دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1394 - 11:52
گزارش آنا از شیوع ویروس زیکا

ویروس زیکا به ایران می آید؟ وزارت بهداشت: زنان باردار در مسافرت‌های خارجی مراقب باشند

همزمان با گسترش ویروس زیکا در کشورهای اروپایی و آمریکایی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه از سرایت این ویروس در کشور، نگرانی نداریم، گفت: تنها زنان باردار پس از بازگشت از کشورهای خارجی در صورت مشاهده علایم بیماری با مراکز بهداشتی درمانی وزارت بهداشت تماس بگیرند.
کد خبر : 64179

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سازمان بهداشت جهانی درباره گسترش ویروس زیکا در سراسر قاره آمریکا هشدار داد و گفت: زنانی که قصد رفتن به مناطقی دارند که در آن ویروس زیکا وجود دارد، باید پیش از سفر یا بازگشت مشاوره پزشکی کنند. همچنین خطر شیوع این بیماری به سراسر قاره آمریکا وجود دارد. تاکنون شواهدی از وجود این بیماری در 21 کشور در آمریکای شمالی و جنوبی و کارائیب تایید شده است.


بر همین اساس محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درباره نحوه سرایت بیماری زیکا در کشور به خبرنگار آنا گفت: بیماری زیکا یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه به انسان منتقل می‌شود. معمولا این بیماری خود را همراه با تب، ‌سردرد،‌ کوفتگی، بدن درد، درد عضلات، درد مفاصل، ورم ملتحمه چشم و در برخی مواقع لکه‌های پوستی خود را نشان‌ می‌دهد.


بیماری زیکا، واکسن و درمان ندارد


وی ادامه داد: معمولا این بیماری خفیف است و عارضه شدیدی ایجاد نمی‌کند. دوره بیماری بین 2 تا 7 روز طول می‌کشد و به صورت خود به خود نیز بهبود می‌یابد اما نه واکسن پیشگیری و نه درمان خاصی دارد.


رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت یادآور شد: این بیماری سال‌ها در قاره آفریقا بوده است؛ منتها از سال 2013 موارد این بیماری ابتدا در برزیل و پس از آن در قاره آمریکا مشاهده شده به طوری که 13 کشور آمریکای مرکزی و جنوبی مانند بولیوی و کلمبیا مواردی از درگیری مردم با این بیماری دیده شده است.


احتمال تولد نوزادان با کوچکی مغز از مادران مبتلا به زیکا


گویا تصریح کرد:‌ نکته‌ای که در مطالعات برزیلی‌ها دیده شده است نشان می‌دهد همزمان در همان مناطقی که این بیماری شایع می‌شود بچه‌هایی به دنیا می آیند که این بچه‌ها دچار میکروسفالی (کوچکی جمجمه و اختلال رشد مغزی) هستند؛ به این معنا که مغزشان کوچکتر از حد معمول و عادی است. احتمال می‌رود کودکان مبتلا به میکروسفالی افرادی باشند که مادرانشان در دوران بارداری مبتلا به بیماری زیکا شده باشند و عارضه این بیماری، تولد نوزادان مبتلا به میکروسفالی (کوچکی جمجمه و اختلال رشد مغزی) باشد. البته هنوز صحت این رابطه اثبات نشده است ولی محققان هر روز شواهدی به دست می آورند که وجود این رابطه را تقویت می‌کند.


مرگ ناشی از زیکا بعید است


وی ادامه داد:‌ درباره اینکه بیماری در کشورهای دیگر نیز دیده شده است نیاز به مطالعات بیشتری دارد. ممکن است کسی به یکی از کشورهای خارجی سفر کند و به این بیماری مبتلا شود اما معمول نیست که بیماری عوارض خیلی شدید منجر به مرگ از خود بروز دهد و مرگ ناشی از ابتلا به بیماری زیکا خیلی بعید است.


گویا تصریح کرد: در اروپا تاکنون موردی مشاهده نشده است و بیماران مبتلا به زیکا در دانمارک نیز احتمالا مسافر هستند. مواردی از ابتلا به بیماری زیکا در منتهی علیه قاره آسیا مانند چین و ژاپن دیده شده است بنابراین در مناطق نزدیک به اقیانوس آرام مشاهده شده است اما در منطقه شرق مدیترانه که ایران قرار دارد تا کنون موردی از این بیماری گزارش نشده حتی در اروپا هم در حد مسافر است.


مادران باردار از حضور در مناطق پر پشه بپرهیزند


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: زنان باردار اگر به کشورهای آمریکای جنوبی مسافرت می‌کنند از حضور در مناطقی که پشه زیادی دارد تا حد امکان بپرهیزند و اگر پس از بازگشت دچار علایم مذکور شدند حتما با مراکز بهداشتی درمانی وزارت بهداشت تماس بگیرند و ما پس از بررسی‌های لازم مراقبت‌های درمانی را آغاز می‌کنیم. البته به طور کلی جای نگرانی نیست.


در خواست اوباما برای یافتن درمان ویروس زیکا


به گزارش آنا،‌ سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به احتمال ابتلای چهار میلیون نفر به ویروس زیکا در قاره آمریکا هشدار داد.


ویروس زیکا تا سال 2014 فقط در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام شیوع پیدا کرده بود، اما پس از آن به جزیره ایستر و شیلی گسترش یافت. تا ماه مه 2015 بیش از 84000 مورد ابتلا به این ویروس در برزیل ثبت شد. محققان می‌گویند احتمالا تا 1.5 میلیون نفر در برزیل به زیکا آلوده خواهند شد.


همچنین شیوع این ویروس در آمریکای لاتین آنچنان نگران‌کننده شده که مقام‌های بهداشتی کلمبیا، السالوادور، جاماییکا و اکوادر از زنان خواسته‌اند فعلا باردار نشوند.


هفته گذشته نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستار افزایش سرعت تحقیقات برای یافتن درمان این ویروس شد.پیش از این نیز گزارشی مبنی بر ابتلای سه شهروند انگلیسی به این ویروس منتشر شد. تاکنون هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا پیدا نشده و پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته