعدد توانستیم در قوانین مربوط به پایش بازنگری‌های لازم را انجام دهیم و آن را به سایر مراکز ابلاغ کردیم. در حال حاضر 66 آزمایشگاه متعلق به سازمان محیط زیست به همراه حدود 360 آزمایشگاه معتمد در سطح کشور فعالیت می‌کنند و بر مسائل مربوط به آب، پسماندهای صنعتی و هوا نظارت دارند و ما خواستار این هستیم تا نحوه این نظارت‌ها را کیفیت و ارتقاء بخشند.


انتهای پیام/

برچسب ها: ایتالیا فرانسه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب