افتتاح جشنواره موسیقی فجر با اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا از ستاد خبری سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر، شامگاه جمعه ۲۲ بهمنماه ارکسترسمفونیک صداوسیما با رهبری آرش امینی سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر را افتتاح کرد.
این اجرا در دو بخش برگزارشد. در ابتدای برنامه تیزر این دوره از جشنواره به نمایش درآمد و پس ازآن نوازندگان ارکستر، بخش نخست این اجرا را که به موسیقی کلاسیک اختصاص داشت، روی صحنه بردند. در ابتدا قطعاتی چون سوئیت کوچک برای ارکسترزهی اثرکارل نیلسن را به اجرا در آمد و در ادامه این بخش که با سازهای بادی و گروه کر همراه بود، سرناد برای سازهای بادی اثرآنتون دوژاک و «والس اندوهناک» اثر ژان سیبیلیوس اجرا شد. رهبرگروه کر این ارکستر رازمیک اوحانیان بود که دربخشی از این اجرا با همراهی آرش امینی، به روی صحنه آمد و مورد تشویق حاضران درسالن قرار گرفت.
بخش دیگر برنامه ارکستر سمفونیک صداوسیما به اجرای قطعه خاطرانگیز «پیروزی» اثرهمایون رحیمیان اختصاص داشت که متناسب با فضای جشنواره بود. اما بخش ویژه این ارکستر اجرای آلبوم پوئم سمفونی «سرباز» اثر آرمان مهربان بود که در واقع ادای احترام و یادی از شهید سردارحاج قاسم سلیمانی بود که دراین برنامه منتخبی از این آلبوم با خوانندگی امیرحسین سمیعی به اجرا درآمد. پوئم سمفونی سرباز شامل ۶ موومان است که قبلتر توسط این ارکستر به اجرا درآمده و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. سمیعی تکخوان این اجرا، در این برنامه ضمن تبریک ایامالله دهه فجر درجملاتی گفت: بسیار خوشحالیم درافتتاحیه جشنواره سیوهفتم موسیقی فجر با ارکسترسمفونیک صداوسیما در خدمت شما هستیم.
وی در ادامه افزود: «پوئم سمفونی سرباز» که قطعاتی از آن به اجرادرآمد، حاصل همکاری راهبردی نهادهای فرهنگی و هنری است و امشب بعد از گذشت دوسال از ساخت این اثر، فرصتی بهدست آمد تا ازاین دوستان تشکر کنم. از آقای امرودی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران وهمچنین محمد مهدی نراقیان (رئیس اسبق دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما) کمال تشکر را دارم چرا که در زمان ساخت این آلبوم، که کوران پیک سوم کرونا بود، شرایطی فراهم کردند تا این پوئم سمفونی ضبط شود. در ادامه همت علیرضا قزوه، هر سه این بزرگواران دغدغه تولید و ضبط این کار را داشتند. همچنین از آرمان مهربان آهنگساز این اثر و علی محمد مودب شاعر این کار هم تشکر میکنم.
سمیعی به همراهی و همیاری نوازندگان این آلبوم اشاره کرد و درادامه افزود: درآن زمان که مشغول ضبط این آلبوم بودیم شرایط سختی وجود داشت و حتی به سختی این قطعات بصورت انفرادی در استودیو ضبط میشد. باید بگویم این نوازندگان بینظیر هستند. هنرمندانی که پای کار و هنرشان ایستادند و لحظهای عقب ننشستند و البته درآن روزها پا به پای آقای آرمان و دست اندرکاران تولید این اثر، آقای آرش امینی و آقای رازمیک اوحانیان و نوازندگان شاخص ارکستر صداوسیما تلاش بسیاری انجام دادند.
وی در ادامه بیان کرد: حدودا یکماه قبل همایش «مقام حماسه» به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با اجرای ارکسترهای سمفونیک و پاپ مرکز موسیقی و سرود صداوسیما برروی همین صحنه اجرا شد. کسانی که اطلاع دارند میدانند هجمههای بسیاری از رسانههای معاند انجام گرفت اما امروز این نوازندگان همچنان برروی این صحنه ایستادهاند و ساز مینوازند.
سمیعی از ارزش والای این هنرمندان گفت و در ادامه صحبتهای خود افزود: «پوئم سمفونی سرباز» را باردیگر در مراسم افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر اجرا میکنم و قطعا هرجا که نیاز باشد حمایت خواهم کرد.
علی سلاجقه(معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، بهمن نامورمطلق (رئیس فرهنگستان هنر)، محمد رئیسزاده (رئیس سازمان نظام پزشکی)،حجتالاسلام میثم امرودی (رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران)، علیرضا قزوه (رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما)، محمد اله یاری فومنی رئیس سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر و حسن ریاحی (دبیرسی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر) از میهمانان این برنامه بودند.
کنسرت مایستراین برنامه نیما زاهدی بود وسازهایی همچون ویلن، ویولا، ویولنسل، کنترباس، فلوت ، اُبوا، کلارینت و...این ارکستر را همراهی کردند.
اجرای ارکستر سمفونیک تهران با رهبری جوان و حضور وزیر امور خارجه
ارکسترسمفونیک تهران درسیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر با حضور وزیر امور خارجه حسین امیر عبداللهیان به روی صحنه رفت.
شامگاه جمعه(۲۲ بهمن)، ساعت ۲۱:۳۰ ارکسترسمفونیک تهران درسانس دوم اجراهای رسمی این دوره ازجشنواره موسیقی فجر، با تغییراتی دربرنامه خود به روی صحنه آمد. ساعاتی قبل از اجرای این برنامه از سوی برگزارکنندگان جشنواره اعلام شد، با توجه به مثبت شدن تست کرونا آقای نصیرحیدریان، رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران، این کنسرت با رهبر دیگری برگزار خواهد شد و سرانجام عرفان وکیلی جوان خوش آتیه موسیقی ایران، با انتخاب شورای هنری ارکستر سمفونیک این مسئولیت را برعهده گرفت و برروی صحنه آمد.
همزمان با حضور اعضای ارکستر برروی استیج و پیش ازآغاز اجرای برنامه، صدای نصیرحیدریان درسالن پخش شد که در جملاتی گفت: «سلام به دوستان گرامی و نوازندگان خوب ارکستر، نصیرحیدریان هستم امیدوارم خوب و سلامت باشید. با اینکه برای این اجرا برنامهریزی دقیق انجام شده بود اما متاسفانه درگیر بیماری کرونا شدم و ناگزیر از قرنطینه، ارکستر درروزهای گذشته تمرینات خوبی داشته و در شرایط مساعد اجرا قرار دارد و با اینکه نمیشد به دلیل شرایط بهوجود آمده به کنسلی اجرا هم فکر کرد، اما نوازندگان متحد ارکستر، کنسرت مایستر و همینطور سولیست ویلون با همدلی در کنار ارکستر بودند تا در سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشیم. از همه شما عزیزان تشکر میکنم و برای رهبر جوان ارکستر که از استعدادهای آینده موسیقی هستند، عرفان وکیلی عزیز، اجرای خوبی را آرزو میکنم. عرفان وکیلی از نوازندگان باتجربه ارکسترسمفونیک تهران و هنرجوی آکادمی رهبری مرکز آموزشی بنیاد است که هنرنمایی ایشان را که جوان و بسیار با استعداد هستند امشب شاهد باشید.من هم در تمام لحظات از راه دور درکنار شما هستم.»
اما ابتدای برنامه با پخش تیزر این دوره ازجشنواره آغاز شد و در ادامه اعضای ارکستر که متشکل از ارکستری با سازهای زهی بودند، برروی صحنه تالار وحدت حاضرشدند. در این برنامه کنسرتو برای ویولن و ارکسترزهی درلامینور اثر سباستین باخ که سولسیت ویولن آن را پدرام فریوسفی برعهده داشت به اجرا درآمد. فریوسفی پس از اجرای این قطعات با تشویق حاضران درسالن باردیگر روی صحنه آمد و قطعه ساراباند از باخ را به یاد پورنگ پورشیرازی اجراکرد. پس از اتمام این بخش دیگر نوازندگان ارکستر برای اجرا قطعاتی چون «آداجو» اثرساموئل باربر، «اِلژی» و قسمت سه و چهار سرناد برای ارکستر زهی اثر چایکوفسکی و ...به هنرنمایی پرداختند.
میهمان ویژه این برنامه حسین امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه ایران بود که درپایان برنامه سبدگلی را به ارکستر تقدیم کرد.
عرفان وکیلی هم پس از دریافت این هدیه ضمن سلام و عرض ادب به حاضران درسالن گفت: از آقای عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان تشکر میکنم اما درواقع این گل باید به آقای حیدریان تقدیم شود و جایشان دراین برنامه بسیارخالی است و از حاضران درسالن تقاضا دارم ایشان را تشویق کنند.
میزبانی از مانا و نکیسا تا شبی به یاد یوسف فروتن
سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر در سومین روز خود، علاوه بر تالار وحدت در تالار رودکی و سالن تازه تاسیس حسین دهلوی هم میزبان اجراهایی از موسیقی ایرانی بود و به اجرای دو گروه «مانا» و «نکیسا» و تک نوازی امیر شریفی با نام شب یوسف فروتن اختصاص داشت.
گروه موسیقی «مانا» با خوانندگی مجتبی عسگری راس ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی روی صحنه رفتند و به اجرای برنامه پرداختند.
گروه موسیقی «مانا» فعالیت خود را در سال ۱۳۹۵ آغاز کرده و در طی این سالها کنسرتهای متعددی در ایرن و در خارج از کشور مانند آلمان، فرانسه و همچنین کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو داشته است. آلبوم «سرود مرد سرگردان» این گروه موفق به کسی جایزه «باربد» در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر شده است.
گروه «مانا» طی اجرا قطعات تصنیف «پایبند خیال»، ساز و آواز، تصنیف «سالکان طریق»، ساز و آواز، تصتیف «تولای دوست»، ساز و آواز و تصنیف «چراغ یقین » اشاره کرد.
از دیگر اعضای این گروه می توان به حمید قنبری (نوازنده تنبک)، صابر صوری (نوازنده عود)، میثم ملکی (نوازنده تار)، مهرداد مسعودی فرید (نوازنده کمانچه)، ترگل خلیقی (نوازنده رباب)، روژان محمدی (نوازنده کمانچه آلتو)، سیاوش ملی پور (نوازنده سنتور) اشاره کرد.
در ادامه و در دومین سانس اجراها، تالار رودکی میزبان گروه «نکیسا» بود که حسین علیشاپور خوانندگی آن را به عهده داشت.
این گروه به اجرای قطعاتی از آلبوم و «چله نشین» پرداختند. و «رستا»، شوق با شعری از حافظ، آیینه با شعری از شاه نعمتالله ولی، نوای دل بیکلام، راه بیپایان با شعر هاتف اصفهانی، سخن با شعر سعدی، تکنوازی عود و گل بی رخ یار با شعری از حافظ آثاری بودند که توسط گروه «نکیسا» اجرا شدند.
گفتنی است؛ گروه «نکیسا» سال ۱۴۰۰ توسط نوشین پاسدار تاسیس شده و هدف از تشکیل آن تولید و اجرای موسیقی تلفیقی با کلام از یک بانوی آهنگساز بر پایه اصول آهنگسازی موسیقی جهانی در قالب کوارتت زهی و سازهای کوبه ای است که بستری مناسب برای ارائه ی نقش ساز عود فراهم می کند. تلفیق نغمات شرق و غرب باعث ایجاد هماهنگی در بیان احساسات روزگار معاصر می شود که استفاده از آواز ایرانی در خواند اشعار کلاسیک قدیم نقش تعیین کننده ای در ترکیب سازبندی دارد.
از ساعت ۲۱:۳۰ در سالن دهلوی میزبان اجرایی با عنوان شب یوسف فروتن بود که به تکنوازی سه تار امیر شریفی اختصاص داشت.
گفتنی است؛ امیر شریفی عضو هیئت علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر است. او هنرآموخته استادانی چون داریوش پیرنیاکان، محمدرضا لطفی و حاتم عسگری است. سالهای دانشجویی را عمدتا روی مطالعه علمی و نظری روایات گوناگون ردیف و نواخته های به جا مانده از استاید دوره قاجار و پهلوی اول سپری نمود. او سال ۹۸ با هدف اجرای موسیقی دستگاهی و احیای آهنگسازی بر اساس عناصر موسیقی قدیم ایران، گروه «نقش» را بنیاد نهاد. از آلبوم های او می توان به «چهارگاه مرکب» و «راست» با صدای مظفر شفیعی، «چهارسو»، «برافشان»، «حُزان»، «تصانیف عارق قزوینی»، «شرح این هجران» با صدای مجتبی عسگری اشاره کرد. او در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به نیت ارج نهادن به یکی از شیوه های سه تار نوازی قدما، قطعاتی را از استاد یوسف فروتن در آوازهای دشتی و بیات ترک اجرا کرد.
اجرای ویژه افغانستان در جشنواره سیوهفتم
کنسرت گروه قوالی نجمالدین متشکل از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران، عصر روز جمعه ۲۲ بهمنماه از ساعت ۱۸:۳۰ در قالب سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در سالن فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
این گروه به سرپرستی هوشنگ جاوید مدت کوتاهی است که با همکاری تعدادی از هنرمندان موسیقی افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده است و با توجه به سوابق موسیقیایی هر یک از اعضا که در کار خود کم نظیرند، شکل گرفته است.
گروه «قوالی نجمالدین» در این کنسرت در حرکتی نوین، متنهای شعرهای آیینی شاعران معاصر ایرانی را با آوازهای هراتی در هم آمیخت تا به یک نوآوری تلفیقی در جهت تولید موسیقی معنوی برسد؛ ضمن آنکه گسترش زبان و ادبیات آئینی پارسی معاصر نیز مورد توجه گروه قرار داشت.
خوانندگان این گروه که در کنسرت جمعه شب روی صحنه رفتند را تعدادی از آوازخوانهای شناخته شده افغانستانی از جمله جواد تابش و آصف حبیبی تشکیل میدادند. استاد جواد تابش از شاگردان استاد الطاف حسین، قوال بزرگ است که آوازه جهانی دارد و استاد آصف حبیبی شهره است به "بلبل هرات". عبدالقادر عزیزی و عبدالخالق عزیزی نیز در این کنسرت به اجرا پرداختند.
کنسرت با اجرای قطعه «لاله آزاد» شروع و سپس اثر «مجنون تو» توسط اعضای گروه اجرا شد. «بی تو هر جمعه»، «چرا نمیآیی»، «باد زانو میزند»، «یا نور و یا قدوس»، «مور میرقصد و میچرخد» دیگر قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد.
همچنین در این کنسرت قطعه «هر کجا مرز کشیدند» اجرا و با استقبال و تشویق تماشاگران همراه شد. در بخش دیگری از کنسرت غلام سخی رسولی، نوازنده دو تار افغانستانی و نسیم خوشنواز، نوازنده رباب به دونوازی پرداختند که این بخش نیز مورد استقبال قرار گرفت.
عبدالقادر عزیزی بهعنوان همیار آئین قوالی دیگر هنرمندی بود که در این کنسرت حضور داشت.
قوالی یکی از گونههای مرتبط با موسیقی عرفانی است که به نوعی با عبادت آمیخته است و در کشورهایی چون هند، پاکستان و افغانستان رواج دارد. آنگونه که در منابع مکتوب آمده، موسیقی قوالی ابتدا در زیارتگاههای صوفیان اجرا میشده و بخش مهمی از مراسم سماع بوده و طی روندی مشخص به موسیقی مذهبی و عارفانه آسیای شرقی تبدیل شده است.
گفتنی است؛ نعمتالله حسینزاده و کنعان دلآهنگ از اعضای گروه قوالی نجمالدین در این کنسرت غایب بودند. بر اساس اعلام اعضای گروه، نعمتالله حسینزاده به کرونا مبتلا شده است.
نوای موسیقی نواحی در ارسباران
دومین سانس از اجراهای شب نخست جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسیاران به گروههایی از موسیقی نواحی کرمانشاه، لرستان و جنوب اختصاص داشت.
ابتدا حیدر کاکی، آهنگساز و نوازنده تنبور، تار و سهتار به روی صحنه آمد و موسیقی کرمانشاهی را برای علاقهمندان اجرا کرد. کاکی که تاکنون کنسرتهای متعددی را در سراسر کشور برگزار کرده است، در این اجرا، قطعات «شیرین شمامه»، «شلیر (لالهی واژگون)»، «آواز غریبی»، «آواز شاخوشینی دوم» را با سازش نواخت.
بخش بعدی این کنسرت به اجرای یوسف باجلاوند، نوازنده کمانچه اختصاص داشت تا این هنرمند با سوز سازش، مخاطبان را با موسیقی لرستانی آشنا کند. باجلاوند در این کنسرت، آواز علیدوستی و ساریخانی را اجرا کرد و سپس تصنیف «شو چراغ» و «سیت بیارم» توسط او اجرا شد.
یوسف باجلاوند، موسیقی را نزد برادرش، محمد باجلاوند فرا گرفته و تاکنون با هنرمندان مختلفی همچون ایرج رحمانپور، سیفالدین آشتیانی و مجید احمدی همکاری داشته است.
در بخش پایانی این برنامه، اعضای گروه موسیقی «سار» به سرپرستی امیر تنگسیری به روی صحنه آمدند تا با اجرای موسیقی اصیل و ریشهدار بومی و محلی جنوب، مخاطبان را به وجد بیاورند.
قطعات «نوبان» در ریتم زاری، «زینو» در ریتم خرمشهری، «شور» در ریتم سنج و دمام و «هله مالی» در ریتم جنوبی، قطعاتی بودند که توسط گروه «سار» اجرا شدند.
امیر تنگسیری(سرپرست)، حجت شیروی(خواننده)، خالد گزبی(ضرب و تمبو)، علیرضا نصاری(دایره)، حیدر جنامی(درامز) و فاروق زویدات (دم دم)، اعضای گروه «سار» را در این کنسرت تشکیل میدادند.
آغاز اجراهای بانوان با «ستاره قطبی»
کنسرت گروه موسیقی بانوان «ستاره قطبی» به سرپرستی بهار ایلچی و تنظیم و رهبری ارکستر پوریا پیرزاده روز جمعه ۲۲ بهمنماه ساعت۱۸:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
با ورود اعضای این گروه حضار آنها را تشویق کردند و پس از کوک شدن سازها بهار ایلچی درباره گذشتن دو سال از آخرین اجرای گروه در جشنواره صحبت و سپس این گروه اجرای خود را با قطعه «زن» آغاز کرد.
در این کنسرت چهار خواننده وجود داشت که هر کدوم به نوبت برای اجرای قطعه مخصوص خود به صحنه میآمدند.
«ستاره قطبی» مجموعه ای از قطعات را به زبانها و لهجههای مختلف به شکلی کم نقص اجرا کرد که مخاطبان را به وجد میآورد و باعث میشد تا حضار گروه را به خوبی همراهی کنند.
قطعات «بیقرارم»، «tonight»، «اللیالی»، «je taim»، «باور کن»، «ستاره»، «survive»، «مینا خانم» به ترتیب و یکی پس از دیگری شنیده شدند.
اعضای این گروه عبارتند از: سرپرست،خواننده و نوازنده پیانو: بهار ایلچی، نوازنده گیتار باس: سپیده ایلچی، نوازنده ویولن: پگاه ابراهیم، نوازنده فلوت: سارا پارسایی، نوازنده ترومپت: شانیا شهریاری، نوازنده ساکسیفون: ثمیلا تحویلداری، نوازنده کیبورد: آوا منبری، نوازنده درامز و پرکاشن: فریده سرسنگی، نازنین گوهربین، مونا سالک، مونا ربیعی، رابعه زند، سارا بیات.
پانیذ شهرستانی به عنوان خواننده فارسی زبان، جیران سیاوشپور به عنوان خواننده محلی و عربی و مهسا احمدپور به عنوان خواننده انگلیسی و فرانسوی در این گروه خواندند.
«نهال» بر صحنه نیاوران رفت
کنسرت گروه موسیقی بانوان «نهال» به سرپرستی لیلا نجفی، روز جمعه ۲۲ بهمنماه در فرهنگسرای نیاوران ساعت ۲۱:۳۰ برای مخاطبان سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت.
گروه «نهال» در اجرای این شب خود توانست به خوبی مخاطبان خود را به شور آورد و با هر قطعهای که مینواختند حضار را با خود همراه کنند. هماهنگی گروه در نوازندگی و فراز و فرودهای هر قطعه از نکات مثبت این اجرا بود.
بیکلام «پیشکش»، «گل واژه»، «سیمین بری»، «جومه نارنجی»، بیکلام «چینگم»، «دل دیوانه»، «دختر کولی»، بیکلام «دل کوچولو»، «مثال تور ماهیها»، «گل به چمن» از قطعاتی بودند که در این اجرا نواخته شدند.
نیوشا بریمانی: رهبر ارکستر و نوازنده کمانچه، مینو قاسم پور: قانون، رخساره رستمی: عود، نیلوفر ابراهیمی: فلوت، فروغ فضلی : پیانو، شیرین واعظی: درامز و خواننده: لیلا نجفی در این اجرا هنرنمایی کردند.
سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اله یاری و دبیری حسن ریاحی از جمعه ۲۲ بهمن تا ۲۶ بهمنماه در حال برگزاری است.
اجرای علی یاسینی در سومین شب جشنواره موسیقی فجر
سومین شب جشنواره موسیقی فجر با اجرای خواننده جوان پاپ علی یاسینی در دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی پی گرفته شد.
شامگاه ۲۲ بهمنماه، ساز و آواز گروههای موسیقی در تمامی سالنهای میزبان کوک شد و در این میان سالن «میلاد» به عنوان جایگاه گروههای موسیقی پاپ با استقبال مخاطبانش روبرو شد.
اجرای سانس اول راس ساعت ۱۹ با حضور ۳۰ درصدی مخاطبان در سالن آغاز شد و این خواننده اجرایش را با قطعه «ماه قشنگم» آغاز کرد و با اجرای «دلمون رفت» فضای پرانرژیتری به سالن بخشید.
علی یاسینی در ادامه اجرایش خطاب به مخاطبانی که بیوقفه او را تشویق میکردند، گفت: به همه شما خوشآمد میگویم و ممنون شما هستم از بابت انرژی که ١٠ روز است برایم میفرستید؛ اما از آنجایی که ظرفیت سالن برای کنسرت امشب خیلی کم است پس لطفا شما انرژی خیلی بیشتری بگذارید.
او سپس قطعه بعدی را با دودوکنوازی محمد نائی اجرا کرد و این در حالی بود که اجرای محمدعلی نصری نوازنده گیتار الکتریک هم بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
او سپس قطعهای را از آلبوم «۲۴» اجرا کرد و« این روزا»، «غریبه» و... از جمله قطعاتی بود که در اجرا روی روی صحنه رفت.
علی یاسینی همچنین در بخش دیگری از اجرایش به نوازندگی گیتار هم پرداخت و از سهیل شمس به عنوان تنظیمکننده گروه قدردانی کرد.
این گروه ساعت ۲۲ نیز سانس دوم اجرایشان را روی صحنه بردند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/