دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1400 - 19:14
موسوی لارگانی در تذکر شفاهی:

تراز صندوق توسعه ملی منفی است

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: تراز صندوق توسعه ملی منفی است، بنابراین بنده در پیشنهادی دولت را مکلف کردم که بدهی خود به صندوق توسعه ملی را به صورت ارزی برگرداند.
کد خبر : 642767
سید ناصر موسوی لارگانی

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی عصر امروز مجلس و در جریان بررسی درآمدهای نفتی دولت در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: زمانی که مقام معظم رهبری پیشنهاد تأسیس صندوق توسعه ملی را داد هدف و آرزو و خواسته به حقشان این بود که یک روزی درِ چاه‌های نفت بسته شده و یا صادرات نفت ما صرف هزینه‌های جاری کشور نشود.


وی افزود: در زمان تأسیس صندوق توسعه ملی قرار بود که ۲۰ درصد از سهم فروش نفت در سال اول به صندوق توسعه ملی واریز شود و سالانه این درصد افزایش پیدا کند، دو هدف از این کار متصور بود، یکی اینکه نفت به عنوان سرمایه ملی برای نسل‌های آینده بماند و دیگری این درآمدها برای توسعه اشتغال، صادرات و صنعت هزینه شود.


این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در شرایط فعلی دولت یکی از بدهکاران سنگین به صندوق توسعه ملی است که از صندوق برای مواردی همچون کرونا، آب‌های مرزی و آبرسانی روستاها استفاده شده و مشخص هم نیست که چه زمانی قرار است پرداخت کند؛ اگر بدهی‌های دولت به همین منوال باقی بماند، سرنوشت صندوق توسعه ملی به صندوق ذخیره ارزی مبتلا خواهد شد.


موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: همین الآن هم تراز صندوق توسعه ملی منفی است، بنابراین بنده در پیشنهادی دولت را مکلف کردم که بدهی خود به صندوق توسعه ملی را به صورت ارزی برگرداند.


وی ادامه داد: ما باید قدردان رهبر انقلاب باشیم که امسال اجازه کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را ندادند و طبق قانون برنامه همان ۴۰ درصد باقی ماند، با توجه به بدهی سنگین دولت به صندوق توسعه ملی باید تدبیری شود تا دولت بدهی خود را به صندوق توسعه واریز کند.


براساس این گزارش، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را به عهده داشت، در پاسخ به اظهارات موسوی لارگانی، تصریح کرد: این پیشنهاد هزینه‌ای است و درآمدی برای دولت ندارد، لذا دوباره در زمان بررسی بخش‌های هزینه‌ای بودجه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام/۴۰۱۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته