صدیقی: ممنوعیت تدریس به غیرفارسی یکی از مشکلات جذب دانشجوی خارجی است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در ابتدا گزارشی درباره بازار عرضه و تقاضای جذب دانشجویان خارجی در کشورهای جهان ارائه کرد و گفت: «قطب اصلی جذب دانشجویان خارجی در حال حاضر آمریکا است که در سال 2013-2014 ، 886،052 نفر دانشجوی خارجی جذب کرده است و از این تعداد 86،372 نفر از خاورمیانه بودهاند. از این تعداد 53،919 نفر از عربستان و 10،194 نفر از ایران بودهاند. از تعداد 622 نفر در مقطع کارشناسی، 8254 نفر تحصیلات تکمیلی، 79/6 درصد علوم فناوری مهندسی و ریاضیات، 2/3 درصد علوم پزشکی، 10/3درصد علوم طبیعی و زیستی بودهاند و از این طریق آمریکا توانسته است 27 میلیارد دلار درآمد مالی از جذب دانشجویان خارجی داشته باشد.»
از 106 ملیت مختلف 21 هزار دانشجوی خارجی داریم
او همچنین به ارائه گزارشی در مورد جذب دانشجویان خارجی در دانشگاههای ایران پرداخت و گفت: «از 106 ملیت مختلف نزدیک به 21 هزار دانشجوی خارجی داریم. از این تعداد در مقطع پسادکتری، 2 نفر بورسیه، یک نفر غیر بورسیه، دکتری، 451 بورسیه و 538 غیر بورسیه، کاردانی، 36 بورسیه و 28 غیربورسیه، کارشناسی ناپیوسته، 9 نفر بورسیه و 2 نفر غیر بورسیه، و در مقطع ارشد، 709 نفر بورسیه و 2255 نفر غیر بورسیه هستند که به تفکیک گروههای آموزشی میتوان گفت که 50درصد در گروه علوم انسانی، 30 درصد در گروه فنی و مهندسی، 17درصد در گروه علوم پزشکی و 3درصد در گروه هنر مشغول به تحصیل هستند.»
رئیس سازمان امور دانشجویان مشکلات دانشجویان خارجی را به 4 دسته پذیرش، آموزش، دانشجویی و فرهنگی تقسیم کرد و گفت: «اطلاع نداشتن از سیستم آموزش عالی و قوانین کنسولی آموزشی و دانشجویی، آشنایی نداشتن با سطوح علمی و رتبههای دانشگاههای ما، به روز نبودن سایتهای اطلاع رسانی دانشگاهها، فقدان نیروی کارشناسی مجرب در بخش پذیرش دانشگاه، هراس ناشی از تبلیغات مسموم بینالمللی و نظاممند نبودن و طولانی بودن فرآیند پذیرش مشکلات پذیرش دانشجویان خارجی هستند.»
او در مساله مشکلات فرهنگی هم به مواردی از قبیل وجود نداشتن درک متقابل میان دانشجویان غیرایرانی و دانشجویان ایرانی و حتی استادان و کارکنان، وجود نداشتن فرهنگ پذیرش اتباع خارجی در برخی از استانها و شهرستانها و دوری از خانوادهها و آثار روحی و روانی ناشی از آن اشاره کرد.
به گفته او تسلط نداشتن دانشجویان به زبان فارسی و ضعف در درک مطالب درسی، وجود نداشتن امکان تحصیل به زبان غیرفارسی، تطابق نداشتن سطح آموزشی کشور با سطح دانشگاهی کشورهای متبوع، وجود نداشتن شناخت درست دانشجویان نسبت به رشتههای تحصیلی و قوانین آموزشی و نیز مشکل زبان انگلیسی و آزمون تافل برای دانشجویان مقطع دکتری که در ایران اجباری است ولی دانشجویان خارجی تقاضای حذف این موارد را دارند مشکلات جذب دانشجویان خارجی در بخش آموزشی هستند.
صدیقی مشکلات حوزه دانشجویی جذب دانشجویان خارجی، هزینههای نسبتاً بالای تحصیلی در اکثر دانشگاهها برای دانشجویان غیر بورسیه، هزینههای بالای زندگی برای دانشجویان خارجی، مشکل کمبود خوابگاههای دانشجویی مناسب و نبود خوابگاههای متأهلی، هزینههای بالای اجاره مسکن در کلانشهرها برای دانشجویان متأهل، عدم تطبیق تعطیلات خوابگاهی ما با تعطیلات دانشجویان خارجی، عدم اشتغال به کار دانشجویی در ایران، طولانی بودن فرآیند اعطای مجوز تحصیل در ایران و به تبع آن صدور روادید تحصیلی و نیاز به اخذ مجوز خروج و مراجعت در هر مرتبه خروج از کشور یاد کرد و گفت: «صندلیهای خالی در دانشگاههای ما به خصوص در دوره کارشناسی زیاد هستند و میتوان برای افق آینده برنامههایی را از جمله تسهیل ارتباطات بینالمللی پس از برجام، عزم جدی دانشگاهها برای جذب دانشجو، پیشبینی اعتبار برای بسترسازی و نیز شناخت کافی از مشکلات و راه حلها پیشنهاد داد.»
او خبر داد اعتبار خاصی برای بسترسازی جذب دانشجوی خارجی برای سال آینده توسط دولت پیشبینی شده است.
انتهای پیام/