دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1400 - 18:54

علم فایده محور و بسترساز اشتغال دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی نهادینه می‌شود

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: علم فایده محور و بسترساز اشتغال دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی نهادینه می‌شود.
کد خبر : 642781
دکتر طهرانچی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد مهدی طهرانچی در مراسم تبیین رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی که عصر امروز در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد اظهار کرد: انسانی که به ۴۰ سالگی می رسد از خداوند می خواهد تا بتواند به سوی او باز گردد و به خاطر نعمت‌هایی که دارد شکرگذار باشد.


وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است، این دانشگاه دوران طفولیت را پشت سر گذاشته و به چهل سالگی رسیده است، فرزندان ما جوانانی هستند که در دانشگاه آزاد اسلامی برای آینده تربیت می شوند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در ۴۰ سالگی باید خدا را به خاطر نعمت مردم و انقلاب شکر کند و از او بخواهد که او را به سمت عمل صالح سوق دهد، در چهل سالگی باید آماده فعلی باشیم که مورد رضای حضرت حق باشد، آیا ادامه مسیر قبلی میتواند رضایت حق را ایجاد کند یا اینکه باید در جوانان امید و نشاط و خلاقیت ایجاد کرد؟


دکتر طهرانچی ادامه داد: ما باید بسترساز اشتغال دانش بنیان باشیم با عوامل ناامیدی و سرخوردگی جوانان را برطرف کنیم، این عمل مورد انتظار حضرت حق است چرا که ما می‌خواهیم جوان ایرانی را به نحوی شایسته تربیت کنیم.


وی تاکید کرد: نباید از یاد ببریم که دانشگاه آزاد اسلامی محصول انقلاب اسلامی و مردم است نباید جوانانی که مدافع حرم بودند را فراموش کنیم، جوانانی که درس را نیمه کاره رها کردند و شهید شدند را نباید از یاد ببریم، احسان به مردم وظیفه ماست، یعنی نباید بی تفاوت باشیم ما در ۴۰ سالگی می خواهیم طوری رفتار کنیم که فارغ التحصیلان به طوری که خدا شایسته می‌داند تربیت شوند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای اجرای این هدف الگو گرفتن از این مکتب و آن مکتب حاصل نمی شود باید به سمت خدا برویم.


وی بیان کرد: حال این سوال مطرح است که چرا چهل سالگی مهم است؟ چون چهل سالگی زمان به خود آمدن است و دیگر دوران تفاخر نیست باید به آینده بنگریم و به خداوندی که ما را خلق کرده توجه کنیم. در واقع باید بازنگری اساسی در درونمان صورت گیرد.


دکتر طهرانچی ادامه داد: اساساً منطق بیانیه گام دوم اسلامی شکر نعمت های الهی و توجه به جوانان به عنوان ذوریه های این کشور است. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک چارچوب شاخص تحولی آینده نگر دارد این بیانیه را باید جدی گرفت و نباید ساده از کنارش گذشت.


وی اضافه کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی باید به دانشگاه توجه شود، نگاشته در گام اول با نگاشت در گام دوم متفاوت است. گام اول دانشگاه آزاد اسلامی تربیت میلیونها تحصیل کرده و گام دوم توجه به علم پژوهش معنویت و اقتصاد و تربیت جوانان است، در واقع در گام دوم تربیت نیروی انسانی کارآمد باید مورد تاکید قرار گیرد، نگاشت دانشگاه در گام دوم برنامه تحول و تعالی است. در این برنامه سه حوزه در نظر گرفته شده است، حوزه اول مربوط به ورود و خروج دانشجویان است، یعنی دانشگاه باید تربیت کننده قوه عاقله و توسعه دهنده نگاه انقلابی باشد. حوزه دوم دانشگاه سرآمد و پاسخگوست، جلوه جدید دانشگاه مربوط به این حوزه است. رکن سوم، دانشگاه کارآمد و پایدار است متاسفانه اکنون ساختار ما کارآمد و پایدار نیست باید این سیستم اصلاح شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در رویکرد تحولی انشگاه آزاد اسلامی دیگر دیوار ندارد بلکه محیط امید است. دانشگاه بایستی از آموزش حافظه محور به آموزش یاددهی و نه یادگیری حرکت کند. آموزش در گام دوم آموزش عمیق کاربردی و عملی خواهد بود، ما به سمت علم فایده محور و بسترساز اشتغال دانش بنیان حرکت خواهیم کرد این اتفاق جلوه سرآمدی و پاسخگویی دانشگاه را به نمایش خواهد گذاشت.


وی افزود: مهم نیست ما چه هستیم مهم این است که برداشت مردم از ما چیست؟ رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی گذشته نگر نیست بلکه رویدادی آینده نگر است، نمی‌خواهیم بگوییم که چقدر دانشجو یا فارغ التحصیل داریم چرا که مردم می دانند ما میخواهیم بگوییم چگونه جوانان می‌توانند به دانشگاه دل ببندند و مسیر آینده خود را در داخل کشور دنبال کنند چراکه ایران اسلامی به منابع عظیمی دسترسی دارد که فرصت های مادی بی‌نظیر را در اختیار قرار می‌دهد چرا جوانان باید این منابع را رها کنند و به دنبال رفاه در کشورهای اسکاندیناوی بروند. در این زمینه من دانشگاه را مقصر می دانم تحول اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه اراده ما به تحول باشد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهیم اراده دانشگاه برای امید سازی را به نمایش بگذاریم و می‌خواهیم بگوییم چگونه جوانان می‌توانند به آینده بیاندیشند.


دکتر طهرانچی اضافه کرد: از هم‌اکنون اولویتی مهم تر و اساسی تر از توجه به برگزاری پر معنا و پر محتوای رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی نداریم.


وی گفت: همچنین به دنبال اجرای بند بند سند تحول و تعالی دانشگاه هستیم، نظام‌نامه پیاده‌سازی سند را نیز ابلاغ کردیم برنامه‌های سه محور راهبردی و ۱۰ بسته عملیاتی ارائه دادیم، یکی از مهمترین بسته‌ها بسته فرهنگ سازمانی است فرهنگ سازمانی در نقطه ۴۰ سالگی وارد فرایند تحولی شود، باید فکر کنیم که چگونه می توانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم در این مسیر به دنبال اجرای سازمان بدون نامه هستیم، ساختارهای عمیق به ساختارهای ساده تبدیل خواهند شد، در واقع سازمان کارآمد و پایدار باید در عمل به مردم نشان داده شود.


در پایان مراسم از سایت و سامانه رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با حضور رییس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان دانشگاه رونمایی شد. 


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته