دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1400 - 09:51

چطور یک استابلایزر برای خانه خود انتخاب کنیم؟

در خطوط برق شهر، نوسانات ولتاژ به‌ وفور اتفاق می‌افتد. این نوسانات می‌تواند به لوازم برقی شما آسیب برساند و یا عملکرد آن‌ها را به کل مختل نماید. استابلایزر که به آن دستگاه تثبیت‌کننده ولتاژ برق نیز گفته می‌شود عنوان سیستمی است که می‌تواند از لوازم برقی شما در برابر نوسانات برق شهری حفاظت کند.
کد خبر : 641235
رپرتاژ




به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا  این دستگاه می‌تواند در مواقع افت ولتاژ برق و یا افزایش آن، ولتاژ برق را اصلاح کند و سپس آن را به سطح ۲۲۰ ولت بازگرداند. این عامل نیز سبب می‌شود تا چنین سیستمی بتواند از تمامی دستگاه‌های برقی بدون اینکه جریان برق را قطع کند محافظت نماید. اما چطور یک استابلایزر برای خانه خود انتخاب کنیم. لازم است در ابتدا انواع این دستگاه‌ها را بشناسیم.


انواع ترانس و استابلایزر ولتاژ


تثبیت کننده‌های ولتاژ را می‌توان از نظر تکنولوژی به‌ کار رفته در ساخت آن‌ها به سیستم‌های رله‌ای و سوئیچینگ دسته‌بندی کرد. هرکدام از این سیستم‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و برای استفاده در شرایطی ویژه طراحی و تولید شده‌اند. از طرف دیگر می‌توان این دستگاه‌ها را از نظر ولتاژ برق ورودی نیز دسته‌بندی کرد. در این‌ صورت استابلایزر تک‌فاز و استابلایزر ۳ فاز خواهیم داشت.


استابلایزر رله‌ای


استابلایزر رله‌ای از یک ترانس ساخته‌ شده است. این ترانس دارای این امکان است که بتواند با استفاده از چند رله، جریان برق را به‌ صورت پله‌ای تنظیم و اصلاح نماید. اگر در محیط زندگی شما، جریان برق شهری به‌ صورت لحظه‌ای، دچار نوسان و تغییر می‌شود بهتر است از این نوع از استابلایزرها برای حفاظت از دستگاه‌های برقی خود استفاده کنید.


چراکه این سیستم‌ها، به‌ نحوی طراحی و ساخته می‌شوند که می‌توانند در مدت‌زمانی بسیار کوتاه و در کسری از ثانیه، نوسانات جریان برق را جبران و اصلاح نمایند و از این طریق جلوی آسیب دیدن لوازم برقی شما را بگیرند. نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که میزان تغییرات ولتاژ در این دستگاه‌ها ۲۲۰ ولت است. یعنی یک استابلایزر رله‌ای، زمانی وارد عمل می‌شود که جریان برق شهری به زیر ۲۰۰ ولت رسیده باشد و یا از ۲۴۰ ولت گذر کرده باشد.


استابلایزر سوئیچینگ یا استاتیک


استابلایزرهای سوئیچینگ، در حقیقت شکل پیشرفته‌تر این سیستم‌ها هستند. این دستگاه‌ها دقت بسیار بالایی دارند. سرعت استابلایزرهای سوئیچینگ در اصلاح و تنظیم ولتاژ برق نسبت‌ به نوع رله‌ای این تجهیزات، بسیار بالاتر است. این دستگاه‌ها از بخشی به نام کانورتر الکترونیکی به وجود آمده‌اند. این بخش می‌تواند ولتاژ برق را به اندازه‌ای که دستگاه‌های شما به آن نیاز دارند تبدیل کند.


بخش دیگر این سیستم‌ها، میکروپروسسور است که می‌تواند هرگونه نوسان در برق را تشخیص دهد و سپس پیام مربوطه را به بخش کانورتر، ارسال کند. در بخش کانورتر این سیستم، ولتاژ نهایی برای دستگاه‌های برقی ساخته می‌شود و از این طریق ولتاژ برق اصلاح می‌گردد. استابلایزر سوئیچینگ تنها توسط شرکت پرنیک به صورت دانش بنیان تولید میشود و خاص ترین نوع جبران کننده ها در دنیا می باشند.


چطور یک استابلایزر برای خانه خود انتخاب کنیم؟


نحوه انتخاب استابلایزر برای خانه ( راهنمای خرید استابلایزر برای لوازم خانگی )


بسیاری از افراد به‌ دنبال انتخاب و خرید ترانس و استابلایزر ولتاژ برای لوازم صوتی تصویری و تلویزیون و… هستند. همان‌طور که می‌دانید این دستگاه‌ها قیمت‌های بالایی دارند و گارانتی در برابر نوسانات ولتاژ نیز ندارند. بنابراین استفاده از استابلایزر برای حفاظت از این لوازم، ضرورت دارد.


استابلایزرهای رله‌ای، در حالت کلی، بهترین نوع این تجهیزات برای حفاظت از تلویزیون و لوازم صوتی و تصویری هستند و لذا در بیشتر موارد از این دستگاه‌ها در منازل مسکونی استفاده می‌کنند.


چطور یک استابلایزر برای خانه خود انتخاب کنیم؟


در هنگام انتخاب و خرید استابلایزر برای خانه باید به نکات دیگری نیز توجه داشته باشید. برای نمونه لازم است جریان برق مصرفی خود را در نظر داشته باشید. از طرف دیگر باید تعداد لوازم برقی خانگی خود را نیز محاسبه نمایید. در نظر گرفتن نوع لوازم برقی و میزان دقت و حساسیت آن‌ها نیز ضرورت دارد. باید ولتاژ، جریان و توان دستگاه تثبیت‌کننده را نیز بررسی کنید.


استابلایزرها، دامنه‌های کاری مختلفی دارند. لازم است بدانید که دامنه‌ کاری یک تثبیت‌کننده ولتاژ، همان دامنه‌ای است که دستگاه مورد نظر قادر است ورودی ولتاژ را انجام دهد و سپس آن را تثبیت نماید و ولتاژ خروجی مناسب و مطلوب را به دست مصرف‌کننده نهایی (لوازم برقی) برساند.


در راهنمای خرید استابلایزر باید توجه داشت که تثبیت‌کننده ولتاژ برق را با در نظر گرفتن میزان نوسانات ولتاژ در محیط زندگی خود، انتخاب کنید. در حالت کلی، مناطق مختلف، از نظر میزان نوسانات برق با عنوان مناطق با ولتاژ بسیار کم، ولتاژ بالا، ولتاژ متوسط و ولتاژ پایین دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین باید محدوده کاری دستگاه را به‌ نحوی انتخاب کنید که خواسته‌های شما و لوازم برقی‌تان را پاسخ دهد. لازم به ذکر است که در مصارف خانگی، از استابلایزرهای تک‌ فاز استفاده می‌کنند و استابلایزر ۳ فاز در صنایع و پزشکی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.



انتهای پیام/ ر





انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب