دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1400 - 14:00
ملایی در نخستین لیگ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی:

آمارها نشان می‌دهد در سال ۹۶ حدود ۵۶ درصد مردم کم‌تحرک بوده‌اند/ بیش از ۳۰ درصد دانش آموزان ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند

رئیس فدراسیون ورزش همگانی گفت: ۸۲ درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل عواملی غیر از بیماری‌های واگیردار است.
کد خبر : 641005
اختتامیه نخستین لیگ ورزش همگانی دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، افشین ملایی در اختتامیه نخستین لیگ همگانی دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز در سالن اجتماعات دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد: وظیفه ما تأمین سلامت ملی مردم است چرا که در قانون اساسی هم به عنوان مرجع اساسی تصمیم گیری در بند ۳ قانون۳، یکی از وظایف مهم دولت‌ها ایجاد و توسعه رایگان ورزش برای همه آحاد مردم قرار داده است.


وی افزود: باید بررسی کنیم که بعد از ۴۳ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه سلامت چگونه سیاست گذاری کرده‌ایم‌ تا بتوانیم مردم شادی داشته باشیم؟ برای تحلیل‌های علمی نیازمند آمار و ارقام هستیم. مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال ۹۶ حدود ۵۱ درصد مردم(بالای ۱۵ سال) بخشی از زمان خود را به فعالیت های ورزشی اختصاص می‌دهند، اما در سال ۹۹ این آمار به ۴۶ درصد کاهش یافت. یکی از دلایل آن شیوع کرونا بود اما ما بازه زمانی سه ساله را مدنظر قرار دادیم که دو سال از آن را درگیر کرونا بودیم بنابراین علت های دیگری در این امر دخیل هستند.


رئیس فدراسیون ورزش همگانی عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال ۹۶ حدود ۵۶ درصد مردم کم تحرک بوده‌اند و ۸۲ درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل عواملی غیر از بیماری های واگیردار است و بیش از ۳۰ درصد دانش آموزان ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند.


ملایی یادآور شد: اما این بحث همواره مطرح بوده که متولی ملی در حوزه سلامت، اقتصاد و غیره در کشور وجود دارد پس چرا نباید برای بهبود فعالیت بدنی در سطح ملی دستگاهی این وظیفه را برعهده گیرد؟ چرا نتوانسته‌ایم در فعالیت های بدنی و ورزش همگانی موفق باشیم؟ زیرا مدیران ارشد و کسانی‌ که وظیفه توسعه فرهنگ ورزش را در کشور را دارند اصلی‌ترین رویکرد خود را توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای قرار داده‌اند. در این مسیر و برای کسانی‌ که به دنبال بهبود وضعیت هستند استفاده از تجربه سایر ملل ضروری است.


وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که مدیران ما ارزش توسعه ورزش همگانی را کم نمی‌دانند اما باید تعادل منطقی بین رویکردهای مختلف وجود داشته باشد. اگر به پیامدها و ایجاد تعادل بین ورزش همگانی و قهرمانی توجه نشود دچار خسران جدی خواهیم شد.


رئیس فدراسیون ورزش همگانی همچنین عنوان کرد: فدراسیون همگانی برنامه‌ای تنظیم کرد و توانست با استفاده از بستر فضای مجازی لیگی با حضور ۱۵۰ هزار نفر برگزار کند. هنگامی که مشکل ملی وجود دارد و دستگاه خاصی نمی‌تواند آن را رفع کند نیازمند یک ائتلاف ملی هستیم که در این مسیر دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تحولی حرکت کرده که یکی از شرکای موفق علمی و ورزشی برای کشور است.


ملایی در پایان اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه کشور گام مهمی برداشته و در وزارت ورزش و تمامی دستگاه‌های ملی بیش از همه به ورزش و سلامت جامعه اهمیت داده است، که لازم است از ریاست دانشگاه جناب آقای دکتر طهرانچی برای توسعه این فرآیند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم و امیدواریم همچون گذشته شاهد درخشش دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه پیشرو در علم و ورزش باشیم.


انتهای پیام/۱۰۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته