تحلیل دیدگاه اهل سنت درباره مسئله مهدویت
بهرام خوشنودی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در رشت با بیان اینکه مهدویت یکی از مسائل مهم اهل سنت به شمار میرود، اظهار کرد: مسئله مهدویت در منابع و متون حدیثی اهل سنت مورد توجه جدی قرار گرفته و در این باره روایات زیادی از راویان حدیت نقل شده است.
بیشتر بخوانید:
لازمه انتظار در اندیشه مهدویت چیست؟
وی با اشاره به افرادی همانند معاذ بن جبل، ابوذر غفاری، عبدالله بن عباس، جابر بن انصاری و سلمان فارسی که همگی جزء صحابه بزرگ رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم بودهاند، افزود: علاوه بر این بسیاری از اهل تسنن بر این باورند که احادیث مربوط به حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف اغلب احادیث صحیحی هستند که در کتب متعدد آنها را نقل کردهاند.
مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا با تأکید بر اینکه محدثانی چون ترمذی، بیهقی، سیوطی، ابن اثیر، ابن کثیر و تفتازانی در کتب حدیثی خود روایاتی را در این زمینه نقل کردهاند، اضافه کرد: حتی بسیاری از مورخان اهل سنت معتقدند که جمع بزرگی از اهل سنت به امامت امامان اثنی عشر معتقد بوده و هستند.
خوشنودی با بیان اینکه این افراد امامان را از حضرت علی ابن ابیطالب علیهالسلام آغاز و به امام مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف ختم میکنند، افزود: حتی پادشاهان عثمانی دارای این گرایش بودند، به همین دلیل پادشاهان عثمانی به هنگام تعمیر مسجد شریف نبوی در مدینه دستور دادهاند نامهای امامان اهل بیت علیهمالسلام را در جمع نامهای خلفا و پیشوایان مذاهب اربعه و اصحاب خاص پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم در دیوارهای حیاط حرم نبوی بنگارند.
«محیالدین ابنعربی» مورد قبول عارفان شیعه و سنی است
وی متذکر شد: جالبتر اینکه درباره امام مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف در کتابهای تورات، انجیل نیز نکاتی یافت میشود و این خود نشانه اهمیت مسئله مهدویت در اسلام و ادیان جهان و برهانی بر اصالت فکر اسلامی ـ شیعی است.
مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا گفت: هانری کربن فرانسوی که کتابهای زیادی در فلسفه اسلام و مسائل عقیدتی آن فراهم آورده و با استدلال به اصالت مهدویت در تفکر شیعی پی برده، میگوید: «معقول نیست در هیچ زمانی رابطه خدا با بندگانش قطع شده و خلیفهای از خداوند در زمین حضور نداشته باشد.»
خوشنودی با اشاره به محیالدین ابنعربی که یکی دیگر از دانشمندان اهل سنت است و مورد قبول فلاسفه و بسیاری از عارفان شیعه و سنی است، خاطرنشان کرد: ابنعربی براساس نقل دانشمندان شیعه و سنی به مهدی منتظر بهعنوان دوازدهمین امام و خلیفه پس از پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم معتقد بوده و برای او یارانی از گذشتگان و آیندگان معرفی میکند که از جمله آنها حضرت مسیح و اصحاب کهف هستند.
وی با بیان اینکه ابنعربی در تفسیر خود به تشریح و بیان آیه اول سوره الحاقه میپردازد، افزود: مقصود از این واژه، قیامت کبری یا قیامت صغری است و قیامت صغری زنده شدن و بازگشتن جمعی از مردم به هنگام ظهور حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف خواهد بود.
مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا تبیین کرد: از دیگر بزرگان اهل سنت کسانی چون مولوی بلخی، شاعر و عارف نامدار قرن هفتم، فاضل روزبهان و عطار نیشابوری مطالب متنوعی درباره اقرار آنان و اعتقادشان به امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف آمده است.
خوشنودی با اشاره به اینکه شاید کمترین چیزی میتوان از لابلای گفتار افرادی چون مولوی و عطار درباره اعتقاد به مهدی موعود دریافت، اظهار کرد: حداقل اعتقاد این افراد به مهدویت نوعیه است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین اعتقاد به حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف ـ دوازدهمین خلیفه پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم ـ مورد قبول همه فرق مسلمان بوده است و درباره حضرتش به روایات معتبر استدلال کرده و به ادله عقلی و تقلی بسیاری تمسک کردهاند که مهمترین آن، آیات قرآن کریم در مورد شب قدر و روایات آن است.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/