دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه‌های روز هشتم جشنواره تئاتر فجر

داریوش فرهنگ: می‌شود پول مردم را خورد، اما نمی‌شود اندیشه را از آن‌ها گرفت/ تهران بدون تئاترشهر، شهر غم‌زده‌ای است + تصاویر

هشتمین شب اجراهای جشنواره تئاتر فجر پرحاشیه‌ترین شب سی‌وچهارمین دوره جشنواره بود چراکه در هر یک از سالن‌های نمایشی اتفاقات حائز اهمیت رخ داده است.
کد خبر : 64177

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای نمایش «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» کاری از ساناز بیان نشستند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از این اثر نمایشی بدون اشاره به میزان بودجه تئاتر در سال آینده از افزایش بودجه بخش هنر خبر داد.


این اثر نمایشی بخشی از دغدغه‌های دنیای زنانه را برای مخاطب روایت کرد.



تئاترشهر چهل و سه ساله شد


جشن چهل و سومین سال فعالیت تئاترشهر شامگاه گذشته، پس از اولین اجرای نمایش «رعنا» کاری از علیرضا کوشک جلالی با حضور علاقه‌مندان به تئاتر و جمعی از هنرمندان از جمله حسین مسافرآستانه، شیرین یزدان بخش و جواد عزتی برگزار شد.


پریسا مقتدی مدیر این مجموعه نمایشی با اظهار خرسندی از فعالیت در این بنای تاریخی و زیبا عنوان کرد: «مسئولیتی که در این مجموعه بر عهده دارم بی‌شک بزرگترین افتخار زندگی حرفه‌ای من است.»


داریوش فرهنگ نیز که بهمن سال 1351 با بازی در نمایش «باغ آلبالو» کاری از آربی آوانسیان به عنوان بازیگر اولین نمایش به اجرا درآمده در تئاترشهر روی صحنه حاضر شده است گفت: «می شود با اختلاس‌های هزار میلیاردی، پول مردم شریف را خورد و زندگی‌شان را لگدمال کرد اما نمی‌شود اندیشه را از آنها گرفت.»


وی خطاب به حاضران تهران بدون تئاتر شهر را شهر غم‌زده و زنگ‌زده‌ای معرفی کرد و یادآور شد: «هر شهر بزرگی در جهان یک تئاتر شهر دارد چراکه تئاتر روح و اندیشه یک ملت است.»


داریوش فرهنگ با انتقاد از نحوه حمایت از تئاتر، «عشق شورانگیز» فعالان تئاتر را همیشگی دانست و افزود: «شور تماشاگران را به همراه دارد تا این هنر را سر باز ایستادن نباشد.»


از دیگر حاضران در این مراسم که به عنوان سخنران روی صحنه تالار اصلی حاضر شد، اصغر کاشی‌تراش اصفهانی بود که کاشی‌کاری ساختمان تئاتر شهر را برعهده داشته است. وی در سخنانش از برگزار کنندگان این مراسم تشکر کرد و هر کار هنری را شایسته تقدیر دانست.


در بخش دیگری از این جشن، علی مرادخانی در خصوص اظهار نگرانی فرهنگ نسبت به حمایت از تئاتر گفت: «نگرانی نسبت به حمایت اندک تئاتر، نگرانی همه ماست که خوشبختانه با توجه خاص آقای نوبخت، توانستیم بودجه سال آینده هنر را دو برابر کنیم که امیدواریم بخش مهم آن به تئاتر اختصاص یابد.»


در پایان این مراسم کیک چهل و سه سالگی تئاتر شهر را داریوش فرهنگ و کاشی تراش اصفهانی بریدند.


مشکلات فنی در اجرای دوم نمایش گروه بلژیکی


نمایش «انقلاب بدن/ انتظار» کاری از موخالد راسم از بلژیک شب گذشته با وجود مشکلات فنی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت. این اصر نمایشی در اجرای دوم خود با نقص در سیستم صوتی مواجه شد به طوری‌ که تصاویر به نمایش درآمده در قالب ویدئوپروجکشن چند بار قطع و وصل شد.


بخشی از این اثر نمایشی به گفت‌وگو‌هایی کوتاه درباره مفهوم انتظار و انتظار کشیدن اختصاص داشت که از نظر تماشاگران بسیار جالب و جذاب بود.


حمیدرضا نعیمی، بهزاد صدیقی و منوچهر اکبرلو از جمله تماشاگران این اثر بودند.



شیطنت‌های هملت در تالار وحدت تماشاگران را به وجد آورد


اولین اجرای نمایش «هملت» کاری از توماس اوسترمایر با رضایت مخاطبان این نمایش همراه بود.


اجرای این اثر نمایشی با 20 دقیقه تاخیر آغاز شد و تماشاگران این نمایش برخلاف مدت زمان ثبت‌شده در جدول اجراها چیزی حدود 3 ساعت به تماشای نمایش «هملت» نشستند.


نکته حائز اهمیت در این اجرا شکل اجرای نمایش کلاسیک ویلیام شکسپیر بود که با شیطنت‌ها و شوخی‌های بازیگر نقش هملت ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار کرد. بازیگر کاراکتر هملت در اجرای نخستین این نمایش چند بار به میان تماشاگران آمد و در زمان اجرا با چند تماشاگر سلفی گرفت.


او با مطرح کردن پرسش از تماشاگران و درخواست برای پاسخگویی درباره چند نکته از جمله این‌که از نظر آنان آیا هملت به لایرتیز ظلم کرده است یا نه، چند بار به جایگاه تماشاگران آمد. او همچنین در طول اجرا چند بار با قرار گرفتن در کنار تماشاگران نمایش از درهای سالن تالار وحدت خارج و داخل شد.


مخاطبان این اثر نمایشی که تاکنون چنین اجرایی را به تماشا ننشسته بودند نسبت به نوع بازی و آزادی بازیگر در نمایش هملت به وجد آمده بودند و در طول اجرای 3 ساعته این اثر نه تنها از روی صندلی‌های خود تکان نخوردند بلکه بارها بازیگر نمایش را مورد تشویق قرار دادند.


علی رفیعی، حسین کیانی، رویا میرعلمی، شبنم مقدمی ستاره اسکندری، نیکی کریمی، بهزاد صدیقی، هادی مرزبان، حسن باستانی، آناهیتا همتی و علیرضا آرا از جمله مخاطبان نمایش«هملت» بودند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته