دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1400 - 09:50

پیام‌های دیپلماسی ایران در قطر

استقبال گرم و صمیمانه امیر قطر از رئیس‌جمهور کشورمان نیز نشان داد غیر از سفر رسمی دیپلماتیک، دو کشور قصد دارند پیام‌هایی واضح و آشکار را برای سران کشورهای حوزه خلیج‌فارس بفرستند.
کد خبر : 643395
استقبال از رئیسی قطر 1



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان روز دوشنبه برای شرکت در اجلاس اوپک گازی راهی قطر شد. گرچه هدف اصلی از این سفر، شرکت در این اجلاس بود، اما نوع روابط تهران و دوحه و شرایط سیاسی و امنیتی منطقه باعث شد این سفر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.


استقبال گرم و صمیمانه امیر قطر از رئیس‌جمهور کشورمان نیز نشان داد غیر از سفر رسمی دیپلماتیک، دو کشور قصد دارند پیام‌هایی واضح و آشکار را برای سران کشورهای حوزه خلیج‌فارس بفرستند.


این سفر در شرایطی انجام شد که گفت‌وگوهای احیای برجام در وین همچنان ادامه دارد و این بار، قطر به دلیل رابطه نزدیک با ایران و همچنین آمریکا نقش عمان در دور قبلی مذاکرات یعنی نقش واسط بین تهران و واشنگتن را بازی می‌کند.


دوحه درعین‌حال به دلیل سال‌ها تحت محاصره اقتصادی قرار داشتن توسط عربستان و متحدانش در منطقه و کمک ایران به قطر در طول این دوران، به یکی از همسایگان خوب و درعین‌حال همراه با همکاری استراتژیک ایران تبدیل‌شده است.


باوجوداینکه از منظر سیاسی رابطه دو کشور بسیار خوب است اما از منظر تجارت و همکاری‌های اقتصادی هنوز میزان تبادلات به نقطه موردنظر دو کشور و تبدیل‌شدن به رابطه راهبردی و استراتژیک فاصله زیادی دارد. امضا شدن ۱۴ سند همکاری اقتصادی، تجاری و سیاسی بین دو کشور که برداشته شدن ویزا بین دو کشور در آینده نزدیک ازجمله آن‌هاست، در این خصوص می‌تواند نویدبخش ارتباطی نوین و روبه‌جلو بین تهران و دوحه باشد.


درعین‌حال، بهبود رابطه سیاسی ایران با همسایگانش در دولت جدید کشورمان، به یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های سیاست خارجه کشورمان تبدیل‌شده که می‌تواند پیامی مهم برای کشورهای منطقه نیز در بر داشته باشد.


مهم‌ترین مسئله، یارگیری‌های منطقه‌ای است که هم‌اکنون در بین ایران و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود. درحالی‌که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به بحرین و امارات نشان داده می‌خواهد رابطه‌ای راهبردی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه داشته باشد، ایران نیز با تأکید بر روابط خوب خود با قطر یا دیگر کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان و حتی کشورهای حوزه آسیای میانه، نشان داده است در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و ائتلاف‌های ضد ایرانی (عربی- عبری) در منطقه، سکوت نمی‌کند و روابط راهبردی خود با کشورهای همسایه‌اش را به سطوح بالاتر ارتقا می‌دهد.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته