دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1400 - 17:59
نامزد انتخابات ریاست جمهوری عراق در گفت‌وگو با آنا:

پایبندی به قانون اساسی راه‌ حل اختلافات بغداد و اربیل است/ وحدت گروه‌های سیاسی ضامن امنیت ملی عراق

نامزد کُرد انتخابات ریاست جمهوری عراق گفت: پایبندی به قانون اساسی عراق راه‌حل برخی از مواد اختلافی میان بغداد و اربیل است و معتقدم همه این اختلافات با گذر زمان حل می‌شوند.
کد خبر : 642005
لطيف رشید



لطیف رشید، نامزد کُرد انتخابات ریاست جمهوری عراق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه غرب آسیای گروه جهان خبرگزاری آنا گفت: برای اینکه دولت آینده عراق از پشتوانه مردمی برخوردار شود، باید شاهد توافق جدی و مشارکت واقعی همه طرف‌های سیاسی عراق باشیم.


وی افزود در حالی شاهد انتخاب بیش از۲۰ نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری عراق هستیم که برخی از نامزدها حتی برنامه انتخاباتی ارائه نکرده‌اند، درحالی‌که نامزدها باید برنامه‌های خود را قبل از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مشخص و به مردم ارائه کنند. در میان نامزدها نیز افراد وجود دارند که سال‌هاست در مناصب دولتی حضور دارند و کارنامه سیاسی آن‌ها برای مردم مشخص است.



پایبندی به قانون اساسی راه‌ حل اختلافات بغداد و اربیل است/ وحدت گروه‌های سیاسی ضامن امنیت ملی عراق

لطیف رشید، نامزد کُرد انتخابات ریاست جمهوری عراق


این نامزد کُرد عراقی با بیان اینکه باید جلوی سوءاستفاده از رانت برخی از نامزدها برای حضور در انتخابات گرفته شود، درباره برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: زمان کردها در انتخابات همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان شرکت کردند. من هم معتقدم برگزاری چنین همه‌پرسی ای ضروری است و هیچ‌گاه مخالف آن نبوده‌ام، بلکه معتقدم برگزاری همه‌پرسی نیازمند مطالبه عمومی کردهاست و عامل زمان در آن دخیل نیست.



انتخابات هر چند سال یک‌بار برگزار می‌شود، ولی آنچه برای ما وجود دارد، مشارکت حداکثری از همه طیف‌های سیاسی است



رشید درباره اختلافات میان اربیل و بغداد در برخی موارد سیاسی گفت: پایبندی به قانون اساسی عراق راه‌حل برخی از مواد اختلافی میان بغداد و اربیل است و معتقدم همه این اختلافات با گذر زمان حل می‌شود. اگر بخواهیم این اختلافات را موشکافی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اختلافات میان اربیل و بغداد آنچنان عمیق و گسترده نیست و با اندک رایزنی، گفت‌وگو و گذشت قابل حل است. اقلیم کردستان اکنون با مشکل نفت و گاز مواجه است که بغداد باید آن را تأمین کند و برخی وزیران حل این موضوع را پیچیده کرده‌اند.




بیشتر بخوانید:


صادرکننده حکم اعدام صدام نامزد ریاست جمهوری عراق شد


پست ریاست‌جمهوری عراق را با معاون رئیس پارلمان جایگزین کردیم




نامزد کُرد انتخابات ریاست جمهوری عراق درباره شخصیت جلال طالبانی گفت: جلال طالبان شخصی تأثیرگذار، سیاستمداری شایسته و فردی قابل احترام برای کردها و همه مردم عراق بود و درباره شخصیت وی هیچیک از کردها اختلاف‌نظر ندارد.


همه احزاب عراق غیبت جلال طالبانی را احساس می‌کنند


وی افزود: امیدواریم در مرحله بعد بتوانیم راه و روش طالبانی را دنبال کنیم؛ جلال طالبانی به عراقی قدرتمند، مستقل و دموکراتیک اعتقاد داشت و اکنون همه احزاب عراق غیبت وی را احساس می‌کنند.


لطیف رشید درباره مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: انتخابات هر چند سال یک‌بار برگزار می‌شود، ولی آنچه برای ما وجود دارد، مشارکت حداکثری از همه طیف‌های سیاسی است و نمی‌خواهیم از دایره دولت هیچ فرد یا گروهی حذف شود. دولت در این زمینه سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی انجام داد، ولی ناموفق بود؛ من به فعالیت و حضور خود در دوره مدیریت در وزارت منابع و آب افتخار می‌کنم. در آن دوره توانستیم وضعیت مرداب‌ها را نسبت به سال‌های گذشته بهبود بخشیم و اکنون عراق نسبت به همسایگان خود ذخایر آبی مناسبی دارد، به‌گونه‌ای که می‌توانم بگویم امسال هیچ نیازی به تأمین آب از کشورهای همسایه وجود ندارد.


نامزد انتخابات ریاست جمهوری عراق تأکید کرد: در بحث بودجه، خدمات و بسیاری از پرونده‌های مربوط به تشکیل دولت، اجماع جناح‌های سیاسی به داشتن عراقی قوی و باثبات کمک خواهد کرد. بخشی از این ثبات را جریان صدر باید به‌وجود بیاورد که معتقد به اجماع سیاسی است.


وی افزود: احزاب سیاسی فعلی خواهان همکاری و مشارکت همگانی هستند، ولی در انتخابات اخیر تخلفات گسترده باعث ایجاد مخالفت‌های زیادی شد.



آینده سیاسی عراق مستلزم مشارکت و اجماع همه طرفهاست



لطیف رشید درباره سیاست‌های خارجی دولت مدنظرش عنوان کرد: در حوزه سیاست خارجی باید منافع ملی عراق تأمین شود. سیاست خارجه ما مشخص است و گروه‌های سیاسی نباید زمینه‌های بسط و گسترش مداخله‌های خارجی را فراهم کنند. مداخله‌های خارجی برای کشور مضر است و ما را از ایجاد رابطه قوی و مشارکت واقعی میان بغداد، اربیل و سایر طرف‌ها بازمی‌دارد.


رشید با بیان اینکه آینده سیاسی عراق مستلزم مشارکت و اجماع همه طرفهاست و گفت‌وگوها برای رسیدن به اجماع سیاسی باید ادامه یابد، تصریح کرد: همه حق دارند برای ریاست جمهوری نامزد شوند. معتقدم هر سمتی در دولت عراق به حمایت سیاسی نیاز دارد و سعی می‌کنیم همه را در فاصله مشخصی حفظ کنیم.


وی گفت: حفظ قانون اساسی مهم‌ترین اقدام سیاسی دولت است. هدف ما اجرای برنامه‌ای است که در آینده به مردم عراق خدمت کند.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته