دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1400 - 21:48
دکتر طهرانچی در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی:

باید با افتخار در متن آموزش عالی به سمت تبیین انقلاب اسلامی و نظریه هویت و پیشرفت حرکت کنیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی به نوعی پویش پرچم جدیدی است که به دنبال پرداختن به هویت و پیشرفت انقلاب اسلامی است.
کد خبر : 640926
دکتر طهرانچی



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مراسم تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی به همت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از رؤسای استان‌ها و واحدها، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی برگزار شد.


دکتر طهرانچی در این مراسم با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین، گفت: واقعیت این است که این روزها به مناسبت فرمایشات مقام معظم رهبری در باب جهاد تبیین، لازم است جامعه دانشگاهی به خود بیاید که چرا رسالت خود را به هنگام انجام نداده که امروز با مسئله‌ای به نام جهاد تبیین از سوی مقام معظم رهبری فراخوان شده است.


باید در صحنه دانشگاه به دنبال مباحث بینشی و گرایشی باشیم و همه ابعاد انقلاب اسلامی را تبیین کنیم


وی ادامه داد: تبیین بحث بسیار مهمی است، اما زمانی که از آن صحبت می‌شود، ذهن‌ها به سمت تبیین کنش‌ها و اتفاقات می‌رود، این در حالی است که ما در صحنه دانشگاه باید به دنبال مباحث بینشی و گرایشی باشیم و همه ابعاد انقلاب اسلامی را تبیین کنیم. امروز که با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مصادف است، فرصتی است که جامعه دانشگاهی از خود سؤال کند که برای تبیین مباحث بینشی و گرایشی متأثر از رفتار مردم که منجر به انقلاب اسلامی ایران شد، چه کرده است؟


دکتر طهرانچی تصریح کرد: واقعیت این است که ما دانشگاهیان به‌جای آنکه دروازه‌های خود را به روی انقلاب اسلامی باز کنیم، خودمان را کانالیزه کردیم و از نگاه دیگران به انقلاب اسلامی ایران نگریستیم و صدای مردم‌مان را نه‌تنها با همان ادبیات خودشان نشنیدیم، بلکه آن‌ها را نیز در قالب ادبیات تولید شده در دنیای غرب شنیدیم و تحلیل کردیم.


وی افزود: این در حالی است که ما دانشگاهیان به جد به انقلاب اسلامی ایران که جمهوری اسلامی مولود آن است و انشاءالله به تمدن نوین اسلامی ختم می‌شود، بدهکار هستیم؛ چرا که نه‌تنها در جهاد تبیین و مباحث علمی و بینشی انقلاب که باید به نظریه ختم می‌شد، کار نکردیم، بلکه نسبت به انقلاب اسلامی نگاه مقابلی در دانشگاه‌ها حاکم بود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کتاب «سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران؛ بررسی تاریخی آموزش عالی و تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مؤثر بر آن» اظهار داشت: این کتاب نشان می‌دهد که چه نوع نگاهی سال‌ها بر دانشگاه‌های انقلاب اسلامی حاکمیت داشته و چه نگاهی به اسلامی‌کردن علوم انسانی داشتند. در وجود آن‌هایی که در آموزش عالی حاکم بودند، نه‌تنها ترغیب و همراهی با مردم و تحولات انقلاب اسلامی وجود نداشت، بلکه آن‌ها به نظریه هویت و پیشرفت برآمده از انقلاب اسلامی که در مقابل مدرنیزاسیون غربی مطرح شده بود، بی‌اعتنایی می‌کردند و این نگاه با دانشگاهی که می‌خواهد در متن انقلاب اسلامی باشد، مقابله می‌کرد؛ چرا که آن‌ها به دنبال این هستند که دانشگاه‌های ما مقلد بوده و تولیدی نداشته باشند. متأسفانه این نگاهی است که سال‌ها بر دانشگاه‌های ما حاکم بوده و ما باید بتوانیم از این چارچوب خارج شویم.


دکتر طهرانچی با اشاره به اهداف دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی، تأکید کرد: اینکه ما در دانشگاه آزاد اسلامی موضوع کتاب سال انقلاب اسلامی و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های در این خصوص را جدی گرفته‌ایم، به‌نوعی پویش پرچم جدیدی است که به دنبال پرداختن به هویت و پیشرفت انقلاب اسلامی است؛ همان‌گونه که پرچم سه رنگ ایران با شیر و خورشید رفت و جای آن را الله‌اکبر گرفته است. این یعنی انقلاب اسلامی می‌خواهد سبک جدیدی بر محوریت خدا داشته باشد.


وی افزود: پیشنهاد ما این است که این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی از سال دیگر در متن همه دانشگاه‌ها قرار گیرد و همان‌طور که دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم پیشنهاد داد، به عنوان یک کار مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه‌های کشور برگزار شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌ها آن‌طور که انتظار می‌رود، نسبت به تبیین انقلاب اسلامی دستاوردهای قابل قبولی نداشته‌اند، تصریح کرد: اگر کسی نگاه تبیین نظریه‌ای نسبت به انقلاب اسلامی داشته باشد، برخی آن را به استهزا می‌گیرند، اما نگاه تحریف و تبیین موضوع جدیدی نیست و از ابتدای تاریخ وجود داشته است؛ همان‌طور که خداوند نیز می‌فرماید «کسانی که فساد می‌کنند، خود را به عنوان مصلح نشان می‌دهند و مصلحان را مقصر نشان می‌دهند» (وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ).


مسئله دانشگاه باید استفاده از نگاه تمدنی و خودباوری تمدنی و تجربیات انقلاب اسلامی باشد


دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: این حرکت که در قالب جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در حال پیگیری است، کار بسیار ارزشمندی است و خوشبختانه امسال نیز پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان نیز به آن اضافه شد. باید با افتخار در متن آموزش عالی به سمت تبیین انقلاب اسلامی و نظریه هویت و پیشرفت برویم و مسئله دانشگاه باید استفاده از نگاه تمدنی و خودباوری تمدنی و تجربیات انقلاب اسلامی باشد و در این خصوص یک جهاد نظری صورت گرفته و کرسی های نظریه پردازی برگزار شود.


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری از واژه جهاد برای تبیین استفاده کرده‌اند، بدین معنی است که کاری که انجام می دهیم، باید هدفمند و خدامحور بوده و همه جانبه باشد. دانشگاهیان باید به رسالت خود در این زمینه به خوبی واقف باشند.


وی در پایان اظهار داشت: این جشنواره نمادی از جشن بزرگ انقلاب اسلامی است و امیدواریم با کار مشترکی که دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری وزارت علوم انجام می‌دهد، سال آینده جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی به صورت ملی و دو سال آینده در سطح بین‌المللی برگزار شود، البته این جشنواره نباید محدود به کتاب شود و نظریه ها، اندیشه ها و ایده ها را نیز شامل شود تا در ابعاد مختلف به مسئله انقلاب اسلامی بپردازیم.


کلانتری: تلاش داریم با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی از سال های آینده در این رویداد مشارکت داشته باشیم


عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با قدردانی از حمایت دکتر طهرانچی از برگزاری جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی، گفت: این تلاش مصداق بارز جهاد تبیین و روایتگری برای عالمان و محققان علوم انسانی و علوم اجتماعی است. از این طریق عالمان و محققان می توانند دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنند.


وی افزود: در خصوص تبیین و روایتگری انقلاب اسلامی، عیلرغم کارهای خوبی که انجام شده، اما تولیدات کمی داشتیم و تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم؛ چرا که با مقایسه ادبیات و نظریات تولیدی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های بزرگ جهان، در می یابیم که این انقلاب ها از مناظر مختلف تمدنی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد تحلیل قرار گرفته‌اند و ریشه های تاریخی انقلاب ها فرآیند، نتایج و دستاوردهای آن در حوزه های مختلف واکاوی شده است.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان تأکید کرد: با مذاکراتی که با دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد، تلاش داریم تا وزارت علوم نیز سال های آینده در این رویداد مشارکت داشته باشد تا بتوانیم این جشنواره را در گستره وسیع‌تری برگزار کنیم.


جهان‌بین: به زودی برنامه علمی انقلاب اسلامی نیز در سامانه پژوهشیار بارگذاری خواهد شد


در ادامه، فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن قدردانی از دست اندرکاران و برگزارکنندگان سومین جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی، اظهار داشت: دکتر طهرانچی با راه‌اندازی طرح پایش، کار بسیار بزرگی در حوزه آموزش عالی انجام داد و ما نیز با استفاده از سامانه پژوهشیار توانستیم پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در حوزه انقلاب اسلامی را شناسایی و ارزیابی کرده و در این جشنواره از برگزیدگان تقدیر به عمل آوریم. این کار بزرگ می تواند در جهاد تبیین گره‌گشایی انجام دهد.


جهان‌بین با استقبال از پیشنهاد دکتر طهرانچی مبنی بر برگزاری جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی به صورت ملی، گفت: در جشنواره سال آینده، بحث نظریات انقلاب اسلامی را نیز اضافه خواهیم کرد و با همکاری وزارت علوم، کارها را در سطح ملی پیش خواهیم برد. به زودی برنامه علمی انقلاب اسلامی نیز در سامانه پژوهشیار بارگذاری خواهد شد تا رساله ها و پایان‌نامه‌ها را به صورت هدفمند به سمت اولویت ها سوق دهیم.


اشرفی تشریح کرد: روند ارزیابی پایان‌نامه‌ها و رساله ها در این جشنواره


اکبر اشرفی رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، تشویق و قدردانی از اساتید، دانشجویان و پژوهشگرانی است که در حوزه اندیشه انقلاب و امامین انقلاب اسلامی قلم می زنند.


وی در خصوص روند ارزیابی پایان‌نامه‌ها و رساله ها در این جشنواره تصریح کرد: در این دوره از جشنواره، با استفاده از سامانه پژوهشیار، فهرستی از ۸۵۰۰ رساله و پایان نامه در حوزه انقلاب اسلامی در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار گرفت که پس از بررسی عنوان ها، ۱۵۰۰ عنوان پایان نامه و رساله مرتبط با موضوع جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی بود. از مجموع این ۱۵۰۰ عنوان، بیش از ۶۰۰ اثر به جشنواره راه یافت و از منظر زمانی و موضوع، مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت. درنهایت ۵۹ اثر پس از داوری اولیه انتخاب شدند و ۱۲ پایان نامه و رساله که دارای امتیاز بالای ۷۰ بودند، به عنوان آثار برگزیده سومین جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی برگزیده شدند.


اسامی برگزیدگان و عناوین پایان نامه و رساله ها


لازم به ذکر است در این مراسم، ۱۲ اثر برگزیده معرفی شدند. اسامی برگزیدگان و عناوین پایان نامه و رساله‌های برگزیده به شرح زیر است:


ه – آثار برگزیده با امتیاز ۹۰ تا ۱۰۰:


۱. رابطه میان گفتمان انقلاب اسلامی با الگوی اراده معطوف به هویت و بازتاب آن در کتابهای درسی، مصطفی نجفی، استاد راهنما: فرهاد زیویار، واحد علوم و تحقیقات، رساله مقطع دکتری.


۳. بررسی رویکرد منطقه گرایی و استفاده از ظرفیت های جهان اسلام در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مسلم افراسیابی، استاد راهنما: غلامحسین زارع، واحد شیراز، پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد.


۴. شاخصه‌های نظام انقلابی در اندیشه سیاسی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، رضا گرزین، استاد راهنما: محمد جنیدی جعفری، واحد علوم و تحقیقات، پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد.

و – آثار برگزیده با امتیاز ۸۰ تا ۸۹:


۵. نسبت سنجی دیپلماسی فرهنگی و گفتمان اسلام سیاسی در منظومه فکری امام خمینی(ره)، مطهره سرخابی عبدالملکی، استاد راهنما: حسین ابوالفضلی کریزی، واحد سمنان، رساله مقطع دکتری.


۶. چالش های استقرار رژیم پارلمانی در نظام حقوق عمومی جمهوری اسلامی، محمدرضا رزاقی، استاد راهنما: سید احمد حبیب نژاد، واحد سمنان، رساله مقطع دکتری.


۷. نقش جمهوری اسلامی ایران در هویت بخشی به مجموعه امنیتی محور مقاومت اسلامی، پیروز هاشم پور، استاد راهنما: علی محمد حقیقی، واحد لامرد، رساله مقطع دکتری.


۸. تبیین نظریه مقاومت در اندیشه سیاسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، محمد حاجی بابایی، استاد راهنما: گارینه کشیشیان، واحد تهران جنوب، پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد.

ز – آثار برگزیده با امتیاز ۷۰ تا ۷۹:


۹. شناسایی شاخصه فرهنگی دانشگاه اسلامی براساس سند بیانیه گام دوم، سیداحمد موسوی، استاد راهنما: محمد رضا جابر انصاری، واحد بروجرد، پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد.


۱۰. بررسی تطبیقی مصالح مرسله و نقش مصلحت در فقه امامیه و اهل سنت با تاکید بر نظرات امام خمینی (ره)، حشمت اله زارعی، استاد راهنما: سوسن نریمانی، واحد گرگان، پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد.


۱۱. مناسبت‌های مذهبی فراملی و روابط همکاری‌جویانه بین کشورها با تاکید بر راهپیمایی اربعین در روابط ایران و جوامع شیعی در منطقه خاورمیانه، داوود یعقوبی‌زاده کلیشمی، استاد راهنما: افشین زرگر، واحد کرج، پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد.


۱۲. بررسی نقش مرحوم رحمت اله قائمی در انقلاب اسلامی شهرستان رودسر: منطقه اشکورات، رحیم آباد، طول لات و آزارکی، سجاد کاوسی طیولا، استاد راهنما: محمد حسین باقری خوزانی، واحد رشت،پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته