لازمه تحصیل در رشته «برنامهریزی درسی» چیست؟/ لزوم آگاهی داوطلبان از اصول و مبانی تعلیم و تربیت
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ احسان عربی مفرد- سیداحمد هاشمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد بهعنوان نخستین فرد در دانشگاه آزاد اسلامی، پس از تأیید نهایی پرونده ارتقا توسط داوران ذیفن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در کمیته تخصصی و هیئت ممیزه، موفق به کسب رتبه استادتمامی در رشته برنامهریزی درسی شد.
سیداحمد هاشمی دارای مدرک دکتری تخصصی در رشته برنامهریزی درسی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران بوده و چندین بار بهعنوان پژوهشگر برتر استان فارس در گروه علوم انسانی و اجتماعی در سالهای ۱۳۹۰، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ انتخاب شده است. او چاپ ۱۲۹ مقاله در مجلات ISC، ISI و علمی پژوهشی، ۸۹ مقاله ارائهشده در همایشهای داخلی و خارجی، انجام ۱۳ طرح پژوهشی منطقهای درون و بروندانشگاهی، تألیف و ترجمه ۵۴ کتاب، اختصاص گرنت پژوهشی در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸، اختصاص دو پایه تشویقی مربوط به سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بر اساس فعالیتهای برجسته علمی و پژوهشی و مدیر حلقه علمی برتر بسیج اساتید کشوری در سال ۱۳۹۲ را در کارنامه علمی و پژوهشی خود دارد.
بیشتر بخوانید:
اعطای ۲ پایه تشویقی به عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لامرد
تجلیل از پژوهشگر برتر سال ۹۹ توسط امام جمعه لامرد
راهاندازی سرای انرژی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
از دیگر فعالیتهای علمی و پژوهشی هاشمی میتوان مدیریت حلقه علمی برتر بسیج اساتید در استان فارس در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳، عضو editorial teams Sumerianz journal of Education Linguistics and Literature، سردبیری فصلنامه پژوهشی Journal of education experiences، سردبیری فصلنامه علمی پژوهشی آموزش و بهسازی منابع انسانی، عضو Advisory Board of International Journal of Instruction، دبیر و رئیس ۱۱ همایش ملی و منطقهای، عضو کمیته علوم تربیتی کشوری، عضو هیئت امنا و عضو انجمن مطالعات برنامه درسی ایران (I.C.S.A)، عضو کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، دبیر کمیته تخصصی گسترش استان فارس، همکاری در نگارش دانشنامه ایرانی برنامه درسی، عضو شورای اقتصاد و سرمایهگذاری دانشبنیان استان فارس، داور کمیته ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو شورای مشورتی و سیاستگذاری اداره کل نظارت و ارزیابی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی را نام برد.
خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت ارتقای عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد به رتبه استادتمامی در رشته برنامهریزی درسی درباره جایگاه و چالشها این رشته در دانشگاهها، آینده شغلی داوطلبان، بازار کار و .... با هاشمی گفتوگو کرده است.
وی درباره جایگاه کنونی رشته برنامهریزی درسی در دانشگاههای کشور به خبرنگار آنا گفت: رشته برنامهریزی درسی امروزه به عنوان رشتهای مستقل، جایگاهی بیبدیل و مهم در دانشگاهها دارد. دانشگاههای دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی با هدف تربیت متخصصان برنامهریزی درسی و بنابر احساس ضرورت، تربیت افراد متعهد و متخصصی که قادر باشند نظام آموزش و پرورش و برنامههای آموزشی و درسی آن را در همه مقاطع تحصیلی مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار داده و طرحها و برنامههای مناسب و اصولی را برای ترمیم و یا تغییر برنامهها ارائه کنند بر عهده دارند و این رشته را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد کردهاند.
هاشمی ادامه داد: هدف این دوره، تربیت متخصصان باصلاحیت در زمینه برنامه درسی، مبانی دینی برنامه درسی، روشهای تحقیق در حوزه برنامه درسی و کاربرد آنها در نظام برنامه درسی حوزههای مختلف آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر سازمانها و واحدهای آموزشی در عرصههای مختلف ازجمله هدفهای اصلی برنامه کارشناسی ارشد در رشته برنامه درسی است و هدف اصلی دوره، نشر و کاربرد دانش تخصصی برنامه درسی در سطح مؤسسات آموزشی و پژوهشی بوده و هدف عمده آن،تربیت و تأمین برنامهریزان، مدیران و پژوهشگران در تمام موضوعات برنامه درسی برای اداره و هدایت علمی نظام آموزشی کشور است.
لزوم آگاهی داوطلبان برنامهریزی درسی از اصول و مبانی تعلیم و تربیت
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد با توجه به مسیرهای موفقیت داوطلبان در رشته برنامهریزی درسی تأکید کرد که علاقهمندان به این رشته نیاز است علاوه بر آگاهی از اصول و مبانی تعلیم و تربیت با طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه درسی آگاهی و آشنایی لازم را داشته باشند. توانایی برنامهریزی، تسلط بر روشهای تدریس، قدرت تصمیمسازی و تصمیمگیری آموزشی، تسلط بر محتوا و سازماندهی آن و ارزشیابی آموزشی لازمه تحصیل علاقهمندان در رشته برنامهریزی درسی است.
وی درباره آینده شغلی دانشآموختگان رشته برنامهریزی درسی و ارزیابی بازار کار آن عنوان کرد: مشاوره برنامهریزی درسی برای داوطلبان کنکور و دانشآموزان و دانشجویان تمام مقاطع از تخصصهای این گرایش است و مدارس، دبیرستانها و آموزشگاههای خصوصی پذیرایی این افراد هستند. علاوه بر آن فارغالتحصیلان این گرایش میتوانند جذب آموزش و پرورش و برخی سازمانهای دولتی ازجمله سازمانهای مدیریت و برنامهریزی و تألیف کتب درسی شوند. بازار کار رشته برنامهریزی درسی به نسبت از نظر جذب و استخدام خوب است. این افراد امکان اخذ مجوز مرکز مشاوره تحصیلی را به شرط داشتن سوابق کار مرتبط و یا داشتن مدارک مشاورهای مرتبط خواهند داشت.
این مسئول در پاسخ به این پرسش که اکنون استقبال از رشته برنامهریزی درسی از سوی داوطلبان چگونه است؟ بیان کرد: با توجه به ضرورت برنامهریزی درسی در سازمانهای آموزشی مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی این رشته با استقبال بینظیر دانشجویان روبهرو شده است. از سوی دیگر سایر سازمانها و نهادها با توجه به ضرورت آموزش و بهسازی نیروهای انسانی خود در تمام سطوح، برنامهریزی درسی را به عنوان اصلی مهم مورد توجه قرار میدهند.
زمینه توسعه درونی و بیرونی رشته برنامهریزی درسی فراهم شود
هاشمی چالشهای رشته برنامهریزی درسی را برشمرد و به آنا گفت: طبیعتاً تمام رشتههای دانشگاهی با چالشهایی روبهرو هستند. ازجمله چالشهای رشته برنامهریزی درسی، کمبود مراکز علمی و تحقیقاتی توسعه رشته، رشد بینالمللی و ضرورت توجه ویژه متولیان به این رشته، کمبود منابع علمی قابل دسترس ویژه دانشجویان، مشکل فارغالتحصیلان به منظور ورود به بازار کار و ... هستند که لازم است با برنامهریزی زمینه توسعه درونی و بیرونی این رشته فراهم آید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از بازوان توانمند نظام آموزش عالی با تربیت متخصصان این حوزه نقش زیادی در توسعه رشته برنامهریزی درسی داشته است. امروزه دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی سطوح این رشته تحصیلی را پوشش میدهد. حضور استادان مجرب و صاحب دانش، تجهیزات دانشگاهی، زیرساختهای احراز رشته، پوشش بالای دانشجویی در این رشته ازجمله کارکردهای موفق دانشگاه آزاد اسلامی در رشته برنامهریزی درسی بوده است.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/